Ligger jag risigt till?

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
De där jävla bussarna borde dom lägga ner...... Det finansieras med skattemedel + att de ska ha egna körfällt, trafikljusregleringar som styrs på något viss av sesorer el. något liknande och förkörsrätt.

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Har hört talas om något fall där en bakomvarande person kunde styrka (på något sätt) att den framför bromsat avsiktligt för att "skrämma" den som låg bakom. De blev delat ansvariga. Har bara hört denna historian på omvägar, så ta den med en nypa salt.

I vilket fall så är du rökt.

Påminner mig för övrigt om en situation vid Brostugan för några år sedan då en polisbil lägger sig ca en meter/halvmeter bakom framförvarande bil, då de kör i ca 50. Hade varit väldigt intressant om framförvarande bilen la på en rejäl broms där, kunde lätt ha påstått att det såg ut som någon var på väg ut framför bilen (det var fullt med folk på trottoarerna).

/J

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Chronic skrev:
TAF Concept AB, Sthlm city 08-738 10 00 tala med Tommy El. Andrey.

Fel nummer ju! Det där går till DN :3freak

Här finns TAF, 08-673 38 10 är rätt nummer.

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Förövrigt skrivs det i tidigare inlägg att påkörnig påbörjas men en refug/kantsten stod ivägen. kan man då skylla på närmsta bilist????

Är det bara skrapmärken på kåpor m.m. så kan man spackla och slipa själv innan lack så blir det biligare. Inte så svårt om man är noga, blir oftast bättre en om el lackerare ska göra det.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Om du hävdar att du inte han stanna är du rök.

Men......

Om du hävdar att du körde om (Och att det är ok att köra om på det stället). Så blir det lastbilens skyldighet att förenkla din omkörning. Och även hans skyldighet att kontrollera att det är klart för honom att svänga vänster/byta till vänster körfält mm. Så om du körde om honom och han pressade dig mot refugen, så kan han faktiskt bli vållande.

Jag har själv blivit påkörd av en bil som höll långt till höger, och det såg ut som han skulle svänga höger. Så jag körde om han på vänster sida mitt i en bevakad korsning. När han plötsligt fick för sig att svänga vänster. Det slutade med att han körde i i mig (som åkte hoj), och blev (enligt försäkringsbolaget) vållande till hela olyckan.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Eskilsson skrev:
Om du hävdar att du körde om (Och att det är ok att köra om på det stället). Så blir det lastbilens skyldighet att förenkla din omkörning. Och även hans skyldighet att kontrollera att det är klart för honom att svänga vänster/byta till vänster körfält mm. Så om du körde om honom och han pressade dig mot refugen, så kan han faktiskt bli vållande.

Vid en omkörning är det det fordon som kör om som ska säkerställa att det är en "ok" omkörning. Den som blir omkörd har inga skyldigheter att underlätta omkörningen. Givetvis ska man inte försvåra, genom att öka fart eller gå ut mot vänster för att det ska bli svårt, men som sagt - ingen somhelst skyldighet att underlätta.
Och om man tittar på det här "caset" där det är en refug till vänster om lastbilen, hur motiverar man då en omkörning !? :va

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Zee skrev:
Det är precis det bussar tror att de kan göra här i Halmstad.

greenchainsaw.gif

Samma sak i Växjö tyvärr! Verkar som om dom kör med principen störst går först...

Yrkesförare tar sig tyvärr friheter ibland och missbrukar trafikregler en del (läs mkt)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Med de förutsättningar du gav så tror jag nog försäkringsbolaget kommer att belasta din försäkring. Inte kategoriskt för att du "låg för nära" och därmed själv är orsak till vurpan/olyckan. Utan för att platsen där det skedde gav i handen att lastbilen framför dig INTE hade väjningsplikt gentemot dig, vilket fallet kunde ha varit om han/du körde i en rondell.

Jag har tyvärr genom egen erfarenhet av detta, fast då med bil, där jag blöev påkörd bakifrån och blev vållande till olyckan eftersom försäkringsbolaget ansåg att jag hade kört in i rondellen när det var andra bilar där (dvs. motparetn). Vilket i praktiken innebär att om din försäkring skall gälla i rondeller så skall det var 100% tomt på bilar innan du kör in i rondellen.

Översätter man detta till verkligheten så innebär rondeller att det i rusningstrafik bara kommer att vara EN bil i varje rondell eftersom ALLA andra har VÄJNINGPLIKT för den bilen som är I rondellen. :huvet :huvet :huvet

Sug på den ni!

// Niklas

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag jobbar en del med krockar på bilsidan och jag måste säga att det alltid är den som kör på någon i bak som åker på det hela, det är nämligen som folk säger att DU som ligger bakom ska se till att ha tillräkligt med mellanrum till bilen framför så du hinner stanna.
Det verkar ju inte som om du körde på lastbilen?
isf kanske man kan se det som en singelolycka, men då måste du ju iaf betala självrisken (om du nu har helförsäkrat).
Eller så får du väl försöka hitta på nåt annat händelseförlopp.
Så det är bara att betala.

Last edited:

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
Busted! Burnd! Tosted! FUCKED!
Betala kostnaderna själv och lär dig av misstaget.

En tanke. Varför skall vi andra försäkringstagare betala för att du tabbar dig?

Och en sak till. INGA JÄVLA BÖGAVSTÅND!!!!! Jag vill inte ha dig upptryckt i röven. :fatta!

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
daemon skrev:
Busted! Burnd! Tosted! FUCKED!
Betala kostnaderna själv och lär dig av misstaget.

En tanke. Varför skall vi andra försäkringstagare betala för att du tabbar dig?

Och en sak till. INGA JÄVLA BÖGAVSTÅND!!!!! Jag vill inte ha dig upptryckt i röven. :fatta!

Moget !

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
Lite förtydligande:

"Och en sak till. INGA JÄVLA BÖGAVSTÅND!!!!! Jag vill inte ha dig upptryckt i röven."

Det ligger lite ironi i mening. Av oss som har gjort lumpen bland de lite mera hårda slaget vet vad jag menar. Ni andra, från typ 1977 och framåt, har fått frisedel antar jag eller ICA-tjänst. Ni kan förbise detta. :rolleyes:

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Fireblade 97:a
Till Daemon eller vad du nu hette!
Vet att jag kanske legat för nära, men bara för det så ska du inte säga alltför mycket. Och för att vara omogen tillbaka, hade du sagt det där med "bögavstånd" då jag vurpat precis, så hade jag sänkt dig direkt.
Tacka till er alla andra vettiga människor för alla era svar!!

Men det ser mörkt ut, väldigt!!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
daemon skrev:
..Av oss som har gjort lumpen bland de lite mera hårda slaget vet vad jag menar. Ni andra, från typ 1977 och framåt, har fått frisedel antar jag eller ICA-tjänst. Ni kan förbise detta. :rolleyes:

Fy fan vad hård du måste va.. Jag är lätt impad, iaf.

Ngt såhär kanske? ---->
pic_links.jpg

..

Eller såhär?

Tough%20Guy.jpg

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
FireRacer skrev:
Till Daemon eller vad du nu hette!
Vet att jag kanske legat för nära, men bara för det så ska du inte säga alltför mycket. Och för att vara omogen tillbaka, hade du sagt det där med "bögavstånd" då jag vurpat precis, så hade jag sänkt dig direkt.
Tacka till er alla andra vettiga människor för alla era svar!!

Men det ser mörkt ut, väldigt!!

Jag tror dig. Vad jag menar är att du har fackiskt dig själv att skylla. Jag HATAR alla som ligger 1 meter ifrån mig när jag är ute och kör, tex på motorvägar. Jag har en kompis som har men för livet efter en påkörning bakifrån. Hade det varigt du, vid det tillfället och han hade kunnat röra sig då, hade han sänkt dig med. :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati