ligga i kurvor

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
MagnusK skrev:
2069182 Kör 2.5kg fram och bak

din är säkerligen högre fram eller lägre bak än hans. Det gör en grym skillnad. att sänka framgaffeln 5mm gör en trögstyrd hoj nästan nervös.

Man kolla upp fjädringen så du ligger på rätt "sag" dvs den är rätt ihoptryckt fram och bak.

Var precis ute o sänkte den 10 mm blir de för mycke? hur hårt ska fjäderna bak va? den är typ i mitten nu.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Levin skrev:
2069302 Var precis ute o sänkte den 10 mm blir de för mycke? hur hårt ska fjäderna bak va? den är typ i mitten nu.

Jag hade börjat med att bara styva upp gaffeln. Kör ner förspänningen i botten o lossa sedan 2 varv. Tänk på att skruva ner returen också.

10 mm sänkning låter ganska mycket.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
El Garto skrev:
2069476 Jag hade börjat med att bara styva upp gaffeln. Kör ner förspänningen i botten o lossa sedan 2 varv. Tänk på att skruva ner returen också.

10 mm sänkning låter ganska mycket.

o jag körde en 30mm idag på motarden :yoparty

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Levin skrev:
2069302 Var precis ute o sänkte den 10 mm blir de för mycke? hur hårt ska fjäderna bak va? den är typ i mitten nu.

från fullt upplyft ska hojen sjunka ca 15-20mm bak och 20-25mm fram när du sätter dig på den. Dvs inte från vilande på stöd utan från fullt utragna dämpare. Det ändrar du med förspänningen.

Edit: Det gäller på bana. Kanske några mm mer på väg. Att sänka gaffeln 10mm låter mycket.

Last edited:

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
MagnusK skrev:
2069967 från fullt upplyft ska hojen sjunka ca 15-20mm bak och 20-25mm fram när du sätter dig på den. Dvs inte från vilande på stöd utan från fullt utragna dämpare. Det ändrar du med förspänningen.

Edit: Det gäller på bana. Kanske några mm mer på väg. Att sänka gaffeln 10mm låter mycket.

jag var ute o prova han innan jag tyckte den var go med 10 mm sänkning bättre än innan alla fall... vad händer om man sänker för mycke då?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag har en fjäderinställnings-guide från en engelsk tidning som jag kan maila över till dig om du vill. Tror att den är till R6 -00 men det funkar säkert på alla årsmodeller.

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
Har ställt in allt efter den gudien nu plus att jag höjt upp dämparna fram 10 mm .... tycker de e riktigt skönt att köra nu.. även höga hastigheter... nu är jag glad igen :yoparty

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024