Levande begravd och en dödsmarsh! (Hondan skar)

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Idag, nyss (26/05-04 21:30) skar min älskade Honda mitt på E4an genom Uppsala. En sista hälsning och jord fästning av det gamla blocket och cylindrarna kommer att ske inom kort. 25år och över 3000 mil har den rullat på statens vägar. Anhöriga tackar för stöd inför sista vilan.

Ja ha… Vad ska man säga. Bara att börja renovera och fixa skiten. Har för nuvarande en vevstake uthängandes ur ett stort hål i blocket. Vänstra cylindern blev småflis och kolven verkar ha hamnat i omloppsbana runt mars. Oljan täckte halva körbanan och den förnedrande marshen mot en avfart var ändlös. Tur i oturen var att endast vevaxeln och kolvar mm är skadat, resten va motorns små finesser och rörliga delar verkar vara hela och funktions dugliga. Har en reservdels motor som jag kan ta block och cylindrar ifrån. Ska bara köpa nya kolvringar till 144cc ™ kitet så blir det nog lite fart på kärran också. Fast för att kunna täta alla tre oljekanaler och två cylindrar och allt annat som en vanlig topplockspackning inte är kapabel till att täta med detta borr så ska en special fräst topplocksackning beställas av lokal mekanisk firma. Så med andra ord, detta gör att jag ”tvingas” lyfta mitt nerlagda trim projekt.

Vad framtiden har att utvisa är grumlig och svår tydlig. Men en sak är säker, det blir ingen Rörken körning på måndag! Sååå NatoN, ska vi bilda klubb?

/Henke :näsblod

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Tråkigt att höra.
Fast nu finns det bevis på att fyrtakt också kan pajja och inte lever i evigheter , vadå 25 år är väl inget :tungan .
Hoppas du inte upptäcker andra tråkigheter som kan ha uppstått.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Tråkigt Tråkigt!

Varför inte köpa något roligare än en gammal Fyrtaktare?
Visste är en klassiker men varför inte unna dig lite körglädje?

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Aj bara beklaga. Hoppas det inte har med stan och göra, då är jag nog i eran klubb snart också. :rolleyes:

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
NEJ!! En föregångre av min maskin har rasat! :(
VILA I FRID :Bugar

(hoppas inte min rasar, den har ju gått 3050 mil..)

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
StewOo skrev:
NEJ!! En föregångre av min maskin har rasat! :(
VILA I FRID :Bugar

Har inte riktigt på tråden och göra, men i din avatar står det att du ska renovera hojen i sommar... lite konstigt tid, då ska man ju köra!!

Aja tack för mig ;)

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
Esquina skrev:
Har inte riktigt på tråden och göra, men i din avatar står det att du ska renovera hojen i sommar... lite konstigt tid, då ska man ju köra!!

Aja tack för mig ;)

inte med tråden att göra?....?

jag skall jobba på färja i sommar och är borta 10 dagar i sträck, och då skall den in på renovering...

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
StewOo skrev:
inte med tråden att göra?....?

jag skall jobba på färja i sommar och är borta 10 dagar i sträck, och då skall den in på renovering...

Klart den hade med tråden att göra när jag tänkte efter. Heh saory!

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
marcus_136 skrev:
Tråkigt att höra.
Fast nu finns det bevis på att fyrtakt också kan pajja och inte lever i evigheter , vadå 25 år är väl inget :tungan .
Hoppas du inte upptäcker andra tråkigheter som kan ha uppstått.

Illa, ryktet är rubbat. 25år är gubb ålder, inte konstigt att det blir lite skavanker i moroten!

ReDan skrev:
Varför inte köpa något roligare än en gammal Fyrtaktare?
Visste är en klassiker men varför inte unna dig lite körglädje?
Om vi säger så här. jag var lite fattig när jag tog A1 kortet och efter att ha köpt dyr skyddsutrustning. Sen fick jag ett bra pris på hojen i samband med att polarens 125a (2t) skar... så då tyckte jag en gammal 4t hoj var ett säkert kort. Soooon eightteen! :banana Då blir det körglädje kan jag lova.

Esquina skrev:
Aj bara beklaga. Hoppas det inte har med stan och göra, då är jag nog i eran klubb snart också.
Tyvärr, du är körd! :D Nä då, har själv lärt mig nu att ALLT kan hända.

StewOo skrev:
NEJ!! En föregångre av min maskin har rasat!
VILA I FRID

Min är vassare än din! :hihi :7peta

Tur att dagarna är korta nu (i skolan alltså) och helgerna låååånga, för nu ska jag bosätta mig i garaget!

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
StewOo skrev:
klart den är!
men i sommar väntar en sprillans ny och fin keihin 29mm förg, annat insug, modifikation an avgassystemen och lite till=)

Risk för att låta moppefuckig, men har du bara en fugge?? Jag har 2st... Vad menar du med annat insug? ka du porta den? Varför då bara insug sånnafall?

Vad som nu kommer att hamna under min huv kommer med tiden, har fått ganska mycket lovande om skruv hjälp från diversse håll... :tummenupp

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
Henkka skrev:
Risk för att låta moppefuckig, men har du bara en fugge?? Jag har 2st... Vad menar du med annat insug? ka du porta den? Varför då bara insug sånnafall?

Vad som nu kommer att hamna under min huv kommer med tiden, har fått ganska mycket lovande om skruv hjälp från diversse håll... :tummenupp

på min e de bara en förgasare och en förgrening ett "insug" som är ganska klent orginal..och så kanske den skall portas ja..och kamm..har du bytt kammaxel?

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
StewOo skrev:
på min e de bara en förgasare och en förgrening ett "insug" som är ganska klent orginal..och så kanske den skall portas ja..och kamm..har du bytt kammaxel?

jasså, jag har 2st 26mm fuggar. Nej, originalkamm med nysvarvade glidlager. Vet du vart man kan få tag på trimkamm eller? Har faktiskt inte ens hört att det ska finnas... Kan ju vara intressant om priset är vettigt! :tummenupp

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
Henkka skrev:
jasså, jag har 2st 26mm fuggar. Nej, originalkamm med nysvarvade glidlager. Vet du vart man kan få tag på trimkamm eller? Har faktiskt inte ens hört att det ska finnas... Kan ju vara intressant om priset är vettigt! :tummenupp

har du portad topp då? jag letar efter kamm...min polares farsa sa att han hadde de på sin cb förrut..den lär ha varvat ca 14.000...(kanske)

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
StewOo skrev:
har du portad topp då? jag letar efter kamm...min polares farsa sa att han hadde de på sin cb förrut..den lär ha varvat ca 14.000...(kanske)

Nix, toppen är original. Men jag har en annan topp liggandes på hyllan som är planad och lite fixad på... :tungan

14.000 varv/min gör den ju original!!! Skulle nog hellre vilja flytta ner vridet i registret för att få en mer stads vänlig motor..

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
Henkka skrev:
Nix, toppen är original. Men jag har en annan topp liggandes på hyllan som är planad och lite fixad på... :tungan

14.000 varv/min gör den ju original!!! Skulle nog hellre vilja flytta ner vridet i registret för att få en mer stads vänlig motor..

då behöver du mera cylindervolym! vad toppar din? min toppar bara 110km/h (MAX) hur mycket kan man måsta betala för en CB topp? jag letar efter en att plana och porta...

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
StewOo skrev:
då behöver du mera cylindervolym! vad toppar din? min toppar bara 110km/h (MAX) hur mycket kan man måsta betala för en CB topp? jag letar efter en att plana och porta...

Om du läser mitt första inlägg igen så står det något om kolvar och cylindrar som med en slagvolym på 144.7cc finns liggandes i mitt garage!! :tummenupp :yoparty

120-130km/h är väl det värsta jag har vågat varva.. gillar inte rödmarkeringen på Varvmätaren! :gnissla (150 med lite medvind :tungan )

Ska du ha tag på en CB topp får du leta efter beg prylar på tex www.blocket.se Jag köpte min reservdelsmotor där för en tusenlapp...

Nä, nu ska det sovas... Börjar skolish kl 13 imorrn å slutar kl 14.30!!! Sen ska liket obduceras...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
StewOo skrev:

Nja bäst är väl att byta kam :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...