Leter en låt, typ rysk körsång

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Det är bara 200 år sen ni fick på näbben sist.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finska_kriget

Visst, förlusten i finska kriget var väldigt illa, men jag tror nästan vändningen av nordiska kriget blev mer betydelsefullt i längden. Ledde ju till att Ryssland blev en stormakt med tiden. Sen är det största förlusten i absoluta tal av soldater som Sverige haft.

Sen räknas väl ni finnar till oss svenskar i det finska kriget :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För helvete jag har spelat den låten på trumpet ju:näsblod
Kommer fan inte på vad den heter.. ska tänka på saken på löprundan som jag är på väg ut på

Edit: Conquest of paradise
http://www.youtube.com/watch?v=i12nO6Y-MMQ

JAG VISSTE DET!!!!! jag visste det direkt! "det måste vara den låten" tänkte jag när jag läste trådfan i förmiddags, och sen dess har jag letat röven av mig efter låtjäveln! tack för att du hittade den, har grubblat mig gråhårig efter den här jävla låten!:D riktigt bra låt swedie, och ditt nynnade var klockrent!:tummenupp :D

nu återstår bara följdfrågan: var har låten varit med??:va är ganska säker på att den är med i nån film, i nån jävla maffig scen med massor av folk...:va trodde först att det var antingen k-19 the widowmaker eller air force one men det var ingen av dem... någon som vet?:confused:

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
- Conquest Of Paradise Lyrics

mm mm mm, mm mm mm mm mm,
mm mm mm, mm mm mm,

mm mm mm mm, mm mm mm mm mm,
mm mm mm, mm mm mm mm

In noreni per ipe,
in noreni cora;
tira mine per ito,
ne domina.

In noreni per ipe,
in noreni cora;
tira mine per ito,
ne domina.

In noreni per ipe,
in noreni cora;
tira mine per ito,
ne domina.

In romine tirmeno,
ne romine to fa,
imaginas per meno per imentira

mm mm mm, mm mm mm mm mm
mm mm mm, mm mm mmmmm
mm mm mm mm, mm mm mm mm mm
mm mm mm, mm mm mmmmm
mm mm mm, mm mm mmmmm
Vangelis (Papathanasiou)
You, father of us, you rule over the mainlands
and you order the typhoons to blow,
you once gave us a land of promise,
a place that should become a paradise.

Judge, father of us, who is without flaws,
how sinfully has lived the veteran,
he, created to your likeness,
why was he recalled from a paradise?

Paradise, wonderful paradise,
wonderful place
with a gate of glory,
paradise I should live in,
stays a dream
a fata morgana

Return to us the land of promise, father of us,
who rules that climes,
upwards invite us for a feast
and sting us your dose.

Paradise, wonderful paradise,
wonderful place with a gate of glory,
paradise I should live in,
stays a dream
a fata morgana
is paradise!

Edit: orkar inte kolla om det stämmer.

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
1492 - Conquest of Paradise

Vangelis gjorde låten till den filmen.

nu återstår bara följdfrågan: var har låten varit med??:va är ganska säker på att den är med i nån film, i nån jävla maffig scen med massor av folk...:va trodde först att det var antingen k-19 the widowmaker eller air force one men det var ingen av dem... någon som vet?:confused:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
1492 - Conquest of Paradise

Vangelis gjorde låten till den filmen.

där ser man, tack för det:) kan dock inte påminna mig att jag sett den filmen...:va den måste vara med någon annanstans också...

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
om du gillade denna Swedie så kan du ju ta och lyssna på annat som Vangelis gjort. Han har gjort otroligt mycket pampig filmmusik bla. Riktigt grym kompositör för att vara grek :)

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
där ser man, tack för det:) kan dock inte påminna mig att jag sett den filmen...:va den måste vara med någon annanstans också...

Den är med lite varstans på tv till exempel. För några år sen såg jag en dokumentär om en sydafrika-baserad firma som hyrde ut legosoldater och startade egna krig, det var där jag hörde den första gången.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett under att ingen lagt upp YT-klipp med Leningrad Cowboys och Röda Armens kör ännu. Det är ju det enda balla man kommer att tänka på när man ser den famlande rubriken på tråden :D

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Hur många varv snurra dom när ryssarna "hjälpte" oss ta hit Bernadotte?

Mer ot:

Beslutet att ta hit Bernadotte var svenskt, landet var i stor oordning efter förlusten mot ryssarna/fransmännen/danskarna i 1808-1809 års krig. Ett val av en fransman ansågs blidka Napoleon och öka säkerheten för landet. Tanken var dessutom att man skulle ta tillbaka Finland. Bernadotte insåg dock att det skulle bli mycket svårt att utföra och gav sig hellre på svaga grannen Danmark/Norge. 1812 gick vi in i alliansen mot Napoleon, dit hörde nu Ryssland efter att de och Frankrike blivit osams. Bernadotte kommenderade Nordarmen som bestod av alliaanstyrkor, bla svenska styrkor förstås (som han sparade på i slaget), i folkslaget vid Leipzig 1813 där alliansen besegrade Napoleon. Han använde sedan den armen för att inta Danmark och kräva att få Norge i utbyte mot svenska Pommern. På så vis hade vi ryggen fri och de goda relationerna med Ryssland säkrade den fronten = en god början på 200 år utan krig.

Så det snurrades nog många varv när det blev allians med Ryssland, men att ryssarna inte tog hit Bernadotte är jag ganska säker på. :)

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Ett under att ingen lagt upp YT-klipp med Leningrad Cowboys och Röda Armens kör ännu. Det är ju det enda balla man kommer att tänka på när man ser den famlande rubriken på tråden :D

Duger den här:
[YOUTUBE-ID]jJPmuPrs3IY[/YOUTUBE-ID]
eller?

Ryska originaltexten:
1.
Soyuz nerushimy respublik svobodnykh
Splotila naveki velikaya Rus'!
Da zdravstvuyet sozdanny voley narodov
Yediny, moguchy Sovetsky Soyuz!

PRIPEV:

Slavsya, Otechestvo nashe svobodnoye,
Druzhby narodov nadyozhny oplot!
Partiya Lenina — sila narodnaya
Nas k torzhestvu kommunizma vedyot!

2.
Skvoz' grozy siyalo nam solntse svobody,
I Lenin veliky nam put' ozaril,
Na pravoye delo on podnyal narody,
Na trud i na podvigi nas vdokhnovil!

PRIPEV

3.
V pobede bessmertnykh idey kommunizma
My vidim gryadushcheye nashey strany,
I krasnomu znameni slavnoy otchizny
My budem vsegda bezzavetno verny!

PRIPEV

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mer ot:

Beslutet att ta hit Bernadotte var svenskt, landet var i stor oordning efter förlusten mot ryssarna/fransmännen/danskarna i 1808-1809 års krig. Ett val av en fransman ansågs blidka Napoleon och öka säkerheten för landet. Tanken var dessutom att man skulle ta tillbaka Finland. Bernadotte insåg dock att det skulle bli mycket svårt att utföra och gav sig hellre på svaga grannen Danmark/Norge. 1812 gick vi in i alliansen mot Napoleon, dit hörde nu Ryssland efter att de och Frankrike blivit osams. Bernadotte kommenderade Nordarmen som bestod av alliaanstyrkor, bla svenska styrkor förstås (som han sparade på i slaget), i folkslaget vid Leipzig 1813 där alliansen besegrade Napoleon. Han använde sedan den armen för att inta Danmark och kräva att få Norge i utbyte mot svenska Pommern. På så vis hade vi ryggen fri och de goda relationerna med Ryssland säkrade den fronten = en god början på 200 år utan krig.

Så det snurrades nog många varv när det blev allians med Ryssland, men att ryssarna inte tog hit Bernadotte är jag ganska säker på. :)

Aj fan, vad du var påläst. Jag läste bara i "spioner imellan" att Beradotte stöddes av Ryssland och innan han ens var tillsatt kom överens med ryssarna om att Ryssland skulle få behålla Finland mot att vi fick Norge. Alltså stöddes hans kandiatur av Ryssland och också att de hjälpe han på traven.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aj fan, vad du var påläst. Jag läste bara i "spioner imellan" att Beradotte stöddes av Ryssland och innan han ens var tillsatt kom överens med ryssarna om att Ryssland skulle få behålla Finland mot att vi fick Norge. Alltså stöddes hans kandiatur av Ryssland och också att de hjälpe han på traven.

Jag har iofs inte forskat/läst så mycket om Bernadotte än, så det kan nog vara möjligt att han hade goda kontakter med tsar Alexander I iom Frankrike och Rysslands tidigare allians. Men klart är iaf att det var Sverige som kontaktade Bernadotte först om att bli kung i Sverige, inte tvärtom.

Värt att nämna är också att Bernadotte faktiskt var med i Napoleons ryska fälttåg.

Men innan Sveriges deltagande i Leipzig pågick säkert underförhandlingar där planer som den du säger säkert kan ha gjorts upp. Men det står på min to-do-list att läsa någon bok som fokuserar på denne Bernadotte, han hade en intressant karriär.

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Erkänn... du har varit och sett MIF Redhawks spela hockey. :7peta
Dom hade Conquest of Paradise som "uppvärmning" innan dom gick in på isen.
Storhetsvanssinne även innan match alltså. :dummer

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping