Föreberedelserna
Nyteknik skrev:
För de på forumet som liksom jag tycker att det var två givande och roliga dagar på Sviestad - dela med dig av dina intryck!
Okej, men det här blir mest en berättelse om en massa konstiga saker som hände före och efter licenskursen snarare än vad som hände på banan.
Berättelsen börjar på fredagseftermiddagen då jag givetvis inte kunde komma iväg så tidigt från jobbet som jag hade planerat. Det var ju massor som skulle fixas på fredagskvällen så jag var småstressad redan när jag lämnade jobbet. Skulle hämta en gammal cheva-pickup hos Kamikaze kid som vi skulle frakta hojarna på. Men det visar sig sent om sider att något hänt med bromsen vänster fram så det blev till att ringa Madde och be henne boka ett släp istället. Klockan tickar och en timma hade förlorats.
Hojen stod sedan onsdagen hemma hos Madhonda i Bålsta, och efter att ha kört hem efter jobbet och tagit en snabbdusch, lastat in mina förnödenheter och svalt en snabbmiddag i form av mjölk och havregryn så landade jag i Bålsta strax efter kl 18. Bläjdarna tejpades och speglarna plockades bort. Därefter hämtade vi släpet och lastade hojarna. Det gick relativt smärtfritt men ett spännband fick klippas av eftersom ointelligenta jag gjorde bort mig maximalt.
Hoppas inte farsan märker nåt.
Klockan blev halv åtta och vi parkerade släpet inlåst i en hall över natten. Nu koncentrerades tankeverksamheten mest på vart Anneli tagit vägen. Hon skulle dyka upp i Bålsta på sin hoj för att hämta mig så att vi kunde åka ner till Södertälje för att lasta hennes gixxer. Så småningom ringer hon, och som vanligt visste hon inte alls vart hon var! Det visade sig senare att hon stod vid "Smultronstället" i Bålsta och poserade med de lokala moppefuckona.
Jag hann knappt tänka "jamen då hinner vi iväg i god tid ändå då" förrän Anneli i telefonen berättar att hennes hoj låter konstigt.....
Vi möter upp med Anneli och åker hem till Maddes garage för lite enklare felsökning med hjälp av Mattias (
)via telefonen. Först spänner vi kedjan men det löser inte det rasslande oväsendet. Mattias kläcker den uppenbara frågan "inget annat som sitter löst då?", varpå jag börjar känna på allt som sitter mellan framdrev och bakhjul. Det visar sig att bara en av muttrarna till bakdrevet är ordentligt åtdragna!
Nån gång närmare 22-tiden lämnar vi Bålsta och kryssar mellan kvällstrafiken med lillgixxern mot södertälje. Väl framme parkeras hojen och vi åker och hämtar Annelis bil och släp så att allt skall vara förberett på lördagsmorgonen.
Ett par timmars sömn senare på Södertälje djurpark, ringer klockan och vi har en timme på oss att käka och lasta hojen på släpet innan vi skall möta Madde vid Statoil i Södertälje. Vi lyckas nästan och blir bara tio minuter sena. Handlar lite proviant åt Bluerider (som åkte hoj ner till Sviestad) på macken och fattar inte hur alls expediten kan veta att vi ska åka hoj eftersom jag är "civilklädd"! Det syns på mina skor säger han med ett flin, varpå jag minns att jag ju faktiskt har Alpinestarsstövlarna på mig ihop med knäbrallorna....
På vägen ner tutar vi på alla grävlingar som ligger mitt på motorvägen och sover, och jag får agera co-driver från passagerarsätet när Anneli äter frukost. Vi fick nästan leka "ett skepp kommer lastat" ett tag när Annelis vänstra axel/nacke/arm inte alls ville vara med längre.
Halvvägs ner till Sviestad hoppar jag över till Maddes bil och vi börjar fundera på hur vi faktiskt skall hitta till banan. Det är dock så många bilar med hojar på släp på motorvägen att vi bestämmer oss för att helt enkelt bara följa efter någon. Vi lyckas nästan att preja Bluerider av vägen då Madde går ut i vänster körfält för att hålla undan för en bil som är på väg ut på motorvägen. Det ska till att eliminera motståndet redan före rejset vet ni!
Vår plan att följa efter de andra ekipagen rasar i en rondell i Linköpin då två släp åker åt ett håll, medan ett tredje väljer en annan väg!
Vi snurrar runt i rondelllen och Madde hojtar "Vart åker vi nu då?". Vi stannar och ringer Björn från VMK som får ge oss riktlinjer så att vi hittar fram.
Fortsättning följer....