Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dagens underhållsfria blybatterier är konstruerade för att spänningen inte ska gå över 14,3 Volt.Säker på att ditt batteri inte var dåligt?
Att start om hela tiden låter lite brutalt, men 0,13A är verkligen inte mycket. Har svårt att se att den strömmen gör skada. Ett laddat batteri bör nå 14,3V på några sekunder. Och sedan fortsätta minuter på 0,13A. Borde inte ta död på batteriet.
Laddspänningen är för övrigt temperaturberoende. Vid -20 grader krävs 15-16V. Liknande vid underhållsladdningen. 13,7V är bara lämpligt vid en temperatur. 13.2V är lämpligare en varm sommardag. Över 14V krävs på vintern.
Därför att vid 14,4 V anses det att gasningen påbörjas, dvs att vattnet i blandningen svavelsyra / vatten börjar sönder delas.
Vilket innebär att nivån sjunker.
Det är ingen tillfällighet att laddspänningen på
GSX1300R
och
Sprint RS
är 14,3 Volt.
Precis som den spänning när Ctek bryter ( testat tre olika).
Precis som två Biltema jag testat. Bryter också vid ca 14,3 Volt.
Vad som sedan händer är intressant.
Alla tre av mig testade Ctek börjar en ny laddning när spänningen sjunkit till ca 12,85 Volt.
Vilket funkar bra med kvalitetsbatterier som efter laddning stabiliserar sig på 12,7 till 12,8 V.
På en hoj gav det några sekunders batteriladdning ungefär varannan timme.
Men inte funkar alls på lågprisbatterier som efter laddning stabiliserar sig i området 12,9 till 13,2 Volt.
Batteriet laddas ur utan att Cteken ingriper. Hojen går inte att starta. Upplevt.
De två Biltema (säljs ej längre) lät efter stoppet vid ca 14,3 Volt spänningen sjunka till
billiga laddaren 13,7 Volt där den började med Float Voltage underhållsladdning med 13,7 Volt.
den dyrare laddaren lät spänningen sjunka till ca 13,3 Volt där den började ladda till 13,7 Volt, avbrott, ny laddning vid 13,3 Volt till 13,7 Volt o.s.v.
Bra överensstämmelse för dessa laddare med Yuasas Float Voltage och Tudor/Exides rekommendationer angående batteri underhållsladdning.
Vad kan vitsen vara med att ladda till 14,7 Volt med 0,13 A ? För äldre våta batterier är drift till gasning en teknik för undvika stratifiering av svavelsyran i batteriet. Dvs hindra att man får olika koncentration av svavelsyra på olika nivåer i batteriet.
När man fyller på batterivatten så har vattnet ju lägre täthet än svavelsyra / vatten blandning under. Så lite gasning för att dra upp svavelsyra med gasbubblorna till ytan hjälper till att blanda in det "friska batterivattnet" med svavelsyra längre ner i batteriet.
Batteriet dåligt ? Förhoppningsvis inte. Men det är klart med 14 års på nacken de sista 7 åren med Float Voltage underhållsladdning hos mig kan ha satt sina spår.
För snabba på testet, snabbt sänka batterispänningen tog jag och slog på ljuset för att se när Lidl laddaren slog till. Vid ca 12,75 Volt.
Du har rätt att laddspänning och batterispänningen är spänningsberoende. Jag laddar året runt med 13,65 Volt. Mätt på batteriet.
Garagetemperaturen har nu på vintern som lägst varit ca +8 C vid den nivå där batteriet sitter i GSX1300R. På sommaren blir det vad det blir.
Sedan 2012 drivs också tjyvlarmets Biltema Gelbatteri med samma laddare. Tjyvlarmsbatteriet är bytt en gång. Men det var inte nytt utan begagnat när det fick jobbet.
Egentligen skulle 13,65 Volt spänningen anpassas efter garagetemperaturen precis som du säger.
Men för min del är det OK med i dagens läge 14 års livslängd på GSX1300R Yuasa batteriet.
Första notering hos TS av GSX1300R hösten 2007. Sedan hösten 2013 hos mig.
Last edited: