Ledbakljus problem med bromsljus

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Hej, blir lite fundersam när jag installerar mitt nya ledbakljus, enligt elschema så är =brun + till bakljus, grön = - och grön/gul = + till bromsljus, detta har jag även dubbelkollat med multimeter. Den bruna kabeln är även gemensam + till instrumentbelysning, positionsljus mm. Det problem som uppstår för mig är att om jag har lysena av, och bromsar så blinkar instrumentbelysningen och positionsljus också. Om man kopplar ur bakljuset uppstår inte detta, så verkar inte vara något elfel centralt. Som man ser nedan så är det samma dioder till broms och bakljus så jag misstänker att dom är sammankopplade så att strömmen går även ”bakåt” när man bromsar. Detta känns som en jättekonstig design dock, men kanske det som händer när man köper ett billigt bakljus. Original sitter det ju glödlampor med separata glödtrådar.
någon som har några inputs/lösningar, eller upplevt liknande problem.
Med vänlig hälsning.
 

Bifogat

  • IMG_0311.jpeg
    IMG_0311.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 13
  • IMG_0312.jpeg
    IMG_0312.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 11
  • IMG_0313.jpeg
    IMG_0313.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 12
  • IMG_9836.jpeg
    IMG_9836.jpeg
    209.2 KB · Visningar: 14

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Spekulerar frisk, men jag tror det kan bli så här om har en uppsättning lysdioder som lyser hela tiden men att spänningen går genom ett motstånd för att sänka strömmen till lysdioderna för att få bakljuset att lysa svagare. Man borde kunna få detta fenomen om man sen kopplar in bromsljuset efter motståndet för att få full ström till bromsljuset så det lyser starkt då spänningen kan ta vägen genom motståndet och tillbaka till bakljuskretsen. Tänker här att motståndet som ska sänka strömmen till lysdioderna är inbyggt i baklyset.

Lösningen skulle vara att montera dioder typ 1N4001 eller liknande i serie med sladdarna till bakljus och bromsljuset då får man en "spärr" för "bakström".
 

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Spekulerar frisk, men jag tror det kan bli så här om har en uppsättning lysdioder som lyser hela tiden men att spänningen går genom ett motstånd för att sänka strömmen till lysdioderna för att få bakljuset att lysa svagare. Man borde kunna få detta fenomen om man sen kopplar in bromsljuset efter motståndet för att få full ström till bromsljuset så det lyser starkt då spänningen kan ta vägen genom motståndet och tillbaka till bakljuskretsen. Tänker här att motståndet som ska sänka strömmen till lysdioderna är inbyggt i baklyset.

Lösningen skulle vara att montera dioder typ 1N4001 eller liknande i serie med sladdarna till bakljus och bromsljuset då får man en "spärr" för "bakström".
Det låter faktiskt väldigt rimligt då spänningen jag mäter på den bruna kabeln vid bromsning (då jag egentligen inte ska ha någon spänning på den) är 3V lägre än inkommande ström, så måste betyda att det backar genom motståndet. Va faktiskt inne på att sätta en diod men visste ej hur det skulle fungera i praktiken, men får ta och prova det! Tack!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar på dålig JORDNING. Ta och dra isär och sätt ihop de kontakter du hittar så kanske du får bort oxid. Och det löser sig.
Har du ett mätinstrument så mät spänningen mellan jordkabeln på LED belysningen och Minus på batteriet. Den spänningen ska helst vara 0,0 Volt. Vilket den bör vara med "bra jord".

Revision 14:42 börjar läsa mer noggrant och tror nu på att bromsar du går ström baklänges genom motståndet som gör att bakljus lyser mindre än Bromsljus. PUCKTVÅA ! :rodnar
Men har det någon praktisk betydelse ? När du kör hojen så borde ju instrumentbelysning och bakljus vara tända precis som halvljuset och då påverkas väl inte instrumentbelysning och positionsljus av att du bromsar ?
 
Last edited:

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Jag gissar på dålig JORDNING. Ta och dra isär och sätt ihop de kontakter du hittar så kanske du får bort oxid. Och det löser sig.
Har du ett mätinstrument så mät spänningen mellan jordkabeln på LED belysningen och Minus på batteriet. Den spänningen ska helst vara 0,0 Volt. Vilket den bör vara med "bra jord".

Revision 14:42 börjar läsa mer noggrant och tror nu på att bromsar du går ström baklänges genom motståndet som gör att bakljus lyser mindre än Bromsljus. PUCKTVÅA ! :rodnar
Men har det någon praktisk betydelse ? När du kör hojen så borde ju instrumentbelysning och bakljus vara tända precis som halvljuset och då påverkas väl inte instrumentbelysning och positionsljus av att du bromsar ?
Haha jaa alltså egentligen har det inte större betydelse då jag alltid kommer ha ljusen på när jag kör och då påverkas jag ej, det är bara själva tanken av att det finns som irriterar mig bara. :lol
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blir spännande att se upplösningen, du måste lova att rapportera tillbaka.

Det har ju ingen praktisk betydelse då du kör men jag håller med dig att det är irriterande att ha såna här fel även om dom egentligen inte spelar nån roll. Tänker jag rätt så räcker med en diod på kabeln till baklyset för att detta problem ska försvinna.
 

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Blir spännande att se upplösningen, du måste lova att rapportera tillbaka.

Det har ju ingen praktisk betydelse då du kör men jag håller med dig att det är irriterande att ha såna här fel även om dom egentligen inte spelar nån roll. Tänker jag rätt så räcker med en diod på kabeln till baklyset för att detta problem ska försvinna.
Absolut, jag har beställt en diod nu så jag testar under nästa vecka och rapporterar tillbaks!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Absolut, jag har beställt en diod nu så jag testar under nästa vecka och rapporterar tillbaks!

Jag hade annars kunnat sponsra med ett 1N4001 eller 1N4007 diod men nu verkar du redan beställt en diod.
 

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Jag hade annars kunnat sponsra med ett 1N4001 eller 1N4007 diod men nu verkar du redan beställt en diod.
Tack för det! Men jaa jag hade redan beställt dioder, fick 5st för 50kr med frakt så det kan jag överleva :lol. Lödde dit en 1N4001 i serie med + till bakljus och detta löste mina problem, skönt att slippa störa sig på detta!
Tack för hjälpen!!!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att det löste sig för dig
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top