Licenskurs 2014

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
Sweet, då ses vi där. Bara några månader kvar :)

Nice! Måste bara få tag i ett par slicks. Gärna beggat. Men vad ska man ha? Budgeten är redan ansträngd ; ( kör en r1 04. Kört falken i sommras med min hybridgixxer och körde 53or med en bottnande bakstötta och gatdäck.. om det ger någon info..

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Nice! Måste bara få tag i ett par slicks. Gärna beggat. Men vad ska man ha? Budgeten är redan ansträngd ; ( kör en r1 04. Kört falken i sommras med min hybridgixxer och körde 53or med en bottnande bakstötta och gatdäck.. om det ger någon info..

Du kommer sannolikt att kapa 2-3 sek bara på att R1an har ett betydligt modernare chassi än din gamla gixxer, den styr utan nog mycket lättare och kommer ge bättre känsla och feedback.
Beggade slicks finns ju en del till salu men jag skulle nog vänta till en bit in i maj när första tävlingarna har varit.
Men för att komma igång och lättare kunna justera detaljer som fotpinnar, styre m.m. skulle jag rekommendera nya däck så du inte kompenserar nåt som är felaktigt. Ett använt däck kan få cykeln att uppföra sig annorlunda beroende på slitaget.
Bactor kommer att vara på plats och är du ute efter bra däck-ekonomi och inte sätta värsta pang-tiderna av alla i gruppen så faller mitt val lätt på Pirelli slicks PRO som är ett trackday slick.
Det är väl investerade pengar att välja rätt däck , t.ex. detta här

//Nitrous

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ok tack. Måste ju dock ha däck till premiären och kursen. Så kommer nog köpa begagnade däck. Ska man ha 180 eller 190? Ingen som har en uppsättning pirelli pro däck till salu billigt ;)

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Du ska ha 190 eller 200 mackor.

Pro däcken funkar tillfredställande o du går från gatdäck och är van vid deras prestanda. Att gå från racegummi till pro däcken är ingen höjdare och resulterar ofta i obehagliga överaskningar.

Har du tänkt köra PRO däck och håller ett mediokert tempo så beställ nya. Vet folk som klarat 7-8 bandagar på dessa däck och fortfarande haft gummi kvar att köra på.

Jag körde 20 min på en uppsättning Pro däck innan jag rev av dom och näst intill sänkte bort dom.
Jag gillar dom inte alls och vet flera som gått omkull och fått obehagliga överaskningar med dessa däck på cykeln.

Men detta är även gossar som i vanliga fall kör race gummi läs sc serien och KR serien och är vana vid betydligt bättre klister i mackorna.

Ska du gå från gatdäck till sportigare trackday däck så kör på PRO däcken håller länge och är ekonomiskt. Kör du racemackor och är van vid fästet hos dessa så är inte PRO rätt väg att gå.

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Kör med beggade racetec k2 på gathojjen. Får väl spara ihop en slant o testa en uppsättning pro till o börja med då. Kan man hitta dom billigare i tyskland kanske? Ngn som har koll? Finns pro däcken i olika hårdhet med eller är pro alltid samma?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Pro däcken kommer i en hårdhet, Bakelit typ.
Billigast är väl att ta genom Spanien,Tyskland.

Googla och du kommer bli vis!

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Om man kollar runt lite på typ ntec och liknande. Vad ska man ha för hårdhet? Känner ju att däcken kommer troligtvis inte begränsa mig än på länge. Så jag borde ju rimligtvis kunna köra på hard eller är hard helt omöjligt att köra på i sverige? Kommer använda däckvärmare men medium kqnkse är bättre för hållbarhet och grepp?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Om man kollar runt lite på typ ntec och liknande. Vad ska man ha för hårdhet? Känner ju att däcken kommer troligtvis inte begränsa mig än på länge. Så jag borde ju rimligtvis kunna köra på hard eller är hard helt omöjligt att köra på i sverige? Kommer använda däckvärmare men medium kqnkse är bättre för hållbarhet och grepp?

I början kan du köra på dom hårdaste däcken = räcker längst och blir mest ekonomiskt. Varefter du känner att begränsningarna kommer så byter du.

Vad har du för fjädring på cykeln?

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
I början kan du köra på dom hårdaste däcken = räcker längst och blir mest ekonomiskt. Varefter du känner att begränsningarna kommer så byter du.

Vad har du för fjädring på cykeln?

Sitter ttx öhlinare bak och öhlins cartridge kit i gaffeln. Är ju fan en djungel med däck. Vill bara ha på ett set billigt och testa mig fram sen

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Sitter ttx öhlinare bak och öhlins cartridge kit i gaffeln. Är ju fan en djungel med däck. Vill bara ha på ett set billigt och testa mig fram sen

Då har du en bra setup att jobba med. TjÖp en uppsättning pro däck, Då det är en literklubba ska du ha 190 eller 200 mackor. Tror inte PRO säljs som 200 så då blir det 190 bak och 120.70-17 fram kommer vara helt ok och så får du en bra ekonomi på däckkontot

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Då har du en bra setup att jobba med. TjÖp en uppsättning pro däck, Då det är en literklubba ska du ha 190 eller 200 mackor. Tror inte PRO säljs som 200 så då blir det 190 bak och 120.70-17 fram kommer vara helt ok och så får du en bra ekonomi på däckkontot

Ok tack jag får leta upp ett set pro då. Borde väl kanske ut och springa bort några gram från kullen framtill så man orksr mer än ett pass till sommaren ;)

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Hittat uppsättning superbike pro på däckonline. 2600 för ett set. Plus frakt. Någon som vet bättre priser?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Bara att TjÖpA är bra pris. Annars plingar du Grevens och undrar vad han kan sälja för. Vet att han kör en ganska så bra rea för tillfället.

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Han skulle ha 3300 för ett set enligt hemsidan.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Han skulle ha 3300 för ett set enligt hemsidan.

Jojo det är hemsidan det. Men slå han en pling och hör dig för kostar ju inget att fråga!!!
Men priset på däckonline är grymt bra frakten tillkommer vet inte vad den är men säkert ett par hundra?

Men då dessa däck håller en halv evighet så är det små pengar man sparar i längden. Vi andra idioter slaktar i vissa fall ett bakdäck på 20 minuter och tycker det är ok. Dock så brukar oftast 1 bakdäck rulla 7x20 min för egen del innan det börjar bli allt för halkigt och då är det vänt 1 gång mitt på dagen :(

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Jojo det är hemsidan det. Men slå han en pling och hör dig för kostar ju inget att fråga!!!
Men priset på däckonline är grymt bra frakten tillkommer vet inte vad den är men säkert ett par hundra?

Men då dessa däck håller en halv evighet så är det små pengar man sparar i längden. Vi andra idioter slaktar i vissa fall ett bakdäck på 20 minuter och tycker det är ok. Dock så brukar oftast 1 bakdäck rulla 7x20 min för egen del innan det börjar bli allt för halkigt och då är det vänt 1 gång mitt på dagen :(

Haha ja man får la slå en pling. Det var många år aedan man var där dock. Kanske får ta en tripp efter nyår. Jag hoppas ju på att ett set ska hålla några bandagar typ för egen del. Är man helt tossig då? Borde väl hålla 2dagars körningen på mantorp väl eller?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Haha ja man får la slå en pling. Det var många år aedan man var där dock. Kanske får ta en tripp efter nyår. Jag hoppas ju på att ett set ska hålla några bandagar typ för egen del. Är man helt tossig då? Borde väl hålla 2dagars körningen på mantorp väl eller?

Du har samma pris hos Bactor http://butik.bactor.se och då ingår fri montering och balansering om du låter dom leverera och montera på Mantorp Park eftersom dom kommer att vara på plats och ge support på däck och delar till alla.
Och JA dom ska hålla två dagar om du använder däckvärmare. Kör du sönder eller slut på dom så kör du för snabbt helt enkelt och då är det dags att gå över till racedäcken.

//Nitrous

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Du har samma pris hos Bactor http://butik.bactor.se och då ingår fri montering och balansering om du låter dom leverera och montera på Mantorp Park eftersom dom kommer att vara på plats och ge support på däck och delar till alla.
Och JA dom ska hålla två dagar om du använder däckvärmare. Kör du sönder eller slut på dom så kör du för snabbt helt enkelt och då är det dags att gå över till racedäcken.

//Nitrous

Samma pris som däckonline? Isf så boka ett set till mig. Perfekt med nya goa gummin till kursen ju.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Samma pris som däckonline? Isf så boka ett set till mig. Perfekt med nya goa gummin till kursen ju.

Njae, Bactor och Grevens har samma pris. Det är nog rek priser av Pirelli som dom är uppmanade att använda. Båda leverantörer är BRA och pålitliga, enda skillnaden att Bactor är på plats vid Actionpics trackdays och då ingår montering och balansering och du får det levererat på plats. För beställning eller för att få råd om däckval så kontaktar du Bactor, http://www.bactor.se

//Nitrous

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...