LED-belysning hemma

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Något jag funderat över är om ledarna slits?? Blir sämre med tiden. Då jag till 80%har pannlampa på mig på jobbet och har de senaste 2åren använt en led lampa (modell dyr) och nu tycker jag den har blivit slö även med nya batterier.
finns de några belägg för de eller är de bara jag som inbillar mig =sämre nattsyn
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Något jag funderat över är om ledarna slits?? Blir sämre med tiden. Då jag till 80%har pannlampa på mig på jobbet och har de senaste 2åren använt en led lampa (modell dyr) och nu tycker jag den har blivit slö även med nya batterier.
finns de några belägg för de eller är de bara jag som inbillar mig =sämre nattsyn

Intressant frågeställning!

Jag har inte sett några sådana siffror, men jag kan tänka mig att någon % försvinner av att plasten i dioderna gulnar, någon% i att skyddsglaset framför åldras och blir repigt och slutligen någon % på att det blir oxid och skit på kontakterna.

Vilket kanske ger 5-10% sämre ljus, ungefär som skillnaden mellan nya och gamla batterier mao

Min äldsta lysdiodslampa som sitter i en fönsterlampa är väl ca 8000 timmar gammal (lampan är på 24/7) och där märker då iinte jag att det har blivit sämre ljus, men jag ska prova att sätta i en ny likadan och jämföra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Något jag funderat över är om ledarna slits?? Blir sämre med tiden. Då jag till 80%har pannlampa på mig på jobbet och har de senaste 2åren använt en led lampa (modell dyr) och nu tycker jag den har blivit slö även med nya batterier.
finns de några belägg för de eller är de bara jag som inbillar mig =sämre nattsyn

Jo ledlampor dör långsamt.
Detta har rest problem gällande de nya led-lanternorna på yrkesfartyg. De äldre lanternorna med glödlampor innehåller lysvidden tills de pajar abrupt. Led-lanternor måste mätas gällande intensitet. De lyxigaste ledlanternorna har dock tydligen elektronik som delvis kompenserar för den avtagande intensiteten samt varnar när den närmar sig gränsen för minimilysvidden.

Ett annat problem med ledlanternor är att de inte alstrar så mycket värme så att de håller sig fria från snö och nedisning vintertid, så att man har fått sätta in värmeslingor. Men fördelarna uppväger ändå nackdelarna mtp den längre livslängden och större tillförlitligheten hos led-lanternor.

Det var ett litet stickspår från mitt yrke, men kanske intressant för ngn.

/J
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var ett litet stickspår från mitt yrke, men kanske intressant för ngn.

/J

Helt klart intressant, det svarade ju på en frågeställning i tråden IAF

Då skulle man ju kunna tänka sig att man i dom dyrare lanternorna har byggt in viss överkapacitet / några dioder extra så att dom är "dimmade" när lanternan är ny och man sedan höjer spänningen gradvis med åldern.

Fördelen med att dom dör långsamt är ju att inte alla dioder dör helt samtidigt, utan att man hinner upptäcka att man har fått ett par döda dioder och kan byta ut hela enheten.

Att dom inte avger någon värme ser man ju annars tydligt på alla igensnöade lastbilsbakljus vintertid :huvet
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Det känns som att jag måste revidera min fråga...

Det är ju inte själva lampan som är det viktigaste utan armaturen. Nu verkar det iofs som att tillverkarna har glömt den biten, att deras fula LED-lampor inte är så jävla bra när man sätter dem i en vanlig plafond tex. E27 sockel i all ära men...

.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Livslängden på lysdioder är inte den tid det tar innan dom går sönder, det är den tid man beräknat att det ska ta innan de förlorat en "acceptabel" del av den ursprungliga ljusstyrkan. Och anledningen till att det är beräknat istället för verkligen testat är att 50 000h (vanlig "livslängd") blir över 5½ års kontinuerlig användning, och en modern lysdiod är stenåldersteknik innan så lång tid gått.

Dock sjunker livslängden drastiskt av hög temperatur och för hög ström (som leder till det förstnämnda), så det är inte alls otroligt att t.ex en pannlampa utan avancerad drivning av lysdioderna kan bränna sönder dioderna på kort tid - tyvärr är det populärt att spara in på drivelektroniken och/eller driva dioderna för hårt för att få lite mer ljus på bekostnad av livslängden. (Om någon påstår att det inte är några problem att använda lysdioder utan seriemotstånd eller drivelektronik, så ge dom en spark på smalbenet och hälsa från mig.)

För övrigt avger lysdioder värme, kylningen är det stora problemet för lysdioder när det är fråga om flera watt. Men jämfört med glödlampor med samma ljusstyrka är ju värmeutvecklingen försumbar...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Själv letar jag efter vettiga led-lampor med E14-sockel men det är totalt omöjligt att hitta något att ha.
Efter att ha fått lite insideinformation från ett företag som är beläget här i stan så kommer deras produkt med eget patent att nå svenska marknaden under början av nästa år troligtvis. Tydligen ska det vara lampor som har extremt snarlik effekt som vanliga glödlampor OCH de ska gå att dimma som vanligt utan problem, samt se ut som en vanlig glödlampa ska se ut.
Och han sa även att det är i stort sett EN stor tillverkare i Kina i dagsläget som spottar ur sig led-lamporna vi får ta del av, de har en produkt som Ikea säljer i dagsläget och den görs i den fabriken.
Kort sagt, ska man ha något bra för vanlig E-sockel, som inte ser ut som skit, så får man vänta ett tag till verkar det som.

Den som Korvgubbe visade har jag två olika av, inte direkt imponerad av ljuset de ger men å andra sidan så är den sedvanliga spoten i samma sockel inte heller speciellt spridande.

Det finns på Kjell och Co. (www.kjell.com)
Dom har bland annat en E14 lampa som ser ut som en vanlig kronljuslampa. Den lär inte lysa med en smal stråle. Enligt uppgift är den varmvit 2800K också.
Sen har dom några andra alternativ. Men är du ute efter att byta ut en vanlig klotlampa mot led så är det kanske svårare. Det hade dom ingen vad jag såg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns på Kjell och Co. (www.kjell.com)
Dom har bland annat en E14 lampa som ser ut som en vanlig kronljuslampa. Den lär inte lysa med en smal stråle. Enligt uppgift är den varmvit 2800K också.
Sen har dom några andra alternativ. Men är du ute efter att byta ut en vanlig klotlampa mot led så är det kanske svårare. Det hade dom ingen vad jag såg.

Jag har flera E14 och E27 lampor med lysdioder, köpta både på Kjell&Co och Jula, dom lyser varmvitt och kanske motsvarande 15-25W för dom små och 40W för dom stora

Att dom inte lyser så kraftigt ser jag som en fördel, jag vill inte ha så ljust som alla andra tycker är lagom, då gör det inget att dom inte är dimmbara heller, det behovet försvinner liksom.

Folk med dimmers klämmer i en 75W lampa och sedan dimmar dom ner dom så att dom lyser som en 50W, jag har mina lampor som alltid lyser som en 40w istället.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top