Hej.Nu är min fråga!
Cteks abrakadabra recondlägesladdare, funkar det?
Jag har köpt två stycken från Lidl för utvärdering med några års mellanrum. Den sista våren 2020.Någon som vet något om dem? 199:- den här veckan.
Bara och kör. Nått värre än ett förstört batteri blir det väl inte. Berätta gärna hur laddaren arbetar med 6 Volt batteri !Jag drog och köpte en Lidl laddare, mest för att jag behövde 6V. Får se om jag törs använda den eller om jag ska tillverka en foliehatt ist
Detta verkar vara vad man har för lithiumbatterier: https://www.ctek.com/uk/products/car/lithium-xs-ukFörutsatt att man innehar ett litiumbatteri (lättviktsmodell för bancykel), vilken CTEK-laddare skulle ni rekommendera? Varför?
Kanske inte helt optimalt, men nästan.Intressant info från Comback. Något jag aldrig skulle tänka på annars men laddaren har funkat för mig hittills men och andra sidan brukar jag inte underhållsladda på annat sätt än att jag laddar fullt inför vintern och kopplar sedan bort fast det är väl inte optimalt.
Ok, jag tror jag laddade det i nov/dec innan det blir riktigt kallt och sedan brukar jag få för mig att ladda det igen ungefär vid denna årstid så då duger det nog. Grannen gör inte ett skit och det funkar för honom men och andra sidan har Comback typ världsrekord i livslängd. Iof klarade sig min pappas bilbatteri i ca 12 år utan att göra något och bilen gick ca 3000 mil på de åren. Är uppe i 5000 mil nu på 21 år ;-). Det andra batteriet (Biltema) höll i ca 8 år och fick lika lite kärlek. Nu har jag satt i ett likadant.Kanske inte helt optimalt, men nästan.
Om du laddar batteriet fullt, och sedan kopplar bort det, då har du bara batteriets självurladdning att ta hänsyn till.
Lite beroende på batterityp är det ca 3% per månad.
Så, ungefär ett halvår, kanske 8 månader klar det sig innan du bör ladda det.
Just nu den laddarenPersonligen kör jag oftast med Biltemas dum laddare med 500miliampere ladd ström och en timer som slår på laddaren 15 minuter var 4 timme då ligger alltid acen, s batteri på 13,8 volt o det verkar funka
Timer 39:- jula o laddare 69:- på biltema för några år sedan.
Jag har köpt två stycken från Lidl för utvärdering med några års mellanrum. Den sista våren 2020.
Exakt samma funktion.
KÖP INTE !
Laddar som de allra flesta till 14,3 Volt med konstant ström ca 0,85 A i MC-läge (var idag nere i garaget och testade den jag har liggande där)
Därefter går dom över till att ladda med ca 0,13 A till batterispänningen är uppe i 14,7 Volt ! ? ! ? Då dom bryter.
För att sedan åter slå till vid ca 12,75 Volt. Och börja ladda med 0,85 A, vid ca 14,3 Volt går den igen över till ca 0,13 A o.s.v.
Den här funktionen, laddning upp till 14,7 Volt, kan möjligen fungera på den typen av MC-blybatterier där man fyller på batterivatten vid behov.
Har du ett modernt "underhållsfritt" batteri så är det rena mordet på batteriet tycker jag att försöka ladda batteriet upp till 14,7 Volt.
Batterier kan laddas till 14,3 Volt.
Där ska laddningen avbrytas och sedan ska batterispänningen få sjunka till ca 13,7 Volt
där batteriet hålls underhållsladdat med "konstantspänning" , Float Charge Voltage enligt Yuasa.
Detta är både batteritillverkarna Yuasa och Exide/Tudor eniga om. Länk till Exide/Tudor. Läs slutet på sidan 6.
https://tudor.se/laddning-av-batterier/
Information från Yuasa, se under Charging and Commissioning, FLOAT CHARGE VOLTAGE AT 20 °C
https://www.yuasa.co.uk/info/indust...allation-commissioning-and-maintenance-guide/
Har själv byggt laddare för underhållsladdning som fungerar så. Konstantspänning ca 13,7 Volt. Och det fungerar bra.
Batteriet i min GSX1300R är från 2007 när hojen kom till Sverige och batteriet är väl därför snart 14 år gammalt.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|