Licensfakta.

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
P@trik skrev:
2686662 Stämmer inte då jag vet folk som körde med enbart kursintyg och det gick hur fint som helst.

Jo det stämmer, när jag ringde Tony och frågde vad som gällde sa han att det var B-licens för att de inte visste vilken kunskapsnivå du hade innan om du enbart hade amatörlicens.
Allt löste sig i och med att jag hade papper på att jag haft B-licens och tävlat 2003.

Du kunde säkert köra med enbart kursintyg om du var känd i klubben eller som sagt kunde visa kursintyg. När jag tog min licens fick vi inga intyg.
Nu är väl detta löst i och med att man skrivet ut RR på licensen som tidigare sagts. Fortfarande får man kolla med respektive klubb innan man ger sig i väg flera mil till en licensträning. Med den nya licensen som det står RR på kanske man får träna på Gelleråsen 2007 men inte på Falkenberg, etc.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Jalle skrev:
2686694 Fortfarande får man kolla med respektive klubb innan man ger sig i väg flera mil till en licensträning. Med den nya licensen som det står RR på kanske man får träna på Gelleråsen 2007 men inte på Falkenberg, etc.


Kloka ord.

Åka enkel resa 25-30 mil och kanske mer ändå och få lasta upp allt efter förarsammanträdet måste vara skitsurt.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Om man inte riktigt vet säkert om man får köra med amatörlicens så kanske det är lika bra att lägga ut dom extra pengarna för en B-licens.
Kanske inte värt att chansa
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nr:18 skrev:
2685738 Falkenberg har nekat folk med amatörlicens att träna vid flera tillfällen. A- eller B-licens är det som gäller där, det vet jag.

C(lassic) licens har också gällt, vet en som kört ett flertal träningar där.

Alx skrev:
2659618 Till att börja med krävs det olika licenser för att tävla i ERF (A/B-licens) och classic (C-licens), classic har alltså en egen licens.

Man behöver inte skriva något prov för att bli godkännd på teoridelen, lite fel kan man tycka då man inte behöver lära sig ett smack i praktiken. Men det brukar visa sig när man kommer ut på banan vilka som har lyssnat och vilka som bara suttit med.


http://www.svemo.se/view.php?&p=139

Det går alldeles utmärkt att tävla och träna Classic med A/B licens också, men tvärtom går inte.
Men Classic har en licens där idrottsbladet etc inte medföljer.
 
Last edited:

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Visst kan man det, men där en en hel del som skiljer i kostnad, 2 550 kr för B och 1 050 för amatör. Vill man ha ett mellanår där man bara tänker träna och köra klubbrace så ska man väl inte behöva lösa B-licens?

Då få man ha en dialog mellan SVEMO och klubbarna och spika vad som gäller och inte en regel beroende på vilken bana du kör på eller kanske vilken person som har hand om träningen just den kvälllen.

Amatörlicens är till för träning och enklare tävling men funkar inte det på banorna (att blanda A+B+Amatör p.g.a för stora fartskillnader, kunskap, etc.) så får man motivera varför och ta bort den typen av licens.

//Jalle

Alicia skrev:
2686747 Om man inte riktigt vet säkert om man får köra med amatörlicens så kanske det är lika bra att lägga ut dom extra pengarna för en B-licens.
Kanske inte värt att chansa
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jalle skrev:
2687035Amatörlicens är till för träning och enklare tävling men funkar inte det på banorna (att blanda A+B+Amatör p.g.a för stora fartskillnader, kunskap, etc.) så får man motivera varför och ta bort den typen av licens.

Absolut. Finns ingen mening med en licenstyp som kostar pengar men som inte går att använda till något vettigt.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Vad jag förstått så måste man ha minst amatörlicens RR för att få träna 2007, detta är bestämt av SVEMO (inte av LMS som vissa verkar tro här...)

En klubb har tidigare fått välja själv om man velat tillåta A/B/C/Amatör/ingen licens för träning.
Från och med 2007 har SVEMO bestämt att minst Amatörlicens RR krävs.

Varför någon klubb skulle kräva en A/B-licens för få träna tror jag inte riktigt på.
I KGA har fått bra att träna med Amatörlicens + kursintyg förut, tror inte de kommer dra en hårdare gräns än förut...

//håkan
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Taget från SVEMO's hemsida

"NYTT FÖR 2007
Amatör Träning RR. Du som har Amatörlicens och kör Roadracing måste
inneha särskild licens 2007.
Kontakta licensavdelningen 011-23 10 83."

P@trik skrev:
2687215 Syftar du på mig ? Jag svarade bara på en direkt fråga.

Jag svarade också, det är alltså inte LMS som har bestämt, det är SVEMO.
Eftersom LMS som SVEMO-ansluten klubb bör följa de regler som SVEMO sätter upp...
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
håkan skrev:
2687218



Jag svarade också, det är alltså inte LMS som har bestämt, det är SVEMO.
Eftersom LMS som SVEMO-ansluten klubb bör följa de regler som SVEMO sätter upp...

Tror dom flesta är medvetna om det.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
P@trik skrev:
2687230 Tror dom flesta är medvetna om det.

eftersom det är nytt för 2007 att SVEMO bestämt att det som tränar måste minst ha löst ut "Amatörlicens RR" så tror jag knappast de flesta vet om det...

//håkan
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Rolle Rotax skrev:
2686940
Det går alldeles utmärkt att tävla och träna Classic med A/B licens också, men tvärtom går inte.
Men Classic har en licens där idrottsbladet etc inte medföljer.

Okej, det låter ju logiskt. Numera får även de med B-licens välja om de vill ha IB eller inte. Eller har jag fel där med?
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Alx skrev:
2691041 Okej, det låter ju logiskt. Numera får även de med B-licens välja om de vill ha IB eller inte. Eller har jag fel där med?

Har jag missat något nu, kan man välja bort IB och isåfall hur? Trött på att bläddra förbi alla sidor om folkrace och rally. Är detta möjligt kan man ju lägga de pengarna på en riktig tidning istället och inget påtvingat skräp.
 

sandstream

Guest
Alx skrev:
2691041 Okej, det låter ju logiskt. Numera får även de med B-licens välja om de vill ha IB eller inte. Eller har jag fel där med?
Jag tror du har fel för i citatet du svarar på står ju att Classic har en egen licens och det är väl inte samma sak som den B-licens "vi" har?
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
sandstream skrev:
2691096 Jag tror du har fel för i citatet du svarar på står ju att Classic har en egen licens och det är väl inte samma sak som den B-licens "vi" har?

Det är inte samma sak som en B-licens. Men när min kille fick licensen hemskickad förra veckan stod det i en ruta att man om man ville så kunde man prenumerera på IB. Därför antog jag att man kunde välja? Kollade inte så noga dock.

Har letat lite på SVEMOs hemsida och där ser det inte heller ut som att man kan välja bort IB med B-licens. Jag vet att SVEMO har fått förslaget att kunna välja bort IB.

Men som sagt så kan jag vara helt ute och cykla nu...
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Luddigt...

Jag är inte säker om jag har förstått rätt. Så tillrättavisa mig GÄRNA om jag har fel.

2007 blir såhär för en nybliven RR-förare: Efter att man gått en licenskurs får man ett intyg. Nu kan man välja om man vill ha en amatörlicens eller en B-licens. Amatörlicensen duger för träning på "de flesta" banor om inget annat är meddelat och även till enklare tävling. B-licensen är som bekant dyrare men då får man träna överallt och ställa upp i alla supportklass race.
 

sandstream

Guest
tvålen skrev:
2691402 Jag är inte säker om jag har förstått rätt. Så tillrättavisa mig GÄRNA om jag har fel.
Så har jag också förstått det.

EDIT: Supportklasser kanske inte är helt rätt ordval. Med B-licensen får du ställa upp i de klasser som kräver B-licens, tex Rookie 600/1000, 250SP, ERF REC. I dessa klasser får man inte delta med amatörlicens.
 
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om jag får ekonomin på fötter inom det snaraste kommer jag att träna en del på Knutstorp 2007, har gått licenskurs men inte löst någon licens än. Vilken lösning kommer jag undan med som billigast om jag vill puttra runt på knudan men inte köra några tävlingar?

Jag fick lära mig på licenskursen att det egentligen bara är B-licens som gäller även för mig, men det låter på er som att Amatörlicens skulle kunna fungera med?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top