Licensfakta.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skulle vilja ha lite kött på benen ang licens, funderar på att ta licens på Gelleråsen i April 07, 2 dagars en dag teori och en dag praktik.

Tänkte höra lite mer hur det fungerar med Licensen, är den för livstid?
Har själv inte i dagsläget någta tävlingsambitoner, men vill utveckla mitt åka och och att man får mer möjlighet att kunna åka på bana på träninsgtider. Och att man har möjligheten i framtiden att delta i ERF/classic racing. Då jag samtidigt tycker det är så roligt att åka bana med och det har bara blivit mer och mer, så tror jag det kan vara något för mig, utbildning och kunskap är en lätt börda att bära:tummenupp

Är det några andra kostnader som tillkommer som ex en årlig avgift? Något annat man bör tänka på?

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Till att börja med krävs det olika licenser för att tävla i ERF (A/B-licens) och classic (C-licens), classic har alltså en egen licens.

Till nästa år kommer det bli så att man måste lösa ut minst amatörlicens för att få träna på svenska banor.

Licensen är giltig i 5 år om man inte tävlar (tror inte det räcker med att träna) sen får man gå om kursen för att få ut ny licens.

Man behöver inte skriva något prov för att bli godkännd på teoridelen, lite fel kan man tycka då man inte behöver lära sig ett smack i praktiken. Men det brukar visa sig när man kommer ut på banan vilka som har lyssnat och vilka som bara suttit med.

Lycka till med licensen, du kommer inte ångra dig!

Läs mer på svemos hemsida:

http://www.svemo.se/view.php?&p=139

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Man betalar varje år en avgift för att få ut sin licens för det året. Tror det var 2700:- för en b-licens tex. Går att ta ut en engångslicens med om man bara vill köra nått enstaka race. Tror den var på 1000:- nästa år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man har cross- och/eller enduro-licens måste man då gå kursen? Eller kan man då bara göra en ansökan? Flaggor osv är väl samma, antar jag? Och att man vet var broms mm sitter är väl oxå ganska uppenbart...

Frågan låter säkert dum i någras öron, men när jag skaffade min crosslicens efter ett par år med endurolicens gjorde jag bara en ansökan. Det är ju förståss ca 15år sedan...

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
Two stroke man skrev:
2668255 Om man har cross- och/eller enduro-licens måste man då gå kursen? Eller kan man då bara göra en ansökan? Flaggor osv är väl samma, antar jag? Och att man vet var broms mm sitter är väl oxå ganska uppenbart...

Frågan låter säkert dum i någras öron, men när jag skaffade min crosslicens efter ett par år med endurolicens gjorde jag bara en ansökan. Det är ju förståss ca 15år sedan...
Du måste nog gå en kurs är jag rätt säker på.

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
PRISER

LICENSER

OBS!!!

NYTT FÖR 2007
Amatör Träning RR. Du som har Amatörlicens och kör Roadracing måste inneha särskild licens 2007.
Kontakta licensavdelningen 011-23 10 83.

DET NYA ÄR ATT DE SKRIVER UT ROADRACING PÅ LICENSEN , FÖR ATT KLUBBARNA SKA VA SÄKRA PÅ ATT FÖRSÄKRINGEN GÄLLER ROADRACING.
ANNARS SOM FÖRUT.

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
Alx skrev:
2659618
Till nästa år kommer det bli så att man måste lösa ut minst amatörlicens för att få träna på svenska banor.

Menar du att licensansökan som man får efter godkänd kurs (fick för mej att den räckte) inte räcker för träning utan att man måste skicka in pappret och betala licensavgiften för att få träna nästa år?
Har inte hittat någon info om det.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Hornpelle skrev:
2685363 Menar du att licensansökan som man får efter godkänd kurs (fick för mej att den räckte) inte räcker för träning utan att man måste skicka in pappret och betala licensavgiften för att få träna nästa år?
Har inte hittat någon info om det.

kort och gott JA

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Sen är det upp till klubbarna att tillåta träning på amatörlicens, kan hända att de kräver B-licens, ex.vis Falkenberg och Gelleråsen. Så bara för att du har RR skrivet på din amatörlicens betyder inte det att du kan träna.
Enligt tel. med licensavd. på SVEMO.

Så trots att amatörlicensen ska gälla för "träning och enklare tävling" är det inte alltid så......

//Jalle

Hitecfrollo skrev:
2668320 PRISER

LICENSER

DET NYA ÄR ATT DE SKRIVER UT ROADRACING PÅ LICENSEN , FÖR ATT KLUBBARNA SKA VA SÄKRA PÅ ATT FÖRSÄKRINGEN GÄLLER ROADRACING.
ANNARS SOM FÖRUT.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jalle skrev:
2685391 Sen är det upp till klubbarna att tillåta träning på amatörlicens, kan hända att de kräver B-licens, ex.vis Falkenberg och Gelleråsen. Så bara för att du har RR skrivet på din amatörlicens betyder inte det att du kan träna.
Enligt tel. med licensavd. på SVEMO.

Så trots att amatörlicensen ska gälla för "träning och enklare tävling" är det inte alltid så......

//Jalle
Det där stämmer inte angående G-åsen i alla fall, tvivlar på att Falken går mot Svemo heller. Som mest krävs kursintyg och amatörlicens ihop för att visa på att man gått rätt kurs då amatörlicensen hittills inte varit grenbunden. Det har inte med försäkringen att göra som någon skrev tidigare.

Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Då var det bara att börja spara pengar...

Kommer LMS sluta med att man får köra där utan att licensen är uttagen så länge man har gått deras licenskurs?

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Alicia skrev:
2685633 Då var det bara att börja spara pengar...

Kommer LMS sluta med att man får köra där utan att licensen är uttagen så länge man har gått deras licenskurs?

Taget från lms hemsida.

"För att få vara med och köra gäller att du ska kunna visa upp en licens för roadracing som är max 5 år gammal. Från och med 2007 måste alla som ska träna lösa ut en "Amatörslicens RR", det räcker alltså inte längre med att endast ha gått licenskursen utan alla som vill träna måste lösa ut en licens, den billigaste licensen kostar 1000kr."

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
P@trik skrev:
2685693 Taget från lms hemsida.

"För att få vara med och köra gäller att du ska kunna visa upp en licens för roadracing som är max 5 år gammal. Från och med 2007 måste alla som ska träna lösa ut en "Amatörslicens RR", det räcker alltså inte längre med att endast ha gått licenskursen utan alla som vill träna måste lösa ut en licens, den billigaste licensen kostar 1000kr."

Slår mig själv på fingrarna för att jag är så lat och inte går in och läser på deras hemsida :rolleyes:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Neutral skrev:
2685588 Det där stämmer inte angående G-åsen i alla fall, tvivlar på att Falken går mot Svemo heller. Som mest krävs kursintyg och amatörlicens ihop för att visa på att man gått rätt kurs då amatörlicensen hittills inte varit grenbunden. Det har inte med försäkringen att göra som någon skrev tidigare.
Falkenberg har nekat folk med amatörlicens att träna vid flera tillfällen. A- eller B-licens är det som gäller där, det vet jag.

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
Alicia skrev:
2685633 Då var det bara att börja spara pengar...
Försöker men det blir inte lätt nu när bandagarna ska betalas i januari,medlemskap,träningskort och tydligen licensen ska betalas så jag kan va med i depån när träningarna drar igång.
Dessutom behöver jag typ allt utom godgänd licenskurs,laptimer,stövlar och verktyg.Skinställ och hjälm kan klara sej om det krisar riktigt innan första träningarna.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hornpelle skrev:
2685749 Försöker men det blir inte lätt nu när bandagarna ska betalas i januari,medlemskap,träningskort och tydligen licensen ska betalas så jag kan va med i depån när träningarna drar igång.
Dessutom behöver jag typ allt utom godgänd licenskurs,laptimer,stövlar och verktyg.Skinställ och hjälm kan klara sej om det krisar riktigt innan första träningarna.

Lycka till!!
Jag har allt som tur är, så det är bara medlemskap, träningskort och licens.
Räcker som sagt det också.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Vore intressant att veta om det går att ta en amatörlicens och sedan uppgradera den till en B-licens om det verkligen visar sig att man kommer tävla. Jag siktar på det men har ingen aning om hur snabbt man får upp tillräckligt tempo för det.

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RMZ450
Alicia skrev:
2685756 Lycka till!!
Jag har allt som tur är, så det är bara medlemskap, träningskort och licens.
Räcker som sagt det också.

Det som är bra med RR är att man aldrig behöver fundera länge över vad man ska spendera sina pengar på. Och skulle man ha en slant över löser man det elegant genom att krascha hojen. Fast det är ändå värt det, när man ser tillbaka. :)

Last edited:

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Neutral skrev:
2685588 Det där stämmer inte angående G-åsen i alla fall, tvivlar på att Falken går mot Svemo heller. Som mest krävs kursintyg och amatörlicens ihop för att visa på att man gått rätt kurs då amatörlicensen hittills inte varit grenbunden. Det har inte med försäkringen att göra som någon skrev tidigare.

Så var det i fjol på Gelleråsen i alla fall, under Bikeweek.
Men i och med att det nu står RR på licensen så behöver de inte undra om man har endurolicens. Men när jag pratade med SVEMO så spelar det ingen roll om det står RR på licensen, klubbarna väljer själva om det ska krävas B eller amatörlicens.

Som Nr 18 skriver så var minst B-licens ett krav i fjol på Falken och det har inget med att gå emot SVEMO att göra, finns inget hinder för respektive klubb att sätta B-licens krav på träning.

/Jalle

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...