Letar tomt att bygga på...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Men vart börjar man? Hör att kommunen har, men vadå... bara ringa o säga "jag söker tomt" och de kommer direkt förstå allt och berätta hur jag gör? Finns det inte ett bekvämt sätt att via internet leta tomter? Finns ju marknader för allt på nätet. Men tomter? Tips?

Om man vill hitta en tomt "kompisvägen" hur går man tillväga? Planen vore att köpa tomt, och betala av... och SEN bygga. Eller ja, iaf fixa tomten o sen får huset ta den tid det tar.

Någon här som kan hjälpa mig förverkliga planer jag haft ett par år nu?

:bow

/Ädit: Jo, ska vara i Södertäljes närhet, men gärna inte i eller för nära. Upp mot 1-2 mil utanför är OK. Men så nära som möjligt är bra.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Tror enda sättet att hitta en är typ hemnet.se dom flesta lediga tomt områdena köps gärna upp av husfabrikanter.. Ska du hitta en egen tomt blir det nog privatmarknaden Fanns 17 st tillsalu på hemnet för 200k till 1200k

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Men det borde ju gå att köpa mark av kommuner också? Inte endast privatpersoner.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Alicia skrev:
2309546 Men det borde ju gå att köpa mark av kommuner också? Inte endast privatpersoner.

Ja, men först måste det finnas en detaljplan för området, dvs. det måste vara planerat för ett bostadsområde. Hör efter med kommunen, det är nog de som kan svara bäst på era frågor.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
När man ältat igenom så känns det oerhört lättare o bara köpa hus. Men då blir det inte som man vill ha det. Fakk. dilemma... fast sen ska jag pengarna fram oxå :hihi

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Swedie skrev:
2309658 När man ältat igenom så känns det oerhört lättare o bara köpa hus. Men då blir det inte som man vill ha det. Fakk. dilemma... fast sen ska jag pengarna fram oxå :hihi

Köp ett ruckel med fin tomt och jämna skiten med marken.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
McB skrev:
2309669 Köp ett ruckel med fin tomt och jämna skiten med marken.
ett ruckel går fortfarande på 1 miljon här... :rolleyes:

vi titta lite på hus runt vetlandaskogarna o där får man ett rätt ok hus för runt halvmiljonen... sjukt

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Nästa problem är ju att även om du hittar en drömtomt är det inte säkert att du får bygga vad du vill där.. Staten kontrollerar ju bra mycket kring husets utformning, som t ex storlek, höjd, antal våningar, taklutning mm mm

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
vet att man kan ställa sig på en "tomtköparväntelista" komuner släpper lite tomter nu och då för att få in skog. vissa kvoter måste uppfyllas av privatpersoner och företag. Vet dock inte vart man skriver upp sig på en sån lista.
Har funderat lite på att köpa tomt och ställa ett hus på. (frugan är byggnadsingenjör så vi kan rita det själva) Men att bygga eget blir jäkligt dyrt eftersom alla smådetaljer tenderar till att bli dyra. :3freak så nu letar vi hus igen.

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
Swedie skrev:
2309658 När man ältat igenom så känns det oerhört lättare o bara köpa hus. Men då blir det inte som man vill ha det. Fakk. dilemma...
Det är inte säkert att du får det som du vill hade även om du bygger själv. Byggbranschen är enligt mig inte vad den borde vara...

Gabor

Guest
va !?!? Bor det ingen på den marken du vill smälla upp ett hus på är det väl bara att slå ner 4 hörnpinnar och sticka till lantmäteriet och säga åt dom att föra in det på deras kartor...... :7peta . hur j-la svårt kan det vara ??

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gabor skrev:
2310737 va !?!? Bor det ingen på den marken du vill smälla upp ett hus på är det väl bara att slå ner 4 hörnpinnar och sticka till lantmäteriet och säga åt dom att föra in det på deras kartor...... :7peta . hur j-la svårt kan det vara ??

Nja, så var det i den vilda västern när bosättarna kom dit och körde bort indianerna.

All mark i Sverige ägs av någon, så man bör ju köpa loss marken av ägaren först.

Men att börja i en glänta i skogen är inte heller någon vidare bra idé, då får man gräva egen brunn, eget avlopp och betala kraftbolagen för att dra dit ström från närmaste stolpe (vilket är jävligt dyrt om det är en bit)

Vi byggde ett hus på en fritidshustomt där det redan fanns indraget El och Tele, men inte vatten och avlopp.
Grundvattnet där dög inte till dricksvatten, och avloppsbrunnen vi grävde fungerade bra i ett par år nu måste den slamtömmas ofta.

Sen har man problemet med INTERNET, telefonmodem funkar, men är inte såå jäkla kul i längden, och bygger man på en tomt en bit ifrån så fungerar inte ADSL så bra, eftersom det ofta blir långt till telestationen.
Ska man sen driva ett stort Internet forum kan det ju vara kul med ett snabbt internet.

Men visst, det är en underbar känsla att bo själv, i ett hus man har byggt själv, med ändamålsenliga garage möjligheter.

Huset vi byggde är i dag ett drömhus vid en sjö, det har grävts in komunalt vatten, internet via fiber, TV kanaler via satelit, och i sjön utanför vardagsrummet häckar sjöfågel...

Gabor

Guest
GuW skrev:
2311112 Nja, så var det i den vilda västern när bosättarna kom dit och körde bort indianerna.

All mark i Sverige ägs av någon, så man bör ju köpa loss marken av ägaren först.

Men att börja i en glänta i skogen är inte heller någon vidare bra idé, då får man gräva egen brunn, eget avlopp och betala kraftbolagen för att dra dit ström från närmaste stolpe (vilket är jävligt dyrt om det är en bit)

Vi byggde ett hus på en fritidshustomt där det redan fanns indraget El och Tele, men inte vatten och avlopp.
Grundvattnet där dög inte till dricksvatten, och avloppsbrunnen vi grävde fungerade bra i ett par år nu måste den slamtömmas ofta.

Sen har man problemet med INTERNET, telefonmodem funkar, men är inte såå jäkla kul i längden, och bygger man på en tomt en bit ifrån så fungerar inte ADSL så bra, eftersom det ofta blir långt till telestationen.
Ska man sen driva ett stort Internet forum kan det ju vara kul med ett snabbt internet.

Men visst, det är en underbar känsla att bo själv, i ett hus man har byggt själv, med ändamålsenliga garage möjligheter.

Huset vi byggde är i dag ett drömhus vid en sjö, det har grävts in komunalt vatten, internet via fiber, TV kanaler via satelit, och i sjön utanför vardagsrummet häckar sjöfågel...

Fy fan vilket skitland det här har blivit med alla dessa måste ha och problem hit å dit....att det ska va så j- svårt att få sköta sig själv utan internet, telefon, teve å sånt skit. :D .

Nu börjar vi på sh som nybbyggarna gjorde. Dags att sätta ner stolparna å så, bor det ingen där man vill så ska det vara ok. Capice ?....

vatten finns överallt, el är bra att ha men det går att lösa på olika sätt, uppvärmning inga problem.

Vadå, i värsta fall får man ha med sig termosar till jobbet och fylla med varmvatten å ta med hem, duscha på jobbet osv,....

Levande ljus, gasol, vedspis, mull eller miljötoa, finns att hyra, och då ingår skötsel, osv...sol paneler till el och varmvatten, lite vindkraft, lite jordvärme.

Fantasin och klurigheter sätter inga gränser , bara trångsynthet....eller lathet.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
GuW skrev:
2311112

Om det är det huset jag tror det är har jag alltid vara grymt impad när jag kört förbi där, Är så jäkla grymt att ha större garage än bostadshus :tummenupp

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Gabor skrev:
2311156 Fy fan vilket skitland det här har blivit med alla dessa måste ha och problem hit å dit....att det ska va så j- svårt att få sköta sig själv utan internet, telefon, teve å sånt skit. :D .

Nu börjar vi på sh som nybbyggarna gjorde. Dags att sätta ner stolparna å så, bor det ingen där man vill så ska det vara ok. Capice ?....

vatten finns överallt, el är bra att ha men det går att lösa på olika sätt, uppvärmning inga problem.

Vadå, i värsta fall får man ha med sig termosar till jobbet och fylla med varmvatten å ta med hem, duscha på jobbet osv,....

Levande ljus, gasol, vedspis, mull eller miljötoa, finns att hyra, och då ingår skötsel, osv...sol paneler till el och varmvatten, lite vindkraft, lite jordvärme.

Fantasin och klurigheter sätter inga gränser , bara trångsynthet....eller lathet.
varför gör vi inte bara så att alla SHare lägger ihop sina pengar och bygger en fet plattform i nordatlanten och utrpoar den till sporthojslandet, vi kan ha feta racingbanor mm :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Honken skrev:
2311220 Om det är det huset jag tror det är har jag alltid vara grymt impad när jag kört förbi där, Är så jäkla grymt att ha större garage än bostadshus :tummenupp

Det är huset du tror, med egen isbana för bil/motorcykelåkning.

Jo, garaget blev bra, och med möjlighet att ha tre bilar ute under carport så ryms ju en del hobbyverksamhet i garaget...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy