Le Mans 2014

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Menar du bilracingen, sautan vad dieselåken går! Helt stört deras kurvhastighet oxå...!

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Tittade lite på Eurosport hos farsan/morsan igår kväll.
Nu tittar jag på http://www.24h-lemans.com/live/en/
eftersom jag inte har haft Eurosport sedan MotoGP försvann till Viasat.

#20 tog nyligen hand om ledningen med 3½ timme kvar. Kul om Webber lyckas vinna direkt i comebacken.
Har hittills bara sett foto på Duval's krasch i torsdags (fredags?), finns det ens video?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Swedie, yes jag menar bilracing. 24 timmarsloppet i Frankrike. Börjar allt mer uppskatta den typen av racing framför F1 och dylikt. Kanske inte så publikvänlig med tanke på loppets längd (inte för att det verkar vara något problem för dem som tar sig till tävlingen och röjer loss). Som deltagare måste det vara en höjdpunkt att köra Le Mans. Ett av få klassiska långlopp som finns kvar.

Ser ut att gå bra för Porsche i sin återkomst efter många år om ställningen håller.

Den här videon var lite rolig som man lade ut här om dagen. Audi välkomnar Porsche tillbaka:

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Kanske inte så publikvänlig med tanke på loppets längd
Skulle säga tvärtom, många kanske inte har tid över för MotoGP eller F1 eftersom det är fixerat på kl 14 i 1-2 timmar, men Le Mans har man 24 timmar på sig att se lite action. Alla kan hitta ledig tid någon gång inom 24 timmar.

Som deltagare måste det vara en höjdpunkt att köra Le Mans. Ett av få klassiska långlopp som finns kvar.
Stefan Johansson har sagt att du inte är en riktig racerförare förrän du har tävlat i Le Mans 24h.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle säga tvärtom, många kanske inte har tid över för MotoGP eller F1 eftersom det är fixerat på kl 14 i 1-2 timmar, men Le Mans har man 24 timmar på sig att se lite action. Alla kan hitta ledig tid någon gång inom 24 timmar.

Stefan Johansson har sagt att du inte är en riktig racerförare förrän du har tävlat i Le Mans 24h.

Jag är benägen att hålla med i det du skriver. Har själv tittat lite till och från och har för närvarande racet på i bakgrunden medan jag håller på med andra sysslor. Omöjligt att fokusera på ett race under 24 timmar. Det är det jag menar med att det kanske inte är så publikvänligt. Problemet är även tv-sändningar. Att Danmark 2 sänder beror nog på att man har danskar som kör Le Mans (Bl a Tom Kristensen som varit framträdande under en längre tid inom Le Mans).

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Kollade mycket på Le Mans också. Iofs följt det rätt så länge, inte lika slaviskt som F1 och MotoGP dock.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Var kan man följa det? Någon bra stream att rekommendera?

Folk säger att alla 24 timmar kommer att visas här;
http://www.sport1.de/de/motorsport/vln/

Nordslingan är mycket häftigare och svårare än La Sarthe tycker jag.
175 bilar är med i line-up:en varav 31st är GT3 (Aston Martin, Porsche, BMW, Audi, Mercedes, Mclaren, Ferrari, Nissan).

Kolla in det här varvet (natt & regn) från förra årets race.
Bland de bästa jag sett från motorsport-världen när det gäller fart, fara, omgivning, ljud, förhållanden etc

Leh Keen's Rain Dance - 24 Hours Nürburgring - /DRIVER'S EYE
http://youtu.be/WAvN0EzEacU

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
175 bilar är med i line-up:en varav 31st är GT3 (Aston Martin, Porsche, BMW, Audi, Mercedes, Mclaren, Ferrari, Nissan).

Bland de bästa jag sett från motorsport-världen när det gäller fart, fara, omgivning, ljud, förhållanden etc

Grym video!

Det är något särskilt med ringen helt klart. Tycker dock inte man behöver jämföra Le Mans med Nürburgring. De är utmanande på olika sätt skulle jag tro.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Folk säger att alla 24 timmar kommer att visas här;
http://www.sport1.de/de/motorsport/vln/

http://youtu.be/WAvN0EzEacU

Vid 7.49 är det NÄÄÄÄÄRA! Hur länge kan man köra så på gränsen utan att bli helt slut i skallen??

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Jag har bekanta som kört 24 hrs på Ringen med Cayman R och GT3 RS 3.8. Dom säger det är fruktansvärt tufft. Hårda krav på förberedelser, man ska bl a genomfört x antal VLN race (långloppsmästerskapet på Ringen) innan. Efter att motorerna gått non stop ett helt dygn är materialet helt slut, finns ingenting som går att återanvända. På Nordschleife får ju alla rörliga delar jobba rejält i alla uppförslut och nedförsbackar och på LeMans kör dom ju 100% throttle typ 8 minuter av 10 varv efter varv!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nissan GTR klarade sex varv + formationsvarvet. Det vill säga sju varv innan pitstop för bränslepåfyllning. Undra hur mycket bränsle en tank rymmer i bilarna. Kommentatorn sa att Nissan var fairly thirsty on fuel.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Nissan GTR klarade sex varv + formationsvarvet. Det vill säga sju varv innan pitstop för bränslepåfyllning. Undra hur mycket bränsle en tank rymmer i bilarna. Kommentatorn sa att Nissan var fairly thirsty on fuel.

7 varv blir ju cirka 18 mil. Säg att den drar 3-6 L / mil? Är jag helt ute och cyklar då?
I så fall blir det ju 54-108 L som tanken rymmer.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
7 varv blir ju cirka 18 mil. Säg att den drar 3-6 L / mil? Är jag helt ute och cyklar då?
I så fall blir det ju 54-108 L som tanken rymmer.

Svårt att säga vad bilarna drar utan att veta vad tanken rymmer. Jag tror att tankarna rymmer runt 100 liter. Men jag vet inte. Sökte på Nissan GTR GT3, men jag såg ingen uppgift om tankvolym på Nissans hemsida.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka