LED blinker från Zeta godkända i Sverige?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har de CE-märkning?
Om nej så går de ej genom besiktningen.
Men är ju bara att montera tillbaka original inför besiktningen vart annat år.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag fick ett internt dokument från en kontakt på Opus, som jag postade här några år sedan.

Där framgår att CE märkning inte kollas, eller ens behövs kollas, utan besiktningen går på att det lyser och blinkar.

Jag har besiktat 15+ hojar med hela skalan av eftermarknadsblinkers, aldrig någon som tagit på sig läsglasögonen och hukat vid min ljusutrustning.

Så nä, inget att vara orolig för.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har de CE-märkning?
Om nej så går de ej genom besiktningen.
Men är ju bara att montera tillbaka original inför besiktningen vart annat år.

E

En bra grundtanke är att om lykta och/eller reflex inte är E-märkta så är det ingen lykta eller reflex.

Sen vad som kräver vilket är en bedömningssport där du får ett bättre svar på din bes.station.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Syns dom tydligt, inga problem. Hade LED blinkers på framsidan av backspeglarna på SV650S. Inga problem.
Kommer inte ihåg något om E märkning. Satt på när jag köpte SV650S.
För LED är inte original.

Men syns dom inte tydligt, typ Mini LED blinkers, så kan det bli problem.
Mini Led blinker är ofta av just det skälet ibland (normalt?) endast E märkta för montage baktill.
Mindre krav på blinkers bak......av ganska naturliga skäl.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lånar tråden lite. Nån som har koll på detta med E-märkningen, vilken eller vilka E-märkningar som den egentligen ska vara för att vara godkänd fram respektive bak? Bara för att en blinkers är E-märkt betyder det ju inte att den får användas hur som helst om man ska följa detta till punkt och pricka.

Har gjort flera försökt att googla på detta men har inte hittat nåt vettigt, tycker att det borde finnas nån lathund nånstans på detta om vilka E-markeringar som är godkända för framljus, bakljus, blinkers.

Har nyss monterat biltemas minsta LED-blinker och dom lyser verkligen intensivt, är ganska säker att dom syns bättre än originalblinkers i dagsljus för dom är så intensiva i ljuset mot de 10W glödlampsblinkers som sitter original. Möjligen så ha dom nackdelen att dom inte sprider ljuset lika bra. Då jag besiktade andra hojen med dessa blinkers så sa till och med besiktningsmannen att dom blinkade utav helvete, där är det dock lugnare då det inte krävs E-märkning.
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Som lekman kan man tycka att så länge det lyser klart och tydligt att inte borde vara nåt problem i praktiken.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Med rätt mellanrum och placering i övrigt har jag aldrig haft problem med andra blinkers än original vid besiktningen. Vad ordningsmakten säger vid stoppande av undertecknad kan få annat resultat.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
När jag reg-besiktade min BMW och hänvisade till att mitt pyttelilla baklyse var E-märkt skrattade besiktningsmannen och sa att "kineserna" satte vilka E-nummer som helst på vad som helst. Så, är det köpt på e-bay typ behöver E-märkningen inte betyda ett skit.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om detta stämmer men var en som påstod att blinkers ska vara märkta 11, E-nummer och 50R för användning bak och 12, E-nummer 50R för användning fram för att vara lagliga på nyare hojar.

Kan kanske stämma för dessa nummer finns med på Trajans original glas, 11 12 E18 50R står det på dom, med reservation på E18 kan vara E16. Kollade på biltemas miniblikners och de är märkta 11 12 E4 50R. Som jag tolkar detta om det nu är så här så skall dessa bägge blinkersarna vara lagliga för användning fram och bak på motorcykel.

Vad som händer med helfordonsgodkännandet? Har man bara rätt mäkning på grejerna tycket man ju att man måste få ersätta original med andra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag reg-besiktade min BMW och hänvisade till att mitt pyttelilla baklyse var E-märkt skrattade besiktningsmannen och sa att "kineserna" satte vilka E-nummer som helst på vad som helst. Så, är det köpt på e-bay typ behöver E-märkningen inte betyda ett skit.

Precis, i EU är CE märkningen ( i bästa fall att det gjorts en riskbedömning) och prylen uppfyller något säkerhetsdirektiv.

I China märks allt med CE (China Export)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top