Vi har en Civic Tourer lifestyle (ställbara chassit) med 1,8 bensinmotor och manuell låda.
Motorn går att köra riktigt snålt, men då får man verkligen gubbköra, annars drar den nog ganska precis vad en 1,8 i en hyggligt stor bil drar (0,75 blandat). Men det var ju ändå dieseln du var intresserad av.
Den manuella lådan är ju hyllad av all press jag kom över innan vi köpte vår, så den behöver du nog inte oroa dig för. Chassit är enligt min mening närmast fantastiskt med de adaptiva dämparna. Normalläget använder jag aldrig, men på motorväg brukar jag svaja fram på komfortläget och alltid annars på det hårdaste läget som gör att bilen ligger märkligt bra på vägen. Jag har provocerat den ganska hårt, och den imponerar, så jag undrar om det inte är något vajsing mer er kärra.
Nu valde vi en bensinare eftersom frugan (vars bil det är) stora delar av året kör mycket korta sträckor till och från jobbet. Annars hade det nog blivit en diesel med någon smygtrimningsbox som fixar upp den i 150 hästar ungefär.
View attachment 418677
Det är åt helvete för hög förbrukning. Vår andrabil är något mindre, har lite mindre motor och drar vid till och från körning till jobbet 0,62. Den är 15år gammal. Hondan är en ny modell som lanserades 2014. Den drar vid snål körning 0,7. Jag har bensinare i Hondastorlek klart under 0,65 utan problem.
Motorn är så vitt jag vet en hyllvärmare och det faktum att det inte ens är start/stopp system på automaten som fö bara är 5-växlad tyder på att det är hyllprodukter som kastats in. Trist. Det är oljebrännarn som gäller.
Adaptiva dämpare är det bara bak om jag inte minns fel? Kanske just det problemet med en jävligt svajig röv som har tvingat fram de ställbara dämparna på den dyrare modellen? Den mjuka sättningen kanske behövs för komforten då bilen är relativt över bakaxeln. Sen gör säkert vinterhjulen sitt till med men jag tror trots allt att det bara förstärker ett grundproblem som trots allt finns där.
Har varit och provkört Kia Ceed, Hyndai i30 och Hyndai i40. Alla med oljebrännare.
Ceed och i30 tycker jag spelar i en lägre liga än Hondan. i40 skulle kunna vara ett alternativ men jag sitter betydligt bättre i Hondan av nån anledning. Alla är märkbart sävligare i framvagnen än Hondan och det störde nåt magiskt mycket när man kunde jämföra dom direkt mot varandra.
Måste iväg och testa en annan Honda och se hur bakvagnen funkar på den.