Licenskurs Sviestad - eftersnack:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
För de på forumet som liksom jag tycker att det var två givande och roliga dagar på Sviestad - dela med dig av dina intryck!

Mina egna: Till att börja med kände jag inte igen Teddys beskrivning av kursen han gick - spänd och förtätad stämning. Folk var påtagligt glada och avspända. Det visade sig också att långt ifrån alla tog detta på blodigt allvar utan ville ta licens för att börja träna och tävla i lugnt tempo. Men att somliga tog detta på mycket stort allvar visade sig i den simulerade "tävling" om två varv som var en del av licenskursens praktiska moment. Själv missade jag detta helt då min TZ250 fick soppatorsk på sighting lapet. Blev orolig att detta var liktydigt med ej godkänd och att jag kunde se mig i stjärnorna efter en licens. Men som tur var hade instruktörerna en förstående attityd och jag fick dessutom chans att köra utan föråkare under de 15 min fri åkning som följde efter "tävlingen".

Och dessa 15 min blev det bestående intrycket av kursen då det var första gången jag fick köra min TZ i eget tempo. Vilken upplevelse! Jag är fruktansvärt nöjd med hojen och den skrämselpropaganda om 250-racers som bland annat oFFkeFF har använt som psykning visade sig i princip helt omotiverad. Visst är hojen stum, liten och har ett kort register. Men å andra sidan är den hanterbar som inget annat, går som ett skott och sist men inte minst fungerade den ju faktiskt. Det sista hade jag varit mycket orolig för och oron besannades när motorn plötsligt började rycka och tappa effekt. Jag körde in i depån. Säker på att något hade gått sönder. Men det visade sig bara att tändhatten till den främre cylindern hade lossnat. På med den och ut igen. En kille med en -04 TZ250 från Västra MK var på plats och bara för att jag kunde var jag tvungen att köra om honom i Bergskurvan. Men på rakan hade jag inte en chans - min varvade ur på sexan redan innan knicken mitt på rakan. Jag fick definitivt blodad tand och känner mig verkligen motiverad att börja träna och så småningom ställa upp i en tävling. 250-tvåtakt regerar!!!!!! :hoppa

PS: Machowoman var en av två som vurpade (ut ur esset) och Chrille hade inte klippt sig. DS

PPS. Tycker Ola, Micke och Chrille gjorde ett kanonjobb. DDS

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Gott att du fann dig hemma på den direkt :tummenupp
Nada psykning från mitt håll, har bara påpekat att man kan uppleva dem annorlunda. Sen kan du ju ringa och fråga Stellan som avverkat dryga fem mil vanlig landsväg i norrland som inkörning och vad han ansåg om den turen..
Sen måste du fortfarande hålla efter motorn, oavsett om premiärturen gick nästan smärtfritt ;)
Soppaförbrukning är väldigt noga att hålla koll på också, soppatorsk fullt på sexan och du har ett fult kolvras, det ska tur till om man ska klara sig billigare undan.
Träníngsläger torsdag/fredag, kval lördag, race söndag, be there :yoparty

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kul att du är nöjd med hojen.:tummenupp
Nu blev jag ännu mer peppad!

Själv fixade jag först bromsoken och sedan batteriet som varit helt slut. Sedan flödade en förgasare över totalt när allt var klart. Visade sig att förgasaren var full av den foam som ligger i tanken ( BLÅ foam såklart!) så soppfilteret hade kanske en funktion.
Ska fixa det imorgon så ska den provstartas! :yoparty

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hmmm.. Intryck från licenskursen...
Bra och välorganiserad kurs, särskilt på Lördagen då man trots väldigt ont om tid lyckades hinna med allt man skulle.

Personligen tycker jag att det var VÄLDIGT låg nivå på första dagen (teorin). Jag förutsatte givetvis att alla som gick kursen var vana MC åkare och förmodligen åkt en hel del bana tidigare, vilket inte alls var fallet.
Därför kanske det var berättigat med den mycket grundläggande orienteringen första dagen....
Själv kände jag att jag inte lärde mig något jag inte redan kunde på teorin...

Sen kommer vi till lördagen, som överträffade mina förväntningar. Jag hade inte alls räknat med så mycket bantid, och fick tillfälle att under lungt tempo i början lära känna min "nya" räser som jag skruvat på hela vintern, och inte åkt en meter på fram tills igår.
Kändes nästan som att man fick mer bantid på 4 timmar idag, än vad man får på en heldag med t.ex Bike-Events.

Efter lite vinglig inledning så kändes det som att jag börjat få ordning på körningen lagom till det lilla övningsrejset som kördes...
Det var mycket nyttigt att få pröva på en start. Mycket nervositet och många hojar att hålla reda på in i första böjen gjorde att jag var rätt nöjd med att ha tagit mig runt första varvet utan incidenter.
Efter att ha vinglat runt i mitten nånstans så tog jag mig upp ett par placeringar, för att tappa tillbaka en på sista varvet.
Var fortfarande rätt adrenalinstin, men kände mig rätt nöjd när jag rullade in i depån igen.

Tänk om man fått uppleva detta på sin första tävling istället för idag. Huga!!

På grund av en marksyning i bergskurvan avslutades det sista passet i förtid, innan man blivit riktigt varm i kläderna. Det kändes lite snopet....
Men över lag så var det en mycket lyckad och lärorik dag....

Mycket bra jobbat av Ola, Micke och Chrille!!!!!!! :tummenupp

Nu vill jag åka meeer!!!!! :hoppa

//Macke #74

Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Klart det blir bra med en såhär stabil instruktör:

640x480-PICT0003.jpg

Edit: fan vad bra det går!!

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nyteknik skrev:
PS: Machowoman var en av två som vurpade (ut ur esset) och Chrille hade inte klippt sig. DS

var en av 4:a som krashade, alltså det krashade 4:a stycken, jag var inte i backen....... Chrille var lika snygg som vanligt, lite bättre väder den här gången än när jag o Chrille tog licens för 3 år sen(??) på Anderstorp med +4 och REGN!

//håkan

Last edited:

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
3 st var det väl som vurpade? en i början och 2 st på fria träningen. Det var kul att köra idag äntligen är säsongen igång :tummenupp
Nu är det bara att sätta igång och träna. Frånåkt blev man så att det bara visslade speciellt på rakan, där hade man inte en chans mot de större cyklarna speciellt därför att det var riktigt svårt att hitta rätt växel i kurvorna.
Dessutom så märkte jag när jag kom fram att jag bara hade 1.1 kg luft i framdäcket, :huvet Pyspunka!!! Jag fick låna en minikompressor av Mad Moose, men lyckades bara får upp till 1,6 så framdäcket blev regält varmt under passen.
Hoppas jag kan komma på träningen på tisdag! Då ska det köras :banana

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Tack vare punkan så blev det stressigt mellan körningarna så det blev inte mycket bilder :gnissla
Men här är lite 2 takt iallafall :tuttar

Bifogat

• Bild 352.jpg
    Bild 352.jpg
    104.4 KB · Visningar: 156

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
marcus nilsson skrev:
Tack vare punkan så blev det stressigt mellan körningarna så det blev inte mycket bilder :gnissla
Men här är lite 2 takt iallafall :tuttar
Vem köpte Perras RS250? (Den med #1 på bilden)

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur mycket går en sån där helgkurs på om man räknar in alla avgifter och allt vad det nu kostar för att få licensen i handen?

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Jag vet inte vad han heter, men han bor i sthlm. Jag tror vid närmare eftertanke att det var 2 killar som köpte den tillsammans. Han fick mitt tele nr iallafall, tänkte åka ner ev till sviestad nu på tisdag om mitt skinnställ har kommit!
Torkel skrev:
Vem köpte Perras RS250? (Den med #1 på bilden)

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
marcus nilsson skrev:
Ajdå ja nu är den såld, du får deala med killen som köpte den :fyllisar

Jag är så nöjd med min -98:a så det är ingen större fara på taket! Men den där är väl antagligen den finaste RS:n i Sverige.. Klart man ville haft den..

Kommer du till ARC?

/JPS

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept