Ledbaklampa, bromsfunktion.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tja.
Har ny lampa bak på min R1:a
Går ju att koppla så att det bara lyser men hur gör jag så att det lyser starkare vid bromsning?

2 gula, 2 svarta, 2 blåa (blå +, svart -) gul har jag inte testat hade lite bråttom hem. Är 2 lampor standard.

Ska jag ha nåt motstånd till gul sladd för att det ska fungera rätt?

Vad för slags motstånd rekommenderar ni?
Samt var den skall kopplas in :)

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Mät fram vilken kabel som ger +12V endast när du bromsar.

Motstånd finns väll inget som heter inom elen :) men menar du resistor så sätter du en/flera sådan på den kabeln som matar +12V hela tiden (blå i dit fall?), och storleken beror ju bland annat på hur många dioder där är och hur starkt du vill de skall lysa.

Men det beror på hur nya lyktan är uppbyggd med om det bara finns 2 kabalar in tex.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tja o tack för svaren!

Blå är +, svart - och då antar jag att gul är den som matar ström endast vid bromsning.
Jag bör alltså sätta en resistor som det så fint hette på min vanliga + kabel.
Vill att det ska lysa bra men det ska vara en viss skillnad när jag bromsar.
Gärna förslag på vilken resistor som kan duga.

Kan något som detta fungera; http://www3.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Motstand-for-diodblinkers/

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Tja o tack för svaren!

Blå är +, svart - och då antar jag att gul är den som matar ström endast vid bromsning.

Kan något som detta fungera; http://www3.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Motstand-for-diodblinkers/

är det inte ett mc-bakljus du ar köpt ? är det inte tre stycken kablar från lampan ? en som är för konstant ljus och en för broms. det borde vara det.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tja o tack för svaren!

Ett sånt där motstånd har man till blinkersarna. Precis som det står i texten.

Anledning till att man sätter dit ett motstånd eller lastoberoende blinkersrelä när man monterar LED-blinkersar är för att dioderna ger lägre motstånd än vanliga glödlampor. Det gör att blinkersarna blinkar alldeles för fort om man inte sätter dit ett annat relä eller motstånd.

Det hjälper inte dig i det här fallet.

Som negliance skriver så skulle det vara ganska logiskt om det var tre sladdar för ett vanligt mc-bakljus. En för minus, en för vanliga lyset och en för bromsljuset. Där sladden för bromsljuset t.ex. tänder en till rad med dioder.

Eftersom att din hoj har haft dubbla lampor som standard så har du alltså dubbelt så många sladdar på hojen om jag förstår dig rätt.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Ett sånt där motstånd har man till blinkersarna. Precis som det står i texten.

Anledning till att man sätter dit ett motstånd eller lastoberoende blinkersrelä när man monterar LED-blinkersar är för att dioderna ger lägre motstånd än vanliga glödlampor. Det gör att blinkersarna blinkar alldeles för fort om man inte sätter dit ett annat relä eller motstånd.

Det hjälper inte dig i det här fallet.

Som negliance skriver så skulle det vara ganska logiskt om det var tre sladdar för ett vanligt mc-bakljus. En för minus, en för vanliga lyset och en för bromsljuset. Där sladden för bromsljuset t.ex. tänder en till rad med dioder.

Eftersom att din hoj har haft dubbla lampor som standard så har du alltså dubbelt så många sladdar på hojen om jag förstår dig rätt.

precis som esquire skriver så har du dubbla uppsätningar sladdar. börja med att lägga ihop dem färg på färg så att du bara har tre sladdar. sedan mäter du vilken som ger konstant plus och vilken som ger spänning vid bromsning. jag såg att du hade frågat om biltemas skylthållare. om det är ett biltemalyse. så skall du ha bromskabeln på grå , konstant spänning på röd och minus på svart.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Ja precis, att jag hade dubbla uppsättningar visste jag :) Helt lost är jag inte :)

För att försöka förklara lite bättre.
Det är en led-lampa (inte biltema) som har 3 sladdar o.s.v
Kruxet var att det inte hände något når jag hade gul sladd kopplad. Antingen lyser bromsljuset sjukt svagt eller inte alls då jag inte kunde se någon skillnad när jag försökte sträcka bak handen. Därför tänkte jag att man kanske skulle ha något som begränsar + strömmen så att det blir skillnad när man bromsar?

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Köpte ett till min, slet mitt hår med lampjäveln...
Kom på att jag kanske skulle ta och testa en ny, då funkade allt bra...
Dock var det tjall på färgerna, fick kasta om två, minns dock inte vilka.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Köpte ett till min, slet mitt hår med lampjäveln...
Kom på att jag kanske skulle ta och testa en ny, då funkade allt bra...
Dock var det tjall på färgerna, fick kasta om två, minns dock inte vilka.

Får hoppas att den funkar, måttanpassad och insjunken i undertailen.... :gnissla

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Det finns två sätt att tända ett bromsljus, antingen matar man plus via bromskontakten eller så har man konstantplus till lampan och jordar via bromsljuskontakten.
Börja med att ta reda på vilken lösning du har på din hoj, att du skulle behöva ett motstånd är knappast troligt.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det är inte så att gul ska ha plus from positionsljussladden och den andra är bromsljus??
D.v.s. gul ger positionsljus och blå ger broms??
Kopplar du dom fel så ser du ju aldrig "bromsljuset" eftersom LED:arna redan lyser för fullt.. Så är det iaf på mitt LED ljus...

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jo får hoppas det kan vara så, hade ont om tid i verkstan sist och tänkte aldrig på att testa olika varianter i min dumhet... stressigt att få ihop den inför sommarn på dem få timmarna jag har ledigt för tillfället.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka