Letar 4-takts cross

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Letar febrilt efter en 250cc eller 450cc 4-takts cross.

Verkar nästan lönlöst att ringa till folk för alla är ju sålda som verkar intressanta...

Någon som har något negativt att säga om yzf 450 03-uppåt
samt rmz 250 04-uppåt

det är just dessa två hojar jag är mest intressrade av...


Mvh Mikael
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mr_Mike skrev:
2238243 Letar febrilt efter en 250cc eller 450cc 4-takts cross.

Verkar nästan lönlöst att ringa till folk för alla är ju sålda som verkar intressanta...

Någon som har något negativt att säga om yzf 450 03-uppåt
samt rmz 250 04-uppåt

det är just dessa två hojar jag är mest intressrade av...


Mvh Mikael

04a RMZ (och KXF är samma hoj) är problemhojar. YZF är skottsäker, klart pålitligaste 4t-crossen idag.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Fixx skrev:
2238459 jag säljer min yzf450 har bilder och info du kan få...
YZF 450 - 05 har mycket fin fjädring.
YZF 450- 06 är mycket mera lätthantlerlig med ännu bättre fjädring.
Man får det man betalar för.

Rancid-Racing på forumet ska sälja en 05a som är fin.
 
Last edited:

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Tycker att ryktet som RMZ/KXF har fått som problemhojar är ganska överdrivet.På med en boysen vatten pump,och se till att ha rätt bestyckning i fuggen så ska det inte va mer krångel än vilken 4-t somhelst!Har själv haft en RMZ, och känner flera som åker likadan o ingen av oss har stött på några modellspecifika fel.
Vad det gäller YZF:n så visst,pålitligare 4-t får man nog leta efter, men först får du väl bestämma dig för om du vill ha 250 eller 450.Ganska stor skillnad i effekt och körupplevelse.450=tung men brutal!!
Och så min högst personliga åsikt;Testa 2-takt först!!!
Eller för att citera motcross actions test av RM250-06;"Don´t buy a new fourstroke before you´ve tried this bike!" :yoparty
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Mr_Mike skrev:
2238243 Letar febrilt efter en 250cc eller 450cc 4-takts cross.

Verkar nästan lönlöst att ringa till folk för alla är ju sålda som verkar intressanta...

Någon som har något negativt att säga om yzf 450 03-uppåt
samt rmz 250 04-uppåt

det är just dessa två hojar jag är mest intressrade av...


Mvh Mikael
Har inte kört så mkt med 250:in men 450:in är gud :banana
Har en mkt fin yzf450f -05 du kan få köpa :)
Info via PM eller tele.
Det jag kan säga som talar emot 450 -03 kontra o4-06är att effekt kurvan
är lite elak. Den blir jobbigare att köra med.
Sen kom en underbar förändring i balans/fjädring så 05:an är :yoparty
Sen är ju 06:an :yoparty :yoparty
Edit: har en kompis som har en yz250-06 till salu ifall du vill ha tvitakt :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lx3 skrev:
2239078 Tycker att ryktet som RMZ/KXF har fått som problemhojar är ganska överdrivet.På med en boysen vatten pump,och se till att ha rätt bestyckning i fuggen så ska det inte va mer krångel än vilken 4-t somhelst!Har själv haft en RMZ, och känner flera som åker likadan o ingen av oss har stött på några modellspecifika fel.
Vad det gäller YZF:n så visst,pålitligare 4-t får man nog leta efter, men först får du väl bestämma dig för om du vill ha 250 eller 450.Ganska stor skillnad i effekt och körupplevelse.450=tung men brutal!!
Och så min högst personliga åsikt;Testa 2-takt först!!!
Eller för att citera motcross actions test av RM250-06;"Don´t buy a new fourstroke before you´ve tried this bike!" :yoparty

Vidare brukar man ändra dragningen av kylarslangarna. Samt att man får akta sig för att slira för mycket koppling. Då kan en RMZ ev hålla ihop. Några bygger även om kylarna så att dom blir större, eller byter till 05ans. Det gäller även topparna, många har bytt till 05ans topp... Jag känner en som var tvungen att köpa 4st RMZ år 2004 pga haverier. Visserligen en snabb ungtupp som före det kört 125.
Men vill man vara säker köper man en YZF(Finns även som 250). 450n är inte brutal, den är väldigt snäll den också, mest bara lite tyngre att baxa runt där det är knixigt samt lite mer effekt när man ger fullt. Men den levererar effekten hur snällt som helst. Som att vrida på vattenkranen.
 

MangeCRF450HM

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Djursvik
Hoj
Honda CRF450HM Supermoto & Suzuki RMZ250 yoshimura
Är ju egentligen som att jämföra äppel&päron men då så många har så mycket synpunkter&klagomål på Kxf,Rmz så måste jag lägga mig i detta lite igen...mycket liknande tråd var uppe för lite sen åxå så jag skriver väl det 1ggn till då.
Riktigt så dåliga är inte Kxf/Rmz som ryktet går om dom,Men visst struntar folk i att tvätta luftfilterna ordentligt så går ju insugningsventilerna relativt omgående då det är belagda med nicasil på anläggningsytan på ventilen som tätar mot sätet,Många som körde ner insugningsventilerna gjorde som på vanliga stålventiler....slipade in dom :fatta! Då dom slet väck den hårda ytan och redan efter 3-5timmar så började de strula ordentligt igen då ventilerna var brända.

Sen nästa problem var faktiskt förarna själva,Många som köpte kxf/rmz första året 2004 var unga killar som kom från antingen 80cc/125cc och försökte överföra sin körteknik med mycket slirande på kopplingen och vad ger det för effekt? Jo du får en tokvarm motor med efterföljande problem,Lagerras,kokningar,knäckta toppar och i värsta fall tokhaveri.

Ang topparna finnes ett enkelt sätt att slippa problemen med insugningsventilerna,Kasta orginal,montera stålventiler&dubbla fjädrar sen så klarar dom att käka grus om så ägaren önskar.

Jag är själv ägare till en av de först sålda RMZ250-04 hojjarna och har gått igenom hela proceduren med felaktiga tändkurvor i CDI boxen,Tätningskittet i luftfilterboxen var otillräckligt,Vattenpumpshuset var integrerat med oljelocket till oljefiltret.
Cdi box fick jag ny på goodwill av Suzuki
Tätningskittet likaså
Oljefilter problemet löste jag med ett Boyesen kit med med grövre impeller för bättre kylning&separat lock till oljefiltret.
Gick väl inte 100% med orginal bestyckningen heller men efter ombestyckning så går den riktigt grymt.

Till att avsluta med så har jag sen ytterligare 3polare med kxf/rmz hojjar och vi är alla lika nöjda med köregenskaperna av dessa hojjar de är verkligen fruktansvärt smidiga med mycket trevlig motorkaraktär.

Yamaha 450-03:an hade ju stora problem med vevstaks&motorhaverier och då e ju ventiler billigare å handla än motorhalvor,cylinder,topp&ev.vxllåda.

Men de allra viktigaste är ju vad DU ska använda din hojj till....Jag är i dagsläget motionär som har 10ggn roligare på en 250cc 4T än på en 450cc 4T då merarbetet att släpa runt 450:n kräver så pass mycket mer av föraren så man blir mer eller mindre bara "passagerare" på en 450cc när man vrider på ordentligt. :banana

Kan bara önska dig lycka till,Har du möjlighet så prova olika cyklar å skaffa dig en egen uppfattning,Jag lät polarna köra min....nu har de varsin :hihi
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
MangeCRF450HM skrev:
2239879
450-03:an hade ju stora problem med vevstaks&motorhaverier och då e ju ventiler billigare å handla än motorhalvor,cylinder,topp&ev.vxllåda.

Följdfråga där eftersom jag har en WR450 -03. Vad var det för haverier mer exakt? Någonting man behöver vara orolig för nu på en hoj som gått en bit utan bekymmer?
 

MangeCRF450HM

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Djursvik
Hoj
Honda CRF450HM Supermoto & Suzuki RMZ250 yoshimura
supermoppe skrev:
2240057 Följdfråga där eftersom jag har en WR450 -03. Vad var det för haverier mer exakt? Någonting man behöver vara orolig för nu på en hoj som gått en bit utan bekymmer?

Förhoppningsvis inte för din del,Men polarens 2 hojjar han tog ut -03 så gick staken av på bägge :död

Det hände inom de första 30-50H åxå så har din gått en bit så borde "din" hoj vara ett bra exemplar,Så den säsongen så åkte han kanske 5-6 tävlingar av 10 på en lånad CRF450.

Mvh:Mange
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
MangeCRF450HM skrev:
2240654 Förhoppningsvis inte för din del,Men polarens 2 hojjar han tog ut -03 så gick staken av på bägge :död

Det hände inom de första 30-50H åxå så har din gått en bit så borde "din" hoj vara ett bra exemplar,Så den säsongen så åkte han kanske 5-6 tävlingar av 10 på en lånad CRF450.

Mvh:Mange

Ok, i så fall är det ingen fara för min del eftersom motorn redan fått en stor-service och då byttes bla. vevstaken.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Lx3 skrev:
2239078 Tycker att ryktet som RMZ/KXF har fått som problemhojar är ganska överdrivet.På med en boysen vatten pump,och se till att ha rätt bestyckning i fuggen så ska det inte va mer krångel än vilken 4-t somhelst!Har själv haft en RMZ, och känner flera som åker likadan o ingen av oss har stött på några modellspecifika fel.
Vad det gäller YZF:n så visst,pålitligare 4-t får man nog leta efter, men först får du väl bestämma dig för om du vill ha 250 eller 450.Ganska stor skillnad i effekt och körupplevelse.450=tung men brutal!!
Och så min högst personliga åsikt;Testa 2-takt först!!!
Eller för att citera motcross actions test av RM250-06;"Don´t buy a new fourstroke before you´ve tried this bike!" :yoparty


Iofs, har ju lört cross sen barns ben så de ska väl inte vara några probs... Har även kört husa 650 med cross kit på bana och det tyckte jag inte va så farligt :D

Men det lutar åt 450 vill ha lite mer pulver då jag är sugen på att skicka på ett motard kit me...

///Micke

MangeCRF450HM skrev:
2240654 Förhoppningsvis inte för din del,Men polarens 2 hojjar han tog ut -03 så gick staken av på bägge :död

Det hände inom de första 30-50H åxå så har din gått en bit så borde "din" hoj vara ett bra exemplar,Så den säsongen så åkte han kanske 5-6 tävlingar av 10 på en lånad CRF450.

Mvh:Mange


Vad jag har hört är det crf :en 450 som rasar som fallande äpplen ifrån trädet... min polare s gjorde de t.ex 38 lappar kostade de...


///Micke
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top