Licenskurs Västra MK 27/3, uppkörning Linköping 17/4

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
:rofl

Det sista vi fick höra på teoridelen när vi frågade om den praktiska delen i lördags var att "det är ju alltid någon som vurpar"!
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Nyteknik skrev:
Du menar: "...sen är det dags för några hetsporrar att skrota sina hojar redan på licenskursen". :näsblod

Jo akta're. På min licenskurs så blev en kille påkörd av en instruktör. :rofl

Instruktören tittade åt sidan efter en kompis som var flaggvakt och såg inte killen som körde långsamt framför honom på rakan, så instruktören körde in i häcken på killen framför. :hihi

Lodnert sa efteråt lakoniskt: "Race incident".
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Du menar: "...sen är det dags för några hetsporrar att skrota sina hojar redan på licenskursen". :näsblod

Japp, så se nu till att hålla tillbaka hornen lite, vurpa får du vänta med till vi ska rejsa ;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Jo, det kan ju bli besvärligt att hålla sig på hjulen med dig på banan har jag hört... :rolleyes:

Håll dig bara bakom så är det lugnt :D Sen ska du inte lyssna på Pär, han hade massor av utrymme att köra av banan istället för på mig :rolleyes:







mitt fel...
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
Kör man "fort" på kursen eller vallas man runt på linje i idealspåret? ...hur ser programmet ut, vilka är tiderna?...

Först gör ni ett gallringsprov, det är bara för att sålla bort den söliga och fega halvan av alla licensaspiranter. Ni släpps fria på banan som en flock vildhundar och så gäller det att vara först över mållinjen. Den snabba halvan av fältet går sedan vidare till uttagningsprovet. Då gäller det först att klara det obligatoriska knäskrapet. Sen måste du köra Sviestad under minuten. Och till sist vill instruktörerna gärna se att du klarar av att dra upp hojen på bakhjulet på start- och målrakan, hellst med bara en hand på styret och den andra näven knuten som en segergest, då får du garanterat licensen. De som vurpar eller tränger någon annan av banan redan under gallrings provet får också licens eftersom de visat att de vågar stasa mer än de klarar av och att de gärna går över lik för att nå sina mål.

Skämt å sidå, att kalla den praktiska delen av licenskursen för Uppkörning är missvisande då den inte är något prov. Man måste inte prestera något. Istället för att luta dig framåt och försöka imponera på kursledaren bör du luta dig tillbaka och lyssna. Licenskursen är en UTBILDNING, inte något prov, test eller tävling. För de som vill prestera sitt yttersta finns träningar och för de som vill jämföra sin prestation mot andras finns tävlingar. Licenskursen är dock ingen förarutbildning, att lära sig köra får man göra på träningarna. Det viktiga man får lära sig på licenskursen är procedurer och regler. Det man som gatåkare ska passa på att lära sig är att titta efter flggposteringar och deras signaler. Mitt tips till alla som ska gå licenskursen är att glassa runt på "uppkörningen", lyssna på kursledaren, memorera procedurerna för start, målgång, in- och utfart från depån, lär er flaggorna och framför allt...bli kompis med känslan att titta efter signaler från flaggposteringarna. Det är enklast om man lär sig att göra det när man inte försöker åka så fort som möjligt. Ju fortare man åker relativt den egna förmågan destå svårare blir det att göra andra saker samtidigt. När man sedan deltar i träningar och tävlingar måste man kunna se flaggposteringarna och förstå vad de kommunicerar även fast man ligger och pressar allt vad man kan.

På den kursen jag gick satt det 30 hårt sammanbitna killar i ett rum i dommartornet på Gelleråsen och väntade på att kursledaren skulle komma in i rummet. Luften var så tjock att man skulle kunnat dela den med en tårtspade. Röda kinder, blanka pannor, ögon som tittar ner i golvet, ingen pratar med någon annan, armar i kors. Jag tro att alla höll andan under den timme vi satt i dommartornet och under de 20 minuter vi var ute på banan på det första passet, sedan började alla andas normalt och prata med varandra. All denna nervositet helt i onödan. Jag undrar hur mycket viktig information från kursledaren som gick förbi oss alla för att vi satt där och var så spända?
 
Last edited:

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Teddy skrev:
Först gör ni ett gallringsprov, det är bara för att sålla bort den söliga och fega halvan av alla licensaspiranter. Ni släpps fria på banan som en flock vildhundar och så gäller det att vara först över mållinjen. Den snabba halvan av fältet går sedan vidare till uttagningsprovet. Då gäller det först att klara det obligatoriska knäskrapet. Sen måste du köra Sviestad under minuten. Och till sist vill instruktörerna gärna se att du klarar av att dra upp hojen på bakhjulet på start- och målrakan, hellst med bara en hand på styret och den andra näven knuten som en segergest, då får du garanterat licensen. De som vurpar eller tränger någon annan av banan redan under gallrings provet får också licens eftersom de visat att de vågar stasa mer än de klarar av och att de gärna går över lik för att nå sina mål.

Ovanstående ska jag spara och visa till nästa som frågar hur det går till på licenskursen. Suveränt! :rofl
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Och till sist vill instruktörerna gärna se att du klarar av att dra upp hojen på bakhjulet på start- och målrakan, helst med bara en hand på styret och den andra näven knuten som en segergest, då får du garanterat licensen.

Det låter knivigt. Men jag lovar att göra mitt yttersta för att lyckas med detta moment. Kan kräva en större sten, betongfundament eller liknande surrad på kutsen för att framhjulet ska lyfta. Ska se till att ha med mig detta samt remmar att spänna fast vikten med.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Ursäkta alla ni som ställt lite frågor angående kursen, men jag är sedan en tid "mellan jobb" och har inte haft en ledig stund på flera veckor... :(

Att ni som anmält er till min kurs inte har fått någon bekräftelse beror på att jag inte går igenom de som betalt förrens kursen är full eller anmälningstiden gått ut. Nu blev kursen full i måndags, så nu ska jag försöka hitta tiden att leka lite Sherlock Holmes med e-postgirot och försöka lista ut vilka som betalt. Därefter skickas bekräftelse och skriftlig inbjudan ut till er som betalt. Tyvärr finns inget annat sätt att göra för mig då det skulle ta alldeles för mycket av min fritid att gå igenom anmälningarna varje dag.

Hur kursen går till? Det är ungefär som Teddy skrev tidigare, ingen tävling eller prov, utan vi bedömmer enbart själva säkerhetsbiten och förmågan att ta åt sig informationen. Körningen går hyfsat lugnt till och bara man kan hålla "normalt landsvägstempo" (dvs någonstans mellan 140 och 180 på rakan :D ) så är det inga problem. Ingen tävling, bara fis-åka under ordnade former!

För vissa personer som tycker att det är okey att tjata på mig, kommer licensen omedelbart dras in!! :D

För övrig kommer det nog gå extra lugnt till i år, då jag ska köra in min nya Gixxer!! :hihi
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
För övrig kommer det nog gå extra lugnt till i år, då jag ska köra in min nya Gixxer!! :hihi

Spara ursäkterna till racen :D

För övrigt kul o se dig tillbaka, och på banan dessutom ;)
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Relapse skrev:
Jo akta're. På min licenskurs så blev en kille påkörd av en instruktör. :rofl

Instruktören tittade åt sidan efter en kompis som var flaggvakt och såg inte killen som körde långsamt framför honom på rakan, så instruktören körde in i häcken på killen framför. :hihi

Lodnert sa efteråt lakoniskt: "Race incident".

Åsen på Bikeweek eller...!? :)
 

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Kungshöjd
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
Teddy skrev:
Först gör ni ett gallringsprov, det är bara för att sålla bort den söliga och fega halvan av alla licensaspiranter.......... Då gäller det först att klara det obligatoriska knäskrapet............. Sen måste du köra Sviestad under minuten. .nå sina mål.

Skämt å sidå, att kalla den praktiska delen av licenskursen för Uppkörning är missvisande då den inte är något prov... Licenskursen är en UTBILDNING, . . Mitt tips till alla som ska gå licenskursen är att glassa runt på "uppkörningen", lyssna på kursledaren,.............
På den kursen jag gick satt det 30 hårt sammanbitna killar i ett rum........... Luften var så tjock att man skulle kunnat dela den med en tårtspade..... . Jag undrar hur mycket viktig information från kursledaren som gick förbi oss alla för att vi satt där och var så spända?
:hihi
Äh vafan nu för tiden är allting så säkert.... :hjälm lite clownstämpel över nåt som är ascoolt :banana
när jag tog licens o började tävla så var det inte många minuters övning i sansad fart på sviesta... sen vart det VM såklart :yoparty fa vicken blandning... det var typ 10-12 pers p licenskursen o olika hojar... 125/250/500/600 jaa t om en cross ombyggd till missfoster.....den gjorde över 170 på rakan.... givetvis villa alla psis som du själv skriver ta sej runt under minuten.. det är ingen hemlis... alla gav JÄRNET :tummenupp man blir inte snabb av att åka runt o titta efter flaggor det kan man göra på skolans OÄ-lektioner (OÄ=onödiga ämnen) :lol full mutter är vad som gäller!! så kom igen det är bara o ösa på! :yoparty
Flemming
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
EazyLiving skrev:
Att ni som anmält er till min kurs inte har fått någon bekräftelse beror på att jag inte går igenom de som betalt förrens kursen är full eller anmälningstiden gått ut....

Konsekvensen blir ju att de som vill veta om du har mottagit deras anmälan kan få ett nej och en chans att rätta till eventuella fel eller misstag först när kursen är full. :mad:
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top