Less på släpvagn. Biltips?

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Skulle vilja ha tips på nån bra lämplig typ skåpbil där hojen går in.
Har tänkt sälja min nuvarande bil och endast ha denna så det får gärna va lite kvalitet och komfort.

Mats

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
MB Vito är nästan som att köra personbil. Finns problem med dem, men överlag ett bra val.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
MB Vito är nästan som att köra personbil. Finns problem med dem, men överlag ett bra val.

Och då säger jag som jag alltid gör i dessa typer av trådar.

Vito rostar bort över natten så länge du inte köper en relativt ny (de har löst "problemet" enligt ÅF).
Någon vidare kvalité är det inte heller, eller snarare, de är ingen vidare kvalité i någon transportbil öht.
Svindyra mot vad man får.

Dex

Medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
Honda CB 1000RA
VW Transporter tycker jag har bra komfort. Med diesel så är den snål och vill man storhandla så är det inga problem att packa matkassarna utanför Ica Maxi ;)

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Varför så jobbigt att åka med släp? Skit samma om det tar en timme längre att resa. Man åker bekvämt och slipper åka runt i en burk jämt. För att även om man är en flitig besökare av banor och transporterar sin hoj mkt så återstår det 350 dagar på året som man INTE åker till och från banan.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Komfort och skåpbil lirar inte riktigt ihop. Dock går det utmärkt att ha vito/transport/Trafic/expert/jumpy/Hyundai H1 som enda fordon. Provade det i fjol med volvon avställd(numera avyttrad). Ljudisolerar man dem i skåpet(rena resonanslådan) så ökar komforten avsevärt. Franska stolar är inte alltför sköna i längden men det går. Kolla bara att de är längre än 2,10 i skåpet så slipper du ställa hojen på snedden. Diesel är billiga i drift men har dyr skatt. Vilke av dem du ska ta det är nog helt upp till dig. Volkswagen caddy maxi hade jag tittat en extra gång på om jag hade haft råd, modellen kom 2008.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Cheva van, Cheva astro.

Är inte Astron lite för liten för att ha som mc transport? Tycker själv att det är trångt när endurohojen står bak i min cheva van g20. Personligen skulle jag satsat på någon gammal hemtjänst taxi med bakgavellyft för att inte slita ut sig helt innan fredagen. :)

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
beror ju självklart på hur mycket man vill få med sig.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Fördelen med en Cheva van.
DSCN3577.jpg
+ V8:an och ljudet
+ Komfort
+ Sikten

- Soppaförbrukningen
- Hög vid på och urlastning av hoj
- Lätt i röven med taskigt fäste som följd
- Många stopp då farbror blå ska leta efter fulöl. :lol

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag har kört 5000 mil i min transporter de senaste 2 åren. Grymt bra bil, jämför man med Jumpy´n så är den mycket bättre i komfort, vägljud mm, men den kostar väll en bra slant mer.

Att säga att det är som att åka plåtburk beror väll på vad man jämför med, åker mycket hellre Transporter än C1 om man ser det ur ren komfortsynpunkt.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Jag har kört en Transporter runt 15 000 mil sedan den var ny 2007, ljudisolerar man bara skåpet så tycker iaf jag att komforten är helt okej, men snål är det inte, 140hk Diesel 5:a, vägrar i princip att gå under 0.9 på sommaren fastän man kör försiktigt.
Dyr i inköp med hyffsat bra värde kvar efter några år, en Vito skulle jag aldrig ens fundera över, maken till skitbil finns nog inte..

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Kört min transporter T4 TDI 10000 mil på 4 år, inga stora problem, fin komfort, drar ca 0,75, jäkligt bra med skåpbil, kör hojar, byggmaterial, skräp, öl från Tyskland. Kommer garanterat att bli en VW nästa gång också.:)

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
2st Cbr1000rr-08
Jag har en vw transporter 2.5 bensinare från 1997 som jag har haft i två år, väldigt nöjd med den, man får in 2st hojar,däck,all packning för en veckas behov,diverse utrustning för däckbyten, depåstöd fram och bak för 2st hojar, elverk, verktygslåda samt diverse reservdelar :) Den har snart gått 29000mil och under min äga så har jag i stort sett bara servat den. Jag har dock en annan bil också som jag använder mer som vardagsbil.
Kan tillägga att transportern är helt fantastisk då jag har använt den till mer än o frakta hojen i, som tex handla byggmaterial eller när man ska åka till soptippen så är det bara o lasta den full och åka, tror faktisk att den bilen är bland bästa bilköp jag gjort. Jag kommer nog ha den tills den är färdig för skrot...

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
VW Transporter.
Använt i jobbet under 4 år, riktigt trevlig bil och betydligt bättre än MB Vito.

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Hoj
CRF250R
Nissan navara -06 automat med elwinch från biltema samt lastramp från jula.
Komfort samt smidigt!:tummenupp

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag har kört en Transporter runt 15 000 mil sedan den var ny 2007, ljudisolerar man bara skåpet så tycker iaf jag att komforten är helt okej, men snål är det inte, 140hk Diesel 5:a, vägrar i princip att gå under 0.9 på sommaren fastän man kör försiktigt.
Dyr i inköp med hyffsat bra värde kvar efter några år, en Vito skulle jag aldrig ens fundera över, maken till skitbil finns nog inte..

Dyr är bara förnamnet på en transporter!
Skiten kostade 120k mer jämfört med bilen jag köpte istället.

Skåpet är lite småtrångt, radiomottagningen obefintlig och motorn knattrar som helvetet själv, annars är det en bra bil (erfarenheten kommer från en - 11).
Men åter igen, så fort man kastar på livsnödvändig utrustning så hoppar bilen lätt upp till 350+ moms, minst!

Last edited:

RD Mike

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
ZXR-89 x2, RD350-81, RD125-82, Hayabusa-09
Hyundai H1 -08 el nyare är mitt tips. Jag kör sån i jobbet. Med 170 hästarn är den riktigt pigg. Jag kör ca 6 tusen mil om året. Bakhjulsdriven, kamkedja. Går att köra på under 0,8.
Jag är inne på min andra nu. Den första hade gått 24k när vi bytte. Enda reparationen utöver service var brustna bladfjädrar. Dom flesta milen var med tung last och släpkärra.
Lastar två sporthojar utan problem.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Enda alternativet jag skulle stå ut med istället för en vanlig bil är en VW Caddy maxi. Men jag kanske är petig :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC