Ligger jag risigt till?

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Fireblade 97:a
Var o åkte storängsleden mellan Huddinge o gladö igår.
Ganska mycket trafik, kl var 10. Framför mig har jag en lätt lastbil som helt plötsligt tvärnitar och det gör öven jag för att inte köra in i honom. 50-väg, men vi höll nog båda 60km/h. Han skulle släppa fram en buss. Vet att bussen har företräde i 50, men vi hade båda i stort sett kört förbi den stillstående bussen, i alla fall så var vi jämsides med den när den börja blinka ut, då fåntratten i lastbilen helt plötsligt får för sig att han ska vara "snäll" o släppa förbi bussen. Jag får sladd o vurpar längs med vägen i ca 4 meter. Jag klara mig med lite skrapskador o blåmärken. Hojen klararade sig oxå relativ bra, men med några skrapskador på flera ställen, inte snyggt.
Så till min fråga, är det helt kört för min del. Alltså att lastbilen kommer undan självrisken pga av att jag var bakom honom.
Som sagt han nitade i sista stund o utgjorde fara för andra.
Min självrisk ligger på 15000/vagnskada tror jag=(

Snälla, har ni varit med om liknande eller har ni några tips.
Ps både "idioten" och en bilist bakom mig stannade för att kolla att jag var ok. hon bakom mig såg det hela o kan nog styrka att "idioten" tvärnitade utan att egentligen behövt göra det.

tacksam för alla svar!!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ja om du får det där till "idiotens" fel så är du inte dålig.
Man ska inte ligga närmare andra fordon än att man på ett säkert sätt kan stanna sitt eget.
//Tobbe

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Skulle tro att du är rökt....
Man ska ju alltid hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna i händelse av faror.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Han som låg framför dig kan ju säga att han trodde att han låg i bussens döda vinkel och därför blev rädd och stannade för att släppa fram bussen, då är det ju helt plötsligt bussens fel.
//Tobbe

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Ajajaj... det ser inte bra ut för din del. Man skall hålla avstånd :fakta

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag skulle också tro att du är rökt. Du borde kört om lastbilen eller nått istället för att bromsa omkull dig. Fast det lär du redan ha tänkt på vid det här laget.

Sen är det en riktigt hög självrisk på en sån gammal hoj, är det ens lönt med vagnskada på en standard -97?

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Fireblade 97:a
Grejen är att jag försökte köra om den på vänstra sidan med det fans en slags trottoarkant mellan filerna så jag kom ju aldrig över den. kanten gjorde ju så att jag vurpa, jag hade ju sladd så det var omöjligt att parera.
Har en billig honda försäkring via IF, 1000 i månaden på helförsäkring, men desto dyrare i självrisk.
Jag vet, det ser mörkt ut för mig. Hoppas att han framför mig jobbade svart. Bilen tillhörde ett byggföretag o killen var polack, så man kan ju alltid hoppas på att de blir rädda att bli påkomna och betalar självrisken.
Annars får jag lacka hojen helt svart utan dekaler o skit!
Någon som känner en lackerare som gör det billigt?

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
Du är nog rökt.....

Finns många trådar om dom som blivit påkörda själv här på sporthoj, när dom bromsat in...och i dom fallen har den som kört in i dom varit "idioten" tyvärr... :huvet

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
FireRacer skrev:
Bilen tillhörde ett byggföretag o killen var polack, så man kan ju alltid hoppas på att de blir rädda att bli påkomna och betalar självrisken.

:hihi Ja du kan ju alltid chansa.
Fast som de andra säger så är det nog rätt kört, man skall ju som sagt kunna stanna, de kunde ju lika gärna varit att han fick tvärnita för en utrusande fotgängare, däckexplosion mm mm så oavsett anledning till inbromsning så skall man hålla avstånd. Men det är värt att prata med polacken och nämna det hela, lycka till ! :) Berätta gärna vad han sa sen.

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
CBR 900 Streetfighter
FireRacer skrev:
Var o åkte storängsleden mellan Huddinge o gladö igår.
Ganska mycket trafik, kl var 10. Framför mig har jag en lätt lastbil som helt plötsligt tvärnitar och det gör öven jag för att inte köra in i honom. 50-väg, men vi höll nog båda 60km/h. Han skulle släppa fram en buss. Vet att bussen har företräde i 50, men vi hade båda i stort sett kört förbi den stillstående bussen, i alla fall så var vi jämsides med den när den börja blinka ut, då fåntratten i lastbilen helt plötsligt får för sig att han ska vara "snäll" o släppa förbi bussen. Jag får sladd o vurpar längs med vägen i ca 4 meter. Jag klara mig med lite skrapskador o blåmärken. Hojen klararade sig oxå relativ bra, men med några skrapskador på flera ställen, inte snyggt.
Så till min fråga, är det helt kört för min del. Alltså att lastbilen kommer undan självrisken pga av att jag var bakom honom.
Som sagt han nitade i sista stund o utgjorde fara för andra.
Min självrisk ligger på 15000/vagnskada tror jag=(

Snälla, har ni varit med om liknande eller har ni några tips.
Ps både "idioten" och en bilist bakom mig stannade för att kolla att jag var ok. hon bakom mig såg det hela o kan nog styrka att "idioten" tvärnitade utan att egentligen behövt göra det.

tacksam för alla svar!!

Fick en prick i mitt körkort samt en varning för ouppmärksamhet i trafik när jag inte han bromsa för framförvarande bil. Körde dock in i bilen skall tilläggas. Men det kommer med största sanolighet bli ditt fel tyvärr då bakomvarande alltid skall hålla såpass avstånd att du säkert kan stanna.
Men det är ändå bara pengar, var glad att du klarade dig utan allvaligare skador.

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Håll AVSTÅND!

Man kan nog inte tjata ut detta viktiga ämne!! Folk tycks glömma det så fort ett fordon framförs. Hur kul är det att få en bilist i röven om du måste tvärbromsa med hojen??? Är det ditt fel om du måste panikbromsa eller bilisten som kör in i röven på dig?? Har en släkting med Whiplashskada, det e inget kul kan jag lova.

/T

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det är kört...bussen har som sagt föredräde och lastbilen gjorde rätt som lät denna köra före...hålla avstånd är jätteviktigt. :fakta

Edit.."Som sagt han nitade i sista stund o utgjorde fara för andra." :va
detta håller jag inte med om....man måste alltid vara beredd på att framförvarande kan panikbrosma...det kunde lika gärna ha varit ett djur, ett barn eller någonting annat på vägen han bromsade för..

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
H å l l a v s t å n d .

Särskilt inne i stan föffan..

Du är garanterat rökt.
Sen kan jag (som bilist framförallt) också reta mig på bussar som bara kör rakt ut vid 50-skyltat. Visst, de har företräde men jag har vatt med om att de börjat blinkat o svänga ut när man ligger jämnsides bussfan. Då går det ju inte att tvärnita, så det är bara gaz som gäller.

Personligen tycker jag att busschaffisar och taxichaffisar kör som :kocko och borde
pikasmd.gif

..iaf i Halmstad. :)

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
FireRacer skrev:
Har en billig honda försäkring via IF, 1000 i månaden på helförsäkring, men desto dyrare i självrisk.

Din självrisk är nog snarare 25k än 15k på vagnskada dessutom.
15k är självrisken för stöld, brand etc.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
http://www.folksam.se/skador/vallande/ex1_bakifran1.htm

Påkörning bakifrån
ex1.gif

B kör in i A bakifrån. Händelsen svarar för ungefär en fjärdedel av alla anmälda trafikolyckor med bil.

Trafikregler
Avståndet ska vara tillräckligt stort så att inte fara för påkörning uppstår om framförvarande fordon stannar eller sänker hastigheten.

Praxis
Föraren av det påkörande fordonet blir nästan alltid ensam ansvarig.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Toasted,bränd, helt kört... not a single chance.. :död

Ledsen ..... :(

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
FireRacer skrev:
Grejen är att jag försökte köra om den på vänstra sidan med det fans en slags trottoarkant mellan filerna så jag kom ju aldrig över den. kanten gjorde ju så att jag vurpa, jag hade ju sladd så det var omöjligt att parera.
Jag vet, det ser mörkt ut för mig. Hoppas att han framför mig jobbade svart. Bilen tillhörde ett byggföretag o killen var polack, så man kan ju alltid hoppas på att de blir rädda att bli påkomna och betalar självrisken.
Annars får jag lacka hojen helt svart utan dekaler o skit!
Någon som känner en lackerare som gör det billigt?

TAF Concept AB, Sthlm city 08-738 10 00 tala med Tommy El. Andrey.

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Visst har bussen företräde på 50 sträckor, men det innebär inte att man får "ramma" andra som ligger jämsides bara för att han blinkar. Vet inte vad Polis och Försäkringsbolag ser på det vid olycka.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Super Blackbird skrev:
Visst har bussen företräde på 50 sträckor, men det innebär inte att man får "ramma" andra som ligger jämsides bara för att han blinkar. Vet inte vad Polis och Försäkringsbolag ser på det vid olycka.

Det är precis det bussar tror att de kan göra här i Halmstad.

greenchainsaw.gif

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Lycka till!

Lycka till!
Kört för din del.
CBR 97:a och så dyr försäkring?,är väl knappast lönt att besvära bolaget om det är mindre blesyrer.I slutändan blir det nog billigare och hosta upp pengarna själv än att gå o pröjsa självrisken osv.
Gå till en lackerare o få åtgärdat blessyrerna och behöver du några "nya" delar så hör med MC skrotarna runt om i landet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati