Lever du det liv du vill leva?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Flumvarning:

Läste nyligen en amerikansk studie där man frågat några tusen personer som låg på dödsbädden vad de ångrar i livet.

Här är de vanligaste svaren:

1. De att de hade haft modet att leva de liven de ville, och inte de liven som förväntades av dem.

2. Inte hade jobbat så hårt

3. Haft modet att uttrycka sina känslor

4. Bättre hållit kontakten med sina vänner (säkert vanligt att gamla tappar kontakt med sina polare)

5. Tillåtit sig att vara lyckliga istället för att hela tiden sträva efter mer.

Om folk nu klämmer ur sig sånt här på dödsbädden måste det ju innebära att de under sina liv samlat på sig någon form av insikt. Kanske är det något som vi som är mitt i livet kan ta till oss redan nu?

Jobbar du med det du vill? Bor du där du vill bo? Jobbar du lagom mycket? Har du många RIKTIGA vänner? Blir du mycket lyckligare av massa pengar? Osv osv.

Lite flummigt, jag vet, men ta dig en funderare, på riktigt, för livet är kort.

För 10 år sedan brydde jag mig inte om sånt här, men efterhand som åren går så inser man att livet är för kort för att hålla på med fel saker.

Carpe Diem var det visst någon som sade.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har hållt på förmycket med Carpe Diem, nu gäller pengar :)

Hur tillåter man sig att vara lycklig?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ytterst individuellt. För vissa är carpe diem att just jobba hårt.
För andra att uppleva saker i andra länder.
Listan blir ungefär lika lång som det finns viljor..

Men att göra något för någon annan villkorslöst, livar upp även regnig vinterdag.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Reflekterade rejält på liknande saker för 3-4 år sedan. Har sedan dess styrt upp mitt liv rejält i den riktning jag vill.

Jag trivs med hur jag har det nu, men framförallt så har jag mål och visioner att kämpa emot, med många delmål avklarade :)

P.S Carpe Diem är en sak jag verkligen inte lever efter allt för ofta - måste jag välja mellan att fånga dagen eller fånga drömmen så väljer jag drömmen!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Har hållt på förmycket med Carpe Diem, nu gäller pengar :)

Hur tillåter man sig att vara lycklig?

Javisst, man måste få till en bra balans.
Hur man tillåter sig att vara lycklig? Tja, kanske menar de att man någon gång skall vara nöjd med vad man har och inte hela tiden jaga efter mer? Så tolkar jag det iaf.

Ytterst individuellt. För vissa är carpe diem att just jobba hårt.
För andra att uppleva saker i andra länder.
Listan blir ungefär lika lång som det finns viljor..

Men att göra något för någon annan villkorslöst, livar upp även regnig vinterdag.

Självklart. Det här handlar ju om vad man själv vill. Om man nu verkligen VILL jobba as då skall man naturligtvis göra det.

Har en kompis som gjorde fet karriär nere i Europa. Jobbade massor, tjänade massor med deg och hade massor med "polare" med samma inställning. En dag flyttade han hem. Då var alla "polarna" som bortblåsta. Hela hans kompisgäng i Tyskland splittrades när alla flyttade vidare till nya utmaningar. Han hade massor med pengar , men inget socialt liv. Alla vi andra härhemma hade flickvänner, sambos osv, och han hade pengar och dyra klockor. Vem var lyckligast?

Nu har killen taggat ned och tagit ett vanligt jobb med normala arbetstider och börjat landa lite. Det har tagit 4-5 år för honom att komma tillbaka.

Jag trivs med hur jag har det nu, men framförallt så har jag mål och visioner att kämpa emot, med många delmål avklarade :)

P.S Carpe Diem är en sak jag verkligen inte lever efter allt för ofta - måste jag välja mellan att fånga dagen eller fånga drömmen så väljer jag drömmen!

Mål tror jag är viktigt. Det är självförverkligande.

Samtidigt får man inte glömma att livet är här och nu. Tror allt för många tror att det blir bättre sen. När de har bättre jobb, finare kåk, snabbare bil... osv. Det blir INTE bättre sen. Livet är precis just nu.

Jag har Långforden och en dosa Rapé. Jag är nöjd!

Du är en enkel man Teo, och jag avundas dig :)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har Långforden och en dosa Rapé. Jag är nöjd!

Jag har en Golf 3'a och en dosa Grovsnus och jag är missnöjd, och då är ändå grovsnus det bästa jag vet...

Det finns inget "för rik" "för framgångsrik" "för mycket ledighet", men efter omständigheterna är jag rätt nöjd med det jag har.

Att avundas andra det dom har ligger inte för mig, dom har ofta fått offra annat / jobba stenhårt för det och då är det dom väl värt att ha det dom har.

Däremot kan jag bli väldigt irriterad på dom som har fått mycket gratis i livet och inte har vett att vara tacksamma/uppskatta det.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Hur ska man hinna med att springa i ekorrhjulet >12tim/dag om man funderar på sådana här imbecilla trivialiteter? :confused:

Jag springer ju inte i ekorrhjulet längre vettu, så jag har gott om tid över för att fundera över såna här viktiga saker :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Mål tror jag är viktigt. Det är självförverkligande.

Samtidigt får man inte glömma att livet är här och nu. Tror allt för många tror att det blir bättre sen. När de har bättre jobb, finare kåk, snabbare bil... osv. Det blir INTE bättre sen. Livet är precis just nu.

VÄLDIGT SANT!
Det handlar inte om att sitta passivt och vänta på framtiden och att det *poff* ska vara perfekt - det handlar om att aktivt kämpa mot något och resan dit. Sen behöver man nog alltid förändra sina mål, för når man alla sina mål och livet blir perfekt... vad gör man då!? hehe
"Perfect is boring"
(Har väl hänt alla att man verkligen velat ha något, ofta något materialistiskt, och när man väl fått eller köpt det så... "jaha... vad nu?...")

Dels handlar det om att inse att är det något man inte är nöjd med, så måste man SJÄLV ta hand om det, eller bli av med det, en sak som jag hatar mest i världen är hur allt och alla vill avsäga sig eget ansvar hela tiden, otroligt irriterande och idiotiskt.

"Man kan inte förändra världen, men man kan förändra sig själv".

Det är lite som att det faktiskt inte finns en verklighet, alla människor har varsin egen verklighet, är man inte nöjd med den så får man faktiskt ta och se till att justera den och (därmed) sig själv för att bli nöjd med tillvaron.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Inte än.
Men så gillar jag att sträva efter något.

Samma sak med projekt. Man kämpar och kämpar och sen när det färdigt blir det bara... tomt.
Jag tror helt enkelt man måste lära sig uppskatta vägen till ett mål snarare än målet själv.

Med det sagt hade det inte skadat om jag kommer in på utbildningen iår.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det är lite som att det faktiskt inte finns en verklighet, alla människor har varsin egen verklighet, är man inte nöjd med den så får man faktiskt ta och se till att justera den och (därmed) sig själv för att bli nöjd med tillvaron.

Precis. Min mamma sa alltid till mig när jag var liten att "Det blir inte roligare än man gör det". Nu på äldre dagar förstår man den fulla innebörden. Man skapar sig sitt eget liv.

Sen att vi i Sverige kan skratta oss lyckliga över att vi fötts i just det här lilla lugna hörnet av världen gör att vi har EXTRA goda förutsättningar att skapa oss en dräglig tillvaro.

Usch då, vem ska då hålla hjulet snurrandes? :confused:

Fan, jag trodde du gjorde det?

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har du kommit till ett vägskäl i livet Starstriker?

Livet består av prioriteringar och tyvärr tror jag att många människor prioriterar saker som har sekundär betydelse på ålderns höst. Först då kommer man till insikt om alla de sakerna som man valt bort. Saker som kanske hade gjort ens liv mer innehållsrikt.

På ålderns höst lär man knappast bry sig om ifall man har pengar och stora materiella tillgångar utan hur man faktiskt levde sitt liv. Man kommer att ångra små saker i ens vardag som man prioriterade bort. Frågor man kanske aldrig ställde till sina föräldrar under tiden de levde. Att man inte umgicks tillräckligt mycket med dem när de hade hälsan kvar. Om man fanns där för sina barn under uppväxten och senare i livet och hur man behandlade sin partner. Vänner kommer och går genom hela livet. Några kommer att stå en nära och dessa gäller det att vårda och hålla kontakt med. Tyvärr är det mycket som kommer mellan som gör att man kanske inte alltid lyckas hålla ihop säcken.

Jag tror man ska försöka leva ett balanserat liv där man kryddar det med saker som intresserar en. Drömmer man om något speciellt bör man sträva efter det. Att fånga sin dröm är få förunnat och det är inte säkert att man bli lyckligare för det. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Livet består av prioriteringar och tyvärr tror jag att många människor prioriterar saker som har sekundär betydelse på ålderns höst. Först då kommer man till insikt om alla de sakerna som man valt bort. Saker som kanske hade gjort ens liv mer innehållsrikt.

På ålderns höst lär man knappast bry sig om ifall man har pengar och stora materiella tillgångar utan hur man faktiskt levde sitt liv. Man kommer att ångra små saker i ens vardag som man prioriterade bort.

Jag tror att folk som jagar pengar ångrar att dom inte levde livet och vice versa.

Inte kul att inget upplevt och inget kul att leva som en fattig pensionär och ge ungarna 0kr i arv.

@Starstriker
Du har väl hamnat i en sits som är få förunnade, skaffa en ryss med sidovagn (för nya kiddet :) ) och åk på långtripp :yoparty

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Har du kommit till ett vägskäl i livet Starstriker?

Nej, det stora vägskälet passerade jag för några år sedan. Visst ställs man varje dag inför nya frågor, men anledningen till att jag startade denna tråd var undersökningen jag snubblade över. Jag tror faktiskt redan tidigare insett det som kom fram i undersökningen som jag nämner ovan. Tror dock att de flesta inte riktigt tar sig tid att stanna upp och reflektera över vad de egentligen sysslar med. (Speciellt inte yngre.)

Dock tar ju livet nya vändningar hela tiden. Blev pappa för lite mer än ett år sedan, och väntar leverans av nr 2 inom kort. Sånt förändrar livet och livssynen en del kan jag lova :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Sålt firman? Grattis! :)

Haha. Den skulle jag knappast få nåt för i nuläget. Dock skönt att ha hoppat av karriären som anställd och tjäna sina EGNA pengar. Du borde testa.

Visst, livet som egenföretagare har både för och nackdelar. Hittills uppväger dock fördelarna nackdelarna.

@Starstriker
Du har väl hamnat i en sits som är få förunnade, skaffa en ryss med sidovagn (för nya kiddet :) ) och åk på långtripp :yoparty

Jag ska! Det är bara några andra små bitar som måste på plats först.
Nu finns det verkligen ingen tid med att meka Ural. Dessutom har jag ingenstans att ha den. Var sak har sin tid!

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Umgås med schysst folk och bo på rätt plats, viktigaste för mig.

Det är ju perfekt att du vet vad du gillar. Tror inte de flesta har en aning.
Att tro man blir lycklig om man har den senaste 55" 3D Plasman är ju ett generalfel.

Jag tror de lyckligaste bor i ett skjul med sin familj. Och har sånt de behöver.

Mhm. Jag har också börjat luta åt det hållet så smått. Inte för att jag vill bo så precis nu, men jag inbillar mig att de som lever ett enkelt liv har det bäst av någon anledning.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...