Lifan Kritik

Dojja

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
none
Japp vill ha lite kritik om Lifan, har kollat runt lite här på forumet och kommit fram till att det inte är värda sina pengar.
För en Lifan LF125 sporhoj modellen kostar runt 20000kr och är definitivt inte värt dom pengarna MEN jag har fått en hyffsad deal på Lifan hoj.
Dealen:
Kan köpa Lifan LF152-30 som har denna spec:
http://www.kvd.se/lifan/LF125-30.pdf
Den är värderad till omkring 20000kr ny med full garanti o.s.v men jag har fått tag på ett flertal sådana 125or för 8000kr styck helt nya direkt från ett konkursföretag via en återförsäljare, alltså kan jag köpa en sådan för 8000kr vilket jag tyckte var ett mycket förmånligt pris även för en Lifan.
Dock så är det ingen garanti på den.
Eller Lifans offroad modell LF125GY-3:
http://www.kvd.se/lifan/LF125GY-3.pdf
Denna är värderad till ungefär 13000kr men säljs för 8000kr från samma återförsäljare som ovanför och från samma konkursföretag, exakt samma deal utan garantier o.s.v.
Så är någon av dessa två värda 8000kr helt nya men dock utan garantier?
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Problemt är inte att köpa det är att sälja sen... Själv så hade jag inte köpt den dels för att den inte är så snygg (enligt mig) men om du nu vill ha den så köp den...:) Kvaliteten vet jag inte om den är som på minimotos eller bättre men om man tar väll hand om den så håller den nog
 

Dojja

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
none
ja, blev mest intresserad av den för priset eftersom den är helt ny, att få en 125cc för 8000kr går men är inte alltid så lätt.
Sen så måste jag försvara utseendet lite, på de där bilderna så ser dom faktist extremt fula ut men IRL ser dom lite bättre ut men dock fortfarande inte något ögongodis direkt:tungan
Sen har jag hört att det ska vara ganska så svårt att få tag på reservdelar till dessa, stämmer det?
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Köp en hoj med bättre kvallitet för kanske 14-15k, sen kan du ju sälja den när du ska byta upp dig och då förlorar du kanske 2-3k. En lifan vet jag inte om någon vill köpa sen, så då har du kanske förlorat 8k :näsblod
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
har lifan verkligen så dålig kvalite?

har en polare som har en som cross
den har hållit utan nån särskild service i över ett år (bytte olja nyligen iofs)

jag skulle inte villa ha det som hoj, men som lekfordon möjligtvis
 

Dojja

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
none
hmm, nja inte så sugen på att lägga ut sådär runt 14-5k det var därför jag blev så intresserad av Lifan hojen..
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
det är många som är "anti" kina, jag är det inte , jag har nyligen beställt en qingqi 200ccför 17900:- vilket jag tycker är ett bra pris på en hoj som jag kommer ha som pendlarhoj.
Positiva med Qingqi är attt suzuki äger 30% av dem , samt att deras motorer är 100% (det är samma!! (OBS! ) som i suzuki dr200 (eller om man använder 125cc modellen så är det qingqi som tillverkar 125cc motorn till suzuki)

Lifan använder Honda kopior (i de flesta fall licensierade) och har ett gott rykte generellt. Vi kan säga så här, det är inte motorn som går sönder hos en lifan, det är snarare detaljer (plast, skruv osv.)
Vid köp av en kina hoj bör man kolla över hela cykeln grundligt (dra åt skruvar, muttrar, gärna med loctite.

Vad gäller delar, så till motorn samt drev så fungerar delar från Honda XR200 "mitten åttiotal".
vad gäller plast, så fungerar vissa delar från xr200:an också, i övrigt så är Lifan så pass stora att jag inte tror att du har några problem med delar.

Visst det finns problem med hojarna, men titta på en ny aprilia hoj, de skär ju bara man tittar på dem ! och dessa betalar man 50 000:- för!!

iaf. jag skulle köpt dessa hojar, vilken eller båda, spelar ingen roll beror mest på vad du vill köra tycker jag.
Men tänk på detta, det är 4-taktare, vilket innebär lägre effekt, antar att det är typ 7.8kw på dessa hojar vilket är något mindre än vad en strypt "vanlig" hoj har. å andra sidan är det inte mindre än vad ex. XT125 har.

Visst, andrahandsvärdet är kanske inte så bra, men säg att du köper denna för 8000:-, så kan du säkert sälja den för 5000 - 8000:- senare, finns alltid köpare!

annars, kör skiten ur den på några crossbanor :D

Annars kan du se på ex. Trendimport som har 125:eek:r (qingqi) för ca 10000:-


ps. för mer info ang kina hojar klicka här


ang de som tvivlar om suzuki och qingqi's sammarbete:

"Qingqi (pronounced ching-chee) is a joint venture formed in 1985 between Jinan Qingqi and Suzuki of Japan. Suzuki products 250cc and below are manufactured by Qingqi using Suzuki technology and strict process management. Both Suzuki and Qingqi products are manufactured and assembled on the same assembly line."
taget från Suzuki's hemsida
 
Last edited:

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Japp vill ha lite kritik om Lifan, har kollat runt lite här på forumet och kommit fram till att det inte är värda sina pengar.
För en Lifan LF125 sporhoj modellen kostar runt 20000kr och är definitivt inte värt dom pengarna MEN jag har fått en hyffsad deal på Lifan hoj.
Dealen:
Kan köpa Lifan LF152-30 som har denna spec:
http://www.kvd.se/lifan/LF125-30.pdf
Den är värderad till omkring 20000kr ny med full garanti o.s.v men jag har fått tag på ett flertal sådana 125or för 8000kr styck helt nya direkt från ett konkursföretag via en återförsäljare, alltså kan jag köpa en sådan för 8000kr vilket jag tyckte var ett mycket förmånligt pris även för en Lifan.
Dock så är det ingen garanti på den.
Eller Lifans offroad modell LF125GY-3:
http://www.kvd.se/lifan/LF125GY-3.pdf
Denna är värderad till ungefär 13000kr men säljs för 8000kr från samma återförsäljare som ovanför och från samma konkursföretag, exakt samma deal utan garantier o.s.v.
Så är någon av dessa två värda 8000kr helt nya men dock utan garantier?


Hade en kompis som körde en lifan för nått år sen, han bara körde och körde, mycket skramlade loss men motorn gick skitbra, och han körde långt. Skulle jag köpt en så skulle jag köpt offrroaden. Lätt värd 8000:- de till at skruva alla skruvar en extra gång och byt de som behövs mot låsmuttrar bara, sen är de bara at köra på. :)
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
skulle ialla fall inte ha köpt en lifan... Det hörs ju bara på namnet vilket kvalite dem håller! andra handsvärdet lär vara SKIT! plus att man får ju skämmas om man åker med en sådan till skolan!

MEN skulle jag behöva ett billigt pendlar fordon till o från jobb skulle jag nog EV köpa en lifan!:näsblod
 

Dojja

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
none
okej, det har kommit en del negativa och en del positiva kommentarer men måste endå säga att cybertons inlägg väger starkast, han verkar vara lite extra insatt en att bara fått reda på det genom en kompis farsas kusinson..
Så tror jag slår till på en av hojarna, är ganska så sugen på offroad modellen med den är värderad till 7000kr mindre (från diverse återförsäljare) och kostar samtidigt lika mycket som sporthojen :/
Så vilken skulle ni välja OM ni måste?
PS. Mer kritik är varmt välkomnat.
DS. Cybertron har du några länkar eller känner till några affärer som säljer reservdelar till Lifan hojar?

skulle ialla fall inte ha köpt en lifan... Det hörs ju bara på namnet vilket kvalite dem håller! andra handsvärdet lär vara SKIT! plus att man får ju skämmas om man åker med en sådan till skolan!

MEN skulle jag behöva ett billigt pendlar fordon till o från jobb skulle jag nog EV köpa en lifan!:näsblod

Hmm nja konsitgt namn kan det vara, men t.ex Volvo vad är det för något namn från grunden, eller Ssang Young och Lada?(Lada som är en riktig slitvarg!) (dock är juh de bilmärken men men)
Och nja skäms nog inte något sjukt mcyket för att köra en Lifan, 90% av mopederna som står vid min skola är något slags kina märke som Qinqi,Lifan och baotian och visst så är det alltid lite roligare att köra på ett större känt märke men priset stiger en HEL del då.
Och kommer mest använda den som pendlar hoj, visst en del fritids körande men mest som pendlar hoj.


Men tänk på detta, det är 4-taktare, vilket innebär lägre effekt, antar att det är typ 7.8kw på dessa hojar vilket är något mindre än vad en strypt "vanlig" hoj har. å andra sidan är det inte mindre än vad ex. XT125 har.

Sporthojen ligger på 10.8kw och offroaden på 8.2kw
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
jag skulle ta offroaden, men jag är ingen sporthojsmänniska

köp båda och ta sportmotorn till offroaden :tungan
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
okej, det har kommit en del negativa och en del positiva kommentarer men måste endå säga att cybertons inlägg väger starkast, han verkar vara lite extra insatt en att bara fått reda på det genom en kompis farsas kusinson..
Så tror jag slår till på en av hojarna, är ganska så sugen på offroad modellen med den är värderad till 7000kr mindre (från diverse återförsäljare) och kostar samtidigt lika mycket som sporthojen :/
Så vilken skulle ni välja OM ni måste?
PS. Mer kritik är varmt välkomnat.
DS. Cybertron har du några länkar eller känner till några affärer som säljer reservdelar till Lifan hojar?



Hmm nja konsitgt namn kan det vara, men t.ex Volvo vad är det för något namn från grunden, eller Ssang Young och Lada?(Lada som är en riktig slitvarg!) (dock är juh de bilmärken men men)
Och nja skäms nog inte något sjukt mcyket för att köra en Lifan, 90% av mopederna som står vid min skola är något slags kina märke som Qinqi,Lifan och baotian och visst så är det alltid lite roligare att köra på ett större känt märke men priset stiger en HEL del då.
Och kommer mest använda den som pendlar hoj, visst en del fritids körande men mest som pendlar hoj.



Sporthojen ligger på 10.8kw och offroaden på 8.2kw


Själv tycker jag att sporthojen är ful som stryk, men de är ju upp till var och en. Sporthojen går förmdligen lite mjukare på vägen än vad offroaden gör. De beror på hur man vill köra bara.
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Dojja:

Jag skulle nog tagit offroaden, då denna är säkrast att få tag på reservdelar till då det är en honda xr200 ,

Känner tyvärr inte till några affärer så här på rak arm, men som sagt när det gäller motorn och avgassystem, luftfilter, drev och kedja , m.m så fungerar vilken honda återförsäljare som helst

annars finns det väl en lista på återförsäljare på lifan.se
annars typ asienimport, importlagret.se m.flera borde ha lifan (som för övrigt är samma i mångt och mycket som ex. Roketa, Zongshen, Skyteam, skimoto, (fler finns på chinariders.net)

visste inte att de var så pass starka faktiskt jag menar 8.2kw resp 10.8kw är ju rätt bra för fyrtaktad 125:a ..

hoppas du blir nöjd., meddela gärna hur dem går och hur det känns sen!
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
suttit X antal timmar på en sån där offroad maskin. och vart till verkstan X antal gånger pga olika saker. Dels höll motorn på att ramla av så som cybertron säger skruva åt dem kolla alla muttrar osv osv..

skulle själv aldrig komma på tanken att köpa Kina hojar än iaf.. visst dem funkar men så mycke problem min körskola hade med lifan hojen jag körde vet jag inte om det är värt det.. glöm inte att byta lampan bak fall dem inte ändrat det än, den skakar sönder var 5 min..

8 k kanske den är värd, men med mina erfarenheter om hojen skulle jag iaf vara beredd på att slänga ut några tusenlappar till på reparationer.. Var hos en meck flera gånger där körskolan lämnade in hojen han blev bara trött tillslut, har även för mig att han slutade som lifan återförsäljare (dock inte säker).

aja dina pengar ville bara dela med mig av mina erfarenheter angående lifan

ps tror inte det var en enda gång som hojen inte hade vart inne på verkstan mellan mina lektioner och nej det var inte jag som körde sönder den ;)

Hoppas det är läsbart
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Lifanboy här på forumet fick sin Lifan (sportmoddelen) såld för 14 tusen hade då gått 1200 mil. nån dumskalle från göteborg köpte den utan att ens kålla på den, hans mamma kom och hämtade den. :va

det finns en lista på saker som gick sönder på den i ot tråden nånstans som jag gjorde för att retas med han. dock så kan jag inte minnas att nått av det var på motorsidan. var mäst blikers, hastigetstmätare miljoner skruvar som försvann (ena motorfästet :skrämd ) osv
den toppade runt 100
Men han var ju helnöjd med den eftersom han fick den sold för nästan mer än va han köpte den för.
cross varjanten är skit, svetsningen är sämre en på nån liten 2000 kroners dirbike. köp sport å blir du minst besviken.

/David
 

Bighardbass

bass dancer
Gick med
6 Feb 2007
Ort
uddevalla
Hoj
Derbi senda sm 125 -05
jag provkörde offroad modelen från lifan för 1 månad sedan...enligt mig så vibrerar den väldigt, Både i låga som höga farter/varv. Mit råd: Provkör innan du köper den! Bättre att bli besviken då än när du har köpt den (om du nu blir det.)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
jag provkörde offroad modelen från lifan för 1 månad sedan...enligt mig så vibrerar den väldigt, Både i låga som höga farter/varv. Mit råd: Provkör innan du köper den! Bättre att bli besviken då än när du har köpt den (om du nu blir det.)

Höga farter? :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top