Letar ny bil Diesel. Nån som har nåt att säga om Honda Civic Tourer?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vi har en Civic Tourer lifestyle (ställbara chassit) med 1,8 bensinmotor och manuell låda.
Motorn går att köra riktigt snålt, men då får man verkligen gubbköra, annars drar den nog ganska precis vad en 1,8 i en hyggligt stor bil drar (0,75 blandat). Men det var ju ändå dieseln du var intresserad av.
Den manuella lådan är ju hyllad av all press jag kom över innan vi köpte vår, så den behöver du nog inte oroa dig för. Chassit är enligt min mening närmast fantastiskt med de adaptiva dämparna. Normalläget använder jag aldrig, men på motorväg brukar jag svaja fram på komfortläget och alltid annars på det hårdaste läget som gör att bilen ligger märkligt bra på vägen. Jag har provocerat den ganska hårt, och den imponerar, så jag undrar om det inte är något vajsing mer er kärra.

Nu valde vi en bensinare eftersom frugan (vars bil det är) stora delar av året kör mycket korta sträckor till och från jobbet. Annars hade det nog blivit en diesel med någon smygtrimningsbox som fixar upp den i 150 hästar ungefär.

View attachment 418677

Det är åt helvete för hög förbrukning. Vår andrabil är något mindre, har lite mindre motor och drar vid till och från körning till jobbet 0,62. Den är 15år gammal. Hondan är en ny modell som lanserades 2014. Den drar vid snål körning 0,7. Jag har bensinare i Hondastorlek klart under 0,65 utan problem.

Motorn är så vitt jag vet en hyllvärmare och det faktum att det inte ens är start/stopp system på automaten som fö bara är 5-växlad tyder på att det är hyllprodukter som kastats in. Trist. Det är oljebrännarn som gäller.

Adaptiva dämpare är det bara bak om jag inte minns fel? Kanske just det problemet med en jävligt svajig röv som har tvingat fram de ställbara dämparna på den dyrare modellen? Den mjuka sättningen kanske behövs för komforten då bilen är relativt över bakaxeln. Sen gör säkert vinterhjulen sitt till med men jag tror trots allt att det bara förstärker ett grundproblem som trots allt finns där.

Har varit och provkört Kia Ceed, Hyndai i30 och Hyndai i40. Alla med oljebrännare.

Ceed och i30 tycker jag spelar i en lägre liga än Hondan. i40 skulle kunna vara ett alternativ men jag sitter betydligt bättre i Hondan av nån anledning. Alla är märkbart sävligare i framvagnen än Hondan och det störde nåt magiskt mycket när man kunde jämföra dom direkt mot varandra.

Måste iväg och testa en annan Honda och se hur bakvagnen funkar på den.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag hade en gång en CRX -87 1,6 med 125 hästar. Den drog 0,67 till och från jobbet vilket var mestadels motorväg. Detta på dryga 900 kilo bil. Den nya drar samma på samma sträcka på 1400 kilo bil, 140 hästar och massor av gadgets. Jag har kommit ner i 0,56 vid landsvägskörning mellan 70-100. Åt helvete för mycket vet jag inte om jag håller med om, men det finns såklart ännu snålare. Men dieseln är nog en bättre motor i sig om man använder bilen lite längre sträckor.

Ja, det är adaptiva bak bara. I komfortläget är den svajig och mjuk, men i de två andra lägena är den bra. Jag tror som sagt att det var någon skumt med den bil ni testade, fast med vinterhjulen på sög ju väghållningen duktigt förstås, men det gör den ju alltid.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
J
Jag hade en gång en CRX -87 1,6 med 125 hästar. Den drog 0,67 till och från jobbet vilket var mestadels motorväg. Detta på dryga 900 kilo bil. Den nya drar samma på samma sträcka på 1400 kilo bil, 140 hästar och massor av gadgets. Jag har kommit ner i 0,56 vid landsvägskörning mellan 70-100. Åt helvete för mycket vet jag inte om jag håller med om, men det finns såklart ännu snålare. Men dieseln är nog en bättre motor i sig om man använder bilen lite längre sträckor.

Ja, det är adaptiva bak bara. I komfortläget är den svajig och mjuk, men i de två andra lägena är den bra. Jag tror som sagt att det var någon skumt med den bil ni testade, fast med vinterhjulen på sög ju väghållningen duktigt förstås, men det gör den ju alltid.

Ja, det suger generellt med vinterdäck men efter att jag uppmärksammade problemet har jag provat samma manöver på mer än 10 bilar. Allt från 4krafs Passat, svajig Opel Vectra, Saab 9-5 med 35000 mil på mätRn och fortfarande originaldämpare, Saab 9-5 med nyare Aero dämpare/fjädrar, Toyota Yaris, Golf, Kia Ceed mm. Alla på vinterhjul och 2-3 på både vinter och sommarhjul.

Ingen av dom är i närheten av samma slappa bakvagn som Hondan. Det är fullständigt obeskrivligt hur baken kommer med en retur långt efter en snabb sidledsförflyttning. Inget jag skulle vilja göra i 100-120 med våt eller hal väg.

Den bilen som utmärker sig mest på vinterhjul är våran Toyota Yaris som är som en svamp på riktigt svajiga och mjuka Yokohama dubbdäck men riktigt bra på sommarsulorna Toyo T1R. Där resulterar vinterdäcken i kass instyrning och grav understyrning. Hondan är tvärt om, den har med vinterdäcken fortfarande bra instyrning och sen så ger bakvagnens (tror jag) rörelser varierande under/överstyrning.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det stämmer inte alls med hur jag upplever vår. Jag har även en Civic Type R från 2004, och Tourern skäms inte för sig i jämförelse om man går från CTR:en och sedan sätter sig i Tourern och provocerar den.
Det går att åka riktigt snabbt på kurviga småvägar med Tourern och den inger verkligen förtroende när man provocerar. På vinterdäck har jag faktiskt aldrig testat att provocera av hänsyn till dubbarna, men det styr ju väldigt mycket sämre på asfalt. Det låter ju nästan som att det är något fel på bakvagnen på ert ex.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det stämmer inte alls med hur jag upplever vår. Jag har även en Civic Type R från 2004, och Tourern skäms inte för sig i jämförelse om man går från CTR:en och sedan sätter sig i Tourern och provocerar den.
Det går att åka riktigt snabbt på kurviga småvägar med Tourern och den inger verkligen förtroende när man provocerar. På vinterdäck har jag faktiskt aldrig testat att provocera av hänsyn till dubbarna, men det styr ju väldigt mycket sämre på asfalt. Det låter ju nästan som att det är något fel på bakvagnen på ert ex.

Har nu lämnat tillbaka bilen efter 3 månaders test. Passade på att reklamera bakvagnen som skulle in på vekstaden för kontroll och provkörde samtidigt en Tourer Sport med oljebrännare. Går inte att jämföra, betydligt exaktare, fast i röven och den vandrar inte fram och tillbaka på vägen vid farter runt 110-130km/h.

Dagen efter hör säljarn av sig och meddelar att det är inget fel på bilen utan det är däcken. Antingen är dubbfria Nokian i princip det sämsta vinterdäck man kan få för pengar eller så ljuger nån. Jag är inte alls övertygad då jag tyckte att den trots vinterdäck var relativt crispig i framvagnen vid tex instyrning. Ja, jag vet inte...... Sporten med Diesel kan trots allt vara ett alternativ.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hade jag köpt en diesel för att åka billigt hade jag köpt en Passat kombi till käringa och hundarna och en BMW 3 serie till mig.

Peugeot, har ALDIRG träffat någon som inte haft problem med skiten. Talade SENAST IDAG med butikschefen på JC.. Hans bagagelucka går inte öppna, kul med två barn.. Morsan har nog bytt 20 lampor på 2år och ac vart skrot på två år.. Ne fy fan cyklar hellre eller tar bussen än en Peugeot
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hade jag köpt en diesel för att åka billigt hade jag köpt en Passat kombi till käringa och hundarna och en BMW 3 serie till mig.

Peugot, har ALDIRG träffat någon som inte haft problem med skiten. Talade SENAST IDAG med butikschefen på JC.. Hans bagagelucka går inte öppna, kul med två barn.. Morsan har nog bytt 20 lampor på 2år och ac vart skrot på två år.. Ne fy fan cyklar hellre eller tar bussen än en peugot.

Jag är ungefär av samma åsikt. Men en adidasbralla 3 är för dyr och har åt helvete för litet bagage.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Hade jag köpt en diesel för att åka billigt hade jag köpt en Passat kombi till käringa och hundarna och en BMW 3 serie till mig.

Peugeot, har ALDIRG träffat någon som inte haft problem med skiten. Talade SENAST IDAG med butikschefen på JC.. Hans bagagelucka går inte öppna, kul med två barn.. Morsan har nog bytt 20 lampor på 2år och ac vart skrot på två år.. Ne fy fan cyklar hellre eller tar bussen än en Peugeot
Passat är mycket bättre i så fall, där öppnar sig bakluckan helt utan anledning (vibilägare):hihi.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Lägg till en slant och ta lifestyle på Tourern så har du en massa lull i form av säkerhetssystem och framför allt den adaptiva bakvagnen.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top