LC4 startar inte

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
tja! har precis haft hojjen nerplockad för o byta cylinder fots packningen, igår skruva ja ihop allt lite provisoriskt för o see så att den startade, vilket den självklart inte gjorde...

är lite orolig att jag fått kammen fel, men satte den i dödläge nu o kolla ventilspel och det är precis samma som innan ja skruva isär den. det bör väll tyda på att kamkedja o allt sitter som det ska?

har även kollat gnista, och det får den.

nästa steg är väll soppa, och de verkar den få eftersom förgasaren flöda över efter ett tag, dock vart stiftet aldrig riktigt blött (fattar inte det riktigt).

testade även att dra i lite soppa vid tändstiftet men den tänder inte alls. 2 avgassmällar har ja fått förutom det inte en enda tändning.

har fan helt slut på ideer nu, enda jag kan tänka mej är om bensinen inte kommer fram från förgasare till cylinder ordentligt, men 1: jag har inte rört förgasaren alls, 2: den tänder inte ens med soppar ner vid tändstiftet.

ska googla runt lite o läsa igenom mekhandboken, men skulle verkligen uppskatta om nån hade lite ideer, för somsagt så e mina helt slut :dummer
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Vad är det för årsmodell?
På min -06a så har jag en stansad prick på vänster sida utav kamkedjehjulet den ska vara vägrätt när kammen är nollställd. Sen har du ett streck på kammen och ett på kamkedjehjulet som också måste vara jämna. Kammen är nollställd när rullarna står neråt, pricken är på vänster sida (man kan säga klockan 9 på en klocka typ) och kamkedjehjulet är rätt på kammen (strecken synkroniserade). Ska se om jag kan hitta någon bild sen jag hade mitt delat så du kan få se.
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
Vad är det för årsmodell?
På min -06a så har jag en stansad prick på vänster sida utav kamkedjehjulet den ska vara vägrätt när kammen är nollställd. Sen har du ett streck på kammen och ett på kamkedjehjulet som också måste vara jämna. Kammen är nollställd när rullarna står neråt, pricken är på vänster sida (man kan säga klockan 9 på en klocka typ) och kamkedjehjulet är rätt på kammen (strecken synkroniserade). Ska se om jag kan hitta någon bild sen jag hade mitt delat så du kan få se.

-06 min med, o ja vet precis vad du menar o de e precis så jag har monterat ihop de.
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Okej du är helt hunda på att du har rätt ÖD? Strecket på svänghjulet är synkat med pricken i motorkåpan?
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
yep ja e hundra, men blir fan osäker när skiten inte startar o man vart o pillat på de:huvet

kanske lika bra o ta bort förgasaren o göra rent den, men ja tror inte de e problemet heller...

fan så trött man blir när man inte vet vart man ska börja för o hitta problemet (vet inte ens va problemet ör...)
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
tog loss förgasaren o gasade lite, soppan sprutar fram, alltså är det inte problemet...

googlade fram denär tråden http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=602519 vart lite orolig när jag kom till sida 2... och ja vettefan om kompet e som de ska. innan så behövde ja använda dekompen för att få runt den då den "låste sej" i ett läge. men nu går de kicka runt den utan att använda dekompen (har kolla så armen till dekompen e nere så den ligger inte på).
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Stod motorn i "TDC" när du rev den?
Rev du & monterade ihop UTAN att röra veven?

Alla märkningar kan stå rätt fast ett helt varv fel så den tänder på fel "ÖD"... Skulle förklara att den är både komp- & liv-lös om den tänder med öppna ventiler.
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
Stod motorn i "TDC" när du rev den?
Rev du & monterade ihop UTAN att röra veven?

Alla märkningar kan stå rätt fast ett helt varv fel så den tänder på fel "ÖD"... Skulle förklara att den är både komp- & liv-lös om den tänder med öppna ventiler.

ja och ja. har funderat på samma sak, om allt står 1 varv fel. mätte precis upp kompet till 3 bar, de e för lite va? (ska kolla mek handboken).

de ja kolla när ja rev den va att de inte va nåt tryck på ventilerna, och satte ihop den på samma sett. men ja vettefan, ja måste gjort fel nånstans känns de som... ska öppna upp ventilkåpan imorrn o ta en koll, orkar inte me skiten mer nu :huvet

edit: hmm tydligen kan man inte mäta kompen riktigt på lc4 pga autodekompen? hittar fan inte hur många bar man bör ha me den... nån som vet?
 
Last edited:

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Du kan vell se om du har haft rätt TDC mha märkningen på svänghjulet ?
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Jag tror allt du har fått kammen en kugg fel, jag gjorde samma för 2 veckor sen, va 100 på att de va rätt, men är man själv så är det svårt!

ta av toppen kolla så märkningarna är rätt, be en kompis hålla ner nåt i hålet till tändstiftet, typ en svetspinne eller nåt, så tar du ett spärrskaft med 24hylsa o drar runt svänghjulet, så ser ni när kolven är precis längst upp, och då ska märkningen på det stora kamdrevet vara parallellt med packningsytan.

En kugg fel är väldigt lätt att få =)
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
ska ut o skruva av ventilkåpan igen o kolla. e väll bara hoppas att man fått de 1 kugg fel.
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
haft loss skiten nu o de ser tamefan ut att va 2 kugg fel. har dock inte kollat positionen på kolven än bara markeringen i fönstret. får dra me gammel gubben ut i garaget så ja kan kolla så kolven e i topp, bara hoppas att de stämmer så ska de nog inte va nåra problem o få ihop de =)
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
=) Sant, kan se skitbra ut vid montering men först när man dragit runt maskinen ett par varv ser man om det verkligen stämmer...
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
då va de fixat då, taggad som fan på provstart. ska dra ihop allt fort som fan, drar av kamkedjesträckar bulten (för andra gången...)

bara beställa 2-3 st direkt, ihåliga alu bult är :huvet
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Du ser bara att kolven är uppe. "TDC" är på vart annat varv. Man river med kolven på topp & med stängda ventiler, rör man sedan veven innan allt skall ihop så kan det bli knepigt...

Men på KTM låser du veven i TDC. Men om arbetet sen kräver att du rör veven är det ju lite jobbigt, absolut!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top