Learning Curve ?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jo, i vissa sporter kan du faktiskt bli bäst utan att träna speciellt mycket. J-O Waldner är ett bra exempel.

Jag känner inte till allt om Waldner men jag gissar att när han sa att han tränade lite så var det i relation till några kineser som tränade 8-12 timmar per dag, så visst tränade han mindre än de andra men det var inte direkt från nattklubben till pingisbordet för han heller.

Han var en otrolig talang, men hans största styrka tycker jag är det mentala.
Han var inte rädd för att misslyckas och iochmed det vågade han spela ut som ingen annan.
 

sandstream

Guest
Jag känner inte till allt om Waldner men jag gissar att när han sa att han tränade lite så var det i relation till några kineser som tränade 8-12 timmar per dag, så visst tränade han mindre än de andra men det var inte direkt från nattklubben till pingisbordet för han heller.
För JO var det nog nästan så, han spottar inte direkt i glaset.
Han fick en gång som ung frågan om han inte skulle värma upp för matchen var på han svarade: "Nej, då kan man ju sträcka sig" :D
 

MC Doktorn

Guest



De kvinnor som valde oss från början får skylla sig själva, att alla pengar skall läggas på racing var en del av dealen från början.....


Det är vi som väljer kvinnorna :arsele .
Hur många ofrivilliga singlar består RR sporten av, sannolikt en drös av ensamma fattiga RR hjältar lr har jag missat alla groupisar??

Det krävs alltid en viss grundtalang, oavsett om det handlar om att skaffa sig kondition, bli bra på tennis eller köra hoj. Sedan tror jag att man kommer mycket längre med hårt jobb och en bra inställning än vad många kan ana. Man kan väl iofs säga som så att ha en bra inställning och kunna jobba hårt och målmedvetet är också en talang. Det finns inte någon sport där man kan bli bäst utan grundtalang men jag skulle vilja påstå att samma sak gäller för fyssporter som för tekniksporter.

Björn Borg är väl ett bra exempel där hårt arbete och vinnarskallen står för en väldigt stor del.

I tennis finns typ 100 tals talanger och bara en handfull är så bra att dom "syns" att RR sporten är klart mindre påverkar så att mindre talangfulla även syns.
En top 10 rankning i SM kanske motsvarar 500 i tennis.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns väl ingen i svensk RR som tränar mycket!? Med mycket menar jag i samma mängd som inom andra idrotter. Jämför t.ex med Per Elofsson som tränade 750 timmar per år.

Min åsikt är att talang är överskattat. Talanger finns inom de flesta idrotter men deras överlägsenhet i tidigt stadium har gjort de flesta av dom lata. Och sedan blir dom omkörda av träningsmaskinerna.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Jämför t.ex med Per Elofsson som tränade 750 timmar per år.

QUOTE]


vilket år tränade han 750 timmar????

Thomas Gustavsson trännade visst MYCKE nåt år (nära 2000 timmar...lr nåt sånt)
gunde har väll varit på 1500 timmar



Så här ser en typisk träningsvecka ut för Per. Han tränar fem dagar och vilar två. Träningen är så hård att två dagars vila är ett måste för att kroppen skall kunna återhämta sig. Dag 1: Förmiddag, Intervallträning. Eftermiddag, Styrketräning och distans.
Dag 2: Förmiddag, Styrkestak. Eftermiddag, Distansträning.
Dag 3: Förmiddag, Intervallträning. Eftermiddag, Distansträning.
Dag 4: Förmiddag, Styrka och distansträning. Eftermiddag, Distansträning.
Dag 5: Förmiddag, Intervallträning. Eftermiddag, Distansträning.
Dag 6: VILA.
Dag 7: VILA.



och det ger nog "nån" timmer mer än 750.....:D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är vi som väljer kvinnorna :arsele .
Hur många ofrivilliga singlar består RR sporten av, sannolikt en drös av ensamma fattiga RR hjältar lr har jag missat alla groupisar??

Gå hem och fråga damen din vem som valde vem och återkom........

Den enda RR groupie jag kan komma på är MW men hon räcker till alla....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jämför t.ex med Per Elofsson som tränade 750 timmar per år.

QUOTE]


vilket år tränade han 750 timmar????

Thomas Gustavsson trännade visst MYCKE nåt år (nära 2000 timmar...lr nåt sånt)
gunde har väll varit på 1500 timmar



Så här ser en typisk träningsvecka ut för Per. Han tränar fem dagar och vilar två. Träningen är så hård att två dagars vila är ett måste för att kroppen skall kunna återhämta sig. Dag 1: Förmiddag, Intervallträning. Eftermiddag, Styrketräning och distans.
Dag 2: Förmiddag, Styrkestak. Eftermiddag, Distansträning.
Dag 3: Förmiddag, Intervallträning. Eftermiddag, Distansträning.
Dag 4: Förmiddag, Styrka och distansträning. Eftermiddag, Distansträning.
Dag 5: Förmiddag, Intervallträning. Eftermiddag, Distansträning.
Dag 6: VILA.
Dag 7: VILA.



och det ger nog "nån" timmer mer än 750.....:D

Står inga timmar på den där veckan! Två pass om dagen 4 dagar i veckan kan ju lika gärna vara 4 timmar som 16 timmar! För övrigt är 52*16h=832h!

2002 var han tydligen uppe i 830h/år så jag hade lite fel men mer rätt än dig! Normala människor arbetar 1600 timmar/år! Ingen klarar att träna fys 1500h/år!

http://www.svt.se/svt/articles/3400-3499/3438/
citat: "Den här säsongen blir det 830 timmar, i myrar, på rullskidor, i styrketräningslokaler, på skidor.
- Förut har jag ökat ungefär 50 timmar per år. Men det är svårt att hålla den ökningen när man kommer så högt som nu. Vi får se vad kroppen säger. Efter många års hård träning tål man mer och mer. Men jag vet inte var taket är."

2005 mindre än 800h!
http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=555737
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top