LED-lampa som halvljus, bättre synbarhet?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det sättet är lite lömskt tycker jag, en del bilister tolkar det som att jag menar "kör du!", eftersom ljustutan ofta används av bilister för att visa att man släpper fram någon.

Har jag hittils inte råkat ut för.

Läser i körkortsboken nittonde utgåvan från 2010, citat

Ljud eller ljussignal
Ljudsignalen ska du använda för att varna andra trafikanter, om du tror att att de inte upptäckt dig. Du får inte använda ljudsignalen i något annat syfte, exempelvis för att heja på någon. Ibland fungerar det lika bra eller bättre att använda ljustutan, det vill säga blinka med helljuset.

slut citat

Så tolkas ljustutan av vissa bilister för att visa att man släpper fram någon
så säger det väl bara något om kunskapsnivån ute på vägen.
Inte konstigt att det smäller då och då.

Nåja att jag inte drabbats av detta
kan ju bero på vit hjälm och allväderställjacka med mycket gult.
Så jag syns ovanligt tydligt.
För svart är väl den mest inne färgen när MC-förare handlar ?

Har en svart Alpinestar skinnjacka :rodnar, hittils bara använd TR och på Falkenberg....
och mina svarta skinnbyxor....:rodnar
på två svarta MC....:rodnar
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Har jag hittils inte råkat ut för.

Läser i körkortsboken nittonde utgåvan från 2010, citat

Ljud eller ljussignal
Ljudsignalen ska du använda för att varna andra trafikanter, om du tror att att de inte upptäckt dig. Du får inte använda ljudsignalen i något annat syfte, exempelvis för att heja på någon. Ibland fungerar det lika bra eller bättre att använda ljustutan, det vill säga blinka med helljuset.

slut citat

Så tolkas ljustutan av vissa bilister för att visa att man släpper fram någon
så säger det väl bara något om kunskapsnivån ute på vägen.
Inte konstigt att det smäller då och då.

Nåja att jag inte drabbats av detta
kan ju bero på vit hjälm och allväderställjacka med mycket gult.
Så jag syns ovanligt tydligt.
För svart är väl den mest inne färgen när MC-förare handlar ?

Har en svart Alpinestar skinnjacka :rodnar, hittils bara använd TR och på Falkenberg....
och mina svarta skinnbyxor....:rodnar
på två svarta MC....:rodnar

Så är det, reglerna säger ju en sak men i verkligheten händer något annat. Hur många körkortsinnehavare tror du kommer ihåg det där?

I stadstrafik när det är trångt betyder ju alltid en ljustuta att "kom in du, jag släpper in dig" om någon blinkar mot dig när du försöker komma in från en sidoväg in i kön. Jag räknar iskallt med att det finns en risk att reptilhjärnan tolkar en ljustuta på samma sätt vid utfart till landsväg, eftersom man praktiserat det i stan.

Det måste du ju stött på i Göteborg av alla ställen i köerna där?

Färg på kläder - jag är en sån där cool jävel som kör allt svart (fast min Rukka-jacka har varseldetaljer).
När jag kör bil tycker jag att skillnaden är ganska liten faktiskt på de motorcyklister jag då möter i trafiken. Visst, har någon allt i varselfärg inklusive hjälm, då syns det bra. Men vitt och/eller svart med gula detaljer? Framförallt vit hjälm - den försvinner snabbt mot vita hus, bilar, ljus himmel osv. Nä det gör inte så stor skillnad. Motorcyklisten är så liten 100 meter bort, så det blandas in i vita bilar, gula rapsfält osv.

Falsk trygghet tycker jag det är. Räknar iskallt med att ingen sett mig, tills jag är säker på att dom har sett mig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ingen som testat Julas LED-H4? Skulle vara intressant att höra nåt om dom om det bara är att kasta pengarna i sjön, vore även intressant att testa i traktorn men då ska dom ge mer ljus inte bara synas bra.

Ska bli till Luleå nästa vecka och hade tänkt mig på Jula och Biltema om bara knät är nog bra förs att orka med det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så är det, reglerna säger ju en sak men i verkligheten händer något annat. Hur många körkortsinnehavare tror du kommer ihåg det där?

I stadstrafik när det är trångt betyder ju alltid en ljustuta att "kom in du, jag släpper in dig" om någon blinkar mot dig när du försöker komma in från en sidoväg in i kön. Jag räknar iskallt med att det finns en risk att reptilhjärnan tolkar en ljustuta på samma sätt vid utfart till landsväg, eftersom man praktiserat det i stan.

Det måste du ju stött på i Göteborg av alla ställen i köerna där?

Färg på kläder - jag är en sån där cool jävel som kör allt svart (fast min Rukka-jacka har varseldetaljer).
När jag kör bil tycker jag att skillnaden är ganska liten faktiskt på de motorcyklister jag då möter i trafiken. Visst, har någon allt i varselfärg inklusive hjälm, då syns det bra. Men vitt och/eller svart med gula detaljer? Framförallt vit hjälm - den försvinner snabbt mot vita hus, bilar, ljus himmel osv. Nä det gör inte så stor skillnad. Motorcyklisten är så liten 100 meter bort, så det blandas in i vita bilar, gula rapsfält osv.

Falsk trygghet tycker jag det är. Räknar iskallt med att ingen sett mig, tills jag är säker på att dom har sett mig.

Aldrig.

Det måste vara
Skånskt ? #
Danskt ?

Eller en följd av integrationen, många har kanske aldrig tagit något körkort i Sverige.
I Malmö.
Om man överhuvudtaget har körkort.
Eller det kanske är en bilmålvaktsbil med en förare som valt köra en sådan bil ?
https://www.sydsvenskan.se/story/bilmalvakterna
https://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt

Eller använda ljustutan för att släppa in är typiskt för Sverigedemokrater ?
SD är ju största parti i majoriteten av Skånes kommuner.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLJlp9/sd-storst-i-19-av-skanes-kommuner

En ny variant av att peka med hela handen mot himmeln när man ser en Seagull ?

# Jag kör rätt ofta 112 Ängelholm - Höganäs och använder ofta ljustutan när det står bilar på tillfartsvägarna. Hittils har ingen kört ut framför mig.
Så beteendet, blinka med ljuset för att släppa fram, verkar vara Malmöspecial.
Så Doolar om du kör norrut och står på en tillfartsväg och det kommer någon på leden du tänker köra ut på.
Tro inte de lämnar dig företräde för de använder ljustutan. De har bara tagit körkort.
Säkrast så.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som Norrbottning blinkar i alla fall jag och många andra med ljustutan för att skapa uppmärksamhet, typ se mig här kommer jag om du missat mig.

Detta används tex vid omkörning för att visa att man är på väg att köra om, vid möten vid idiotomkörningar för att visa att man är på väg att frontalkrocka (vanligt på E10:an där målet att komma levande fram verkar lågt prioriterat), samma sak om nån står vid en korsning för att skapa uppmärksamhet. Står jag vid en påfart och nån på den andra vägen blinkar med ljustutan så ser jag det som ett tecken på att den andra föraren vill skapa uppmärksamhet och visa att denna kommer på den andra vägen så jag sak se denna och inte köra ut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ingen som testat Julas LED-H4? Skulle vara intressant att höra nåt om dom om det bara är att kasta pengarna i sjön, vore även intressant att testa i traktorn men då ska dom ge mer ljus inte bara synas bra.

Ska bli till Luleå nästa vecka och hade tänkt mig på Jula och Biltema om bara knät är nog bra förs att orka med det.

Jag har köpt ett billigt H4 4300K 55W Xenonljus.
Enligt kartongen citat

300% more light on the road than Halogen bulb

slut citat.

satte upp Sprint RS strålkastaren i en bokhylla och mätte ljusflödet med luxmätare framför en projektorduk 4 meter från strålkastaren.
med
Xenonlampan
med
Philips H4 Halogen från ca 50kr på Jula.
Matades med 13,8 Volt från ett nätaggregat men 13,2 Volt på lampstiften i sockeln.


Det var ingen praktisk skillnad i Luxvärde för Xenonlampan jämfört med Philips Halogenlampan med 13,2 Volt på lampsockel.
Tvärtom med de 14,0 Volt jag har på hojen på lampsocklarna har antagligen Halogenlampan gett mer ljus på vägen. Halogenlampor ökar ju ljuset starkt med stigande spänning.

Resultat:
Philips H4 Halogen 13,2 Volt på lampstiften:
Summa av 6 mätpunkter
halvljus 2110 Lux
helljus 1894 Lux

Xenon 55W 4300K
Summa av 6 mätpunkter
halvljus 2145 Lux
helljus 2433 Lux men avtog och sjönk efter någon minuts drift till 2032 Lux

Med 14,0Volt på lampstiften som jag har på Sprint RS med 2,5mm2 kabel och reläer kan beräknas

Philips H4 Halogen 14,0 Volt på lampstiften
halvljus 2553 Lux
helljus 2292 Lux

dvs Halogenlampa med 14,0 Volt på lampstiften ger mer ljus på vägen än billig 55W Xenon som ger "300% mer än Halogen"

å andra sidan med de 11,5 Volt jag hade på lampstiften i original på Sprint RS kan beräknas

Philips H4 Halogen 11,5 Volt på lampstiften
halvljus 1245 Lux
helljus 1117 Lux

Så har man underdimensionerat kablage med stort spänningsfall ger Xenon mer ljus än Halogen.
Men att sätta in grövre kabel typ 2,5mm2 och reläer kan ge bättre ljus med halogen än med "55W Xenon".

Ljusbilden var mycket sämre med Xenonlampan med mycket ströljus ovanför "halvljuslinjen".

Anm:
Det har varit mycket om att man kan inte ha Xenon i Helljusstrålkastare för det tar sådan tid att tända en Xenonlampa, flera sekunder.
Med de här ballasterna som ingick i Xenonpaketet stämde inte det.
Xenonlampan tändes direkt strömmen slogs på.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Spänningfall är nog vanligt i dagens fordon, i min L200 är kablarna till lysena sjukt klena under 1 mm utan på isoleringen. Har tänkt att mäta spänningfallet men har inte blivit av än, har lätt att mäta på helljuset då det bara är att mäta mellan kabeln till extraljusreläets spole och batteriet.

Är övertygad att man skulle vinna en hel del ljus på att montera egna reläer och 2.5 mm2 kablage till lamporna och låta original kablaget styra reläerna.

Nån som testat de bättre halogenlamporna typ Osram Night Breaker och Philips Xtreme Vision? Dom håller väl sämre men lyser dom märkbart bättre?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har testat Osram Night Breaker H4, har det i Sprint RS.
Men någon direkt skillnad på vägen märktes inte. Av mig.
Det som gjorde skillnad på Sprint RS var 2,5mm2 kabel och reläer.

Men Osram Night Breaker H4 var billiga, reades ut på Kjell i Alingsås.
H4 försvinner ju mer och mer.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har testat Osram Night Breaker H4, har det i Sprint RS.
Men någon direkt skillnad på vägen märktes inte. Av mig.
Det som gjorde skillnad på Sprint RS var 2,5mm2 kabel och reläer.

Men Osram Night Breaker H4 var billiga, reades ut på Kjell i Alingsås.
H4 försvinner ju mer och mer.

Fan vi kan inte enas om nåt idag! :D

På min Street Triple R 675 var det stor skillnad mellan original-H4:eek:rna och Osram Night Breaker på vägen. Mer än jag förväntade mig absolut. Kanske har med lamppottor osv att göra. Men snubblar man över billiga Night Breakers så slå till, de lär ju åtminstone inte vara sämre än andra.

Ska slänga dit sådana på RS:en också, men är så pass nöjd med ljuset på den hojen, så det blir när originallamporna ger upp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Att vi lämnar tillbaka Skåne till Danmark så är problemen lösta :va:D

Ingen hade blivit gladare än jag, lite bättre ordning i politiken i Danmark. Normala hastighetsgränser. Inget daltande i flyktingpolitiken. Inte så ängsligt och lättkränkt. Bättre regler på arbetsmarknaden. Bättre löner. Jag står ut med deras äckliga kaffe i utbyte. Enkelt val! :arsele:D
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Aldrig.

Det måste vara
Skånskt ? #
Danskt ?

Eller en följd av integrationen, många har kanske aldrig tagit något körkort i Sverige.
I Malmö.
Om man överhuvudtaget har körkort.
Eller det kanske är en bilmålvaktsbil med en förare som valt köra en sådan bil ?
https://www.sydsvenskan.se/story/bilmalvakterna
https://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt

Eller använda ljustutan för att släppa in är typiskt för Sverigedemokrater ?
SD är ju största parti i majoriteten av Skånes kommuner.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLJlp9/sd-storst-i-19-av-skanes-kommuner

En ny variant av att peka med hela handen mot himmeln när man ser en Seagull ?

# Jag kör rätt ofta 112 Ängelholm - Höganäs och använder ofta ljustutan när det står bilar på tillfartsvägarna. Hittils har ingen kört ut framför mig.
Så beteendet, blinka med ljuset för att släppa fram, verkar vara Malmöspecial.
Så Doolar om du kör norrut och står på en tillfartsväg och det kommer någon på leden du tänker köra ut på.
Tro inte de lämnar dig företräde för de använder ljustutan. De har bara tagit körkort.
Säkrast så.

Kom igen. Jag är uppvuxen i Göteborg, bor i Malmö sedan flera år tillbaka men har även bott i Stockholm och flera andra städer i Europa. Att blinka med helljuset är standard, även i Gbg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kom igen. Jag är uppvuxen i Göteborg, bor i Malmö sedan flera år tillbaka men har även bott i Stockholm och flera andra städer i Europa. Att blinka med helljuset är standard, även i Gbg.

Naturligtvis:
Körkortsboken nittonde utgåvan från 2010, citat

Ljud eller ljussignal
Ljudsignalen ska du använda för att varna andra trafikanter, om du tror att att de inte upptäckt dig. Du får inte använda ljudsignalen i något annat syfte, exempelvis för att heja på någon. Ibland fungerar det lika bra eller bättre att använda ljustutan, det vill säga blinka med helljuset.

slut citat

Så visst blinkas det med helljuset. I Göteborg
Men jag har aldrig upplevt att man använder det för att släppa fram andra trafikanter.

Vilket ju med tanke på hur ljustutan är tänkt att användas:
För att varna andra trafikanter om du tror att att de inte upptäckt dig.

Är fullständigt vansinne. Som jag ser det.
Och säger väl en hel del om vilka som har körkort i Sverige.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ingen hade blivit gladare än jag, lite bättre ordning i politiken i Danmark. Normala hastighetsgränser. Inget daltande i flyktingpolitiken. Inte så ängsligt och lättkränkt. Bättre regler på arbetsmarknaden. Bättre löner. Jag står ut med deras äckliga kaffe i utbyte. Enkelt val! :arsele:D

Vårt ordspråk " Född skåning stolt skåning" :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ingen hade blivit gladare än jag, lite bättre ordning i politiken i Danmark. Normala hastighetsgränser. Inget daltande i flyktingpolitiken. Inte så ängsligt och lättkränkt. Bättre regler på arbetsmarknaden. Bättre löner. Jag står ut med deras äckliga kaffe i utbyte. Enkelt val! :arsele:D
Så länge man kan importera Zoegas Skånerost ser jag inte heller några större uppoffringar, snarare tvärtom. :fakta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kom igen. Jag är uppvuxen i Göteborg, bor i Malmö sedan flera år tillbaka men har även bott i Stockholm och flera andra städer i Europa. Att blinka med helljuset är standard, även i Gbg.

Menar du att om jag står i en korsning i bla Malmö och Göteborg och den andra trafikanten blinkar med helljuset så tänker denna släppa fram mig? I sånt fall är detta nytt för mig att det finns såna egna vedertagna regler.

Jag håller med Comeback och körkortsboken, då det blinkas är det för att varna inte släppa fram.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
bosse-l

Hur går det med lamp-projektet ? Om du bara vill synas bättre så kanske du kan montera ett par extraljus istället för att byta ut halogenlampan. Jag har monterat Biltemas små 5-watts arbetsbelysning på min hoj, och där är förvånansvärt bra ljus trots det lilla formatet. Inte så att det lyser upp vägen så mycket , men dom syns på långt håll enligt mina hojkompisar :)

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/arbetsbelysning/arbetsbelysning-led-mini-2000041830
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
bosse-l

Hur går det med lamp-projektet ? Om du bara vill synas bättre så kanske du kan montera ett par extraljus istället för att byta ut halogenlampan. Jag har monterat Biltemas små 5-watts arbetsbelysning på min hoj, och där är förvånansvärt bra ljus trots det lilla formatet. Inte så att det lyser upp vägen så mycket , men dom syns på långt håll enligt mina hojkompisar :)

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/arbetsbelysning/arbetsbelysning-led-mini-2000041830

Har inte hänt så mycket på lampfronten men ska till Luleå imorgon om jag orkar, så jag funderar på dom där jula lamporna.

Precis som du skriver tror jag att små arbetslampor kan vara bra, även om dom inte lyser upp vägen för den som kör verkar det vita ljuset synas på håll, det är detta fenomen jag upplever på dagens traktorer då dom har på arbetsbelysningen att dom syns bättre fast det är ljust. Då sambon och jag varit igång med var sin traktor har jag tänkt på att dom syns bättre nu om man har arbetsbelysningen på på dags efter att man bytt från halogen till LED och xenon
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett par exempel där helljusblink innebär "fritt fram":
1) Långtradare kör om på motorväg, blink från omkört fordon = fritt utrymme att gå tillbaka till högerfilen
2) Stadskörning, mycket trafik, någon i kö på påfarten, blink från fordon i högerfil = jag släpper fram dig, kör in framför mig

Vanligt utomlands, men inte så ofta man ser det i sverige. Har inte heller sett någon "tacka" med ett blink med varningsljusen här.

1) Gissar jag är en signal långtradarchaufförer emellan.
2) Har aldrig sett i Sverige. Vill man släppa fram någon som kommer från höger vid köbildning är det ju bara att sakta ner så det blir en lucka i trafiken.
Eller helt enkelt stanna på lämplig plats före påfart.
Många bilköer rör ju sig ju i stilen krypa, stanna, krypa , stanna,....

Vanligt utomlands. Ja det är väl inte så konstigt. Se inlägg #33.
I Sverige är ju enligt körkortsboken ljustuta likställt med signalhorn, dvs en varning, se mig.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top