Ligger jag risigt till?

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Fireblade 97:a
mmm sant... tro mig jag har lärt mig en läxa
O till svar på bilderna..jag brukar vara lika hård som undre bilden, men vid tillfället av vurpan, så var jag som han ovan=)

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
daemon skrev:
Uppenbart att du tycker det är ok med för korta avstånd. Då kan man fråga sig om man är mogen att köra då. Eller?

Antar att du skalade potatis i lumpen ?
Tycker bara ditt ordspråk visade på omogenhet!

Säger inte att det är rätt att ligga förnära (men det gör vi alla ibland)
Men inte heller att det är rätt att tvärnita för en buss!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det intressant var egentligen inte vad som var moraliskt rätt, för visst kan man tycka att nån som toknitar framför en är en idiot.
Tyvärr hjälper det ju inte när det kommer till vem som anses vållande av försäkringsbolagen.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Ni glömmer bort det fina lilla tillägget i lagboken om stadsbussars förkörsrätt som säger ngt i stil med, men ta det jävligt försiktigt...

Helt lysande författad lagtext, man gör både buss killarna glada för dom får glida ut hur dom vill och bilisterna för att bussarna måste visa extra hänsyn..
Dock är det ju omöjligt att bevisa att dom itne visade den hänsynen..

Men bussarna får alltså inte glida ut om du "är dom i röven"..

Till han som klagade på yrkestraffikanter, prova köra en stor lastbil eller buss i en större stad någon gång, eller bara åk med någon, så får du nog snart se varför vi naggar reglerna lite i kanten...

:pannkyss :pannkyss :pannkyss :pannkyss :pannkyss

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
daemon skrev:
Uppenbart att du tycker det är ok med för korta avstånd. Då kan man fråga sig om man är mogen att köra då. Eller?

Är du felfri? En som ALDRIG begår ett misstag, eller?
Varför gå så hårt fram bara för att han ställde en vänlig och konkret fråga?

Håller med föregående talare: Väx upp!

// Niklas

Ducati for life

Guest
FireRacer skrev:
Var o åkte storängsleden mellan Huddinge o gladö igår.
Ganska mycket trafik, kl var 10. Framför mig har jag en lätt lastbil som helt plötsligt tvärnitar och det gör öven jag för att inte köra in i honom. 50-väg, men vi höll nog båda 60km/h. Han skulle släppa fram en buss. Vet att bussen har företräde i 50, men vi hade båda i stort sett kört förbi den stillstående bussen, i alla fall så var vi jämsides med den när den börja blinka ut, då fåntratten i lastbilen helt plötsligt får för sig att han ska vara "snäll" o släppa förbi bussen. Jag får sladd o vurpar längs med vägen i ca 4 meter. Jag klara mig med lite skrapskador o blåmärken. Hojen klararade sig oxå relativ bra, men med några skrapskador på flera ställen, inte snyggt.
Så till min fråga, är det helt kört för min del. Alltså att lastbilen kommer undan självrisken pga av att jag var bakom honom.
Som sagt han nitade i sista stund o utgjorde fara för andra.
Min självrisk ligger på 15000/vagnskada tror jag=(

Snälla, har ni varit med om liknande eller har ni några tips.
Ps både "idioten" och en bilist bakom mig stannade för att kolla att jag var ok. hon bakom mig såg det hela o kan nog styrka att "idioten" tvärnitade utan att egentligen behövt göra det.

tacksam för alla svar!!

ajdå det var tråkigt, tur att du inte verkar skadat dig i alla fall då det trotsallt är det viktigaste. Lycka till med allt...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Silwer skrev:
Det intressant var egentligen inte vad som var moraliskt rätt, för visst kan man tycka att nån som toknitar framför en är en idiot.
Tyvärr hjälper det ju inte när det kommer till vem som anses vållande av försäkringsbolagen.

Som sagt var! I en rondell gäller inte gängse regler, uppenbarligen!

// Niklas

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Truckers är kungar, de jobbar med det av passion för att de gillar att vara i trafiken. Det märks tydligt i samspelet mellan truckers och hojåkare som är i trafiken inte bara "för att vi är tvugna". Truckers är hövliga, vet hur man använder högerblinken för att visa "fri väg" vet hur man håller till höger och klarar att ge signal i rätt tid.

Busschaffisar är snäppet över taxichaffisar i näringskedjan strax under de som riverbiljetter på conex.
Ohövliga, håller på sin rätt, bara helt enkelt lessna, besvikna korkade människor...

/Fredde

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Men jag skulle vilja hävda att visst har bussar företräde. Men har ni redan påbörjat omkörning av bussen som står vid hållplats så måste bussen, liksom alla andra, ha fritt innan han åker ut.

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
Avarage skrev:
Är du felfri? En som ALDRIG begår ett misstag, eller?
Varför gå så hårt fram bara för att han ställde en vänlig och konkret fråga?

Håller med föregående talare: Väx upp!

// Niklas

Klart att alla gör misstag. Men vafan, man kan ha lite framförhållning och proactiv. Jag tycker att denna tråd mera handlar om att försköna det 'misstag' och sedan försöka komma undan premierna. Hade killen kört in i fordonet framför, hade han inte mått så bra idag. För att inte tala om han som körde.

Så till alla som säger, omoget och 'väx upp' osv.
- Ta körkortet (igen), läs noga igenom böckerna och tänk efter.
- Besök eller prata med sjukvårdare på fältet. Gärna en ambulans
- Snacka med dom som 'moppar' upp folk från gatan. Dom
- Snacka med polisen och hör med vad dom har sett.
Sen kan vi prata om vem som är omogen. Det handlar inte om att racka ner på enskilda personer. Det är OMTANKE!

Ni kan ju alltid läsa en liknelse:
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php...tikel&id=465222
Känns det igen...Ytterligare ett 'misstag'.

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
freddexwing skrev:
Ohövliga, håller på sin rätt, bara helt enkelt lessna, besvikna korkade människor...

/Fredde

Spelar det någon roll vad bussen gör, om man ligger för nära en truckers som vill stannar och följa trafikreglerna? :rolleyes:

ConfuseD

Numera Körkortslös.
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
R1 -01
Solklart ditt fel, det e bara att acceptera och betala. Sen att du inte kunde bromsa utan att åka omkull så kanske du borde gå en smc kurs eller nått, finns jättebra bandagar med smc där man får lära sig både att svänga och bromsa. Om det bara va småskavanker så kan det blir ett perfekt vinterprojekt, behöver kanske inte kosta skjortan heller.

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
ConfuseD skrev:
Solklart ditt fel, det e bara att acceptera och betala. Sen att du inte kunde bromsa utan att åka omkull så kanske du borde gå en smc kurs eller nått, finns jättebra bandagar med smc där man får lära sig både att svänga och bromsa. Om det bara va småskavanker så kan det blir ett perfekt vinterprojekt, behöver kanske inte kosta skjortan heller.

Väl talat 'granne'......

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
daemon skrev:
Spelar det någon roll vad bussen gör, om man ligger för nära en truckers som vill stannar och följa trafikreglerna? :rolleyes:

Yeah!
Hade inte busspuckot sväng ut framför truckers så skulle inte killen på hojen klotat, inte sant? :D

/Fredde

ps Man ska hålla avstånd, jag ville mest spy lite på bussarna... :)

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
freddexwing skrev:
Yeah!
Hade inte busspuckot sväng ut framför truckers så skulle inte killen på hojen klotat, inte sant? :D

/Fredde

ps Man ska hålla avstånd, jag ville mest spy lite på bussarna... :)

Helt ok

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Fireblade 97:a
jTackar!jodå, när allt kommer omkring så är det bara pengar. Har iaf skickat iväg papperna på skadorna, men det blir väl en omlackning på hojen till helsvart på min bekostnad.

Ha en bra sommar!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
daemon skrev:
Det är OMTANKE!

Omtanke och respekt för en persons individ GÅR att kombinera. Man BEHÖVER inte utrycka sig på ett provokativt sätt med stor risk för att "trycka ner" en individs självförtroende! Men det är klart, det kräver lite finess och livserfarenhet för att lyckas!

Bara för att människor dör/skadas i trafiken ger det inte dig rätt att vara tyken mot andra människor!

Må hända att killen i fråga har gjort fel men majoriteten av dem som gör fel ÄR medvetna om det TROTS att man skriver på et forum.

Sedan var frågan allmänt ställd där frågeställaren bad om andra människors erfarenheter av vad de tror att försäkringsbolagen kommer att bedömma med avseende på skuldfrågan. Vilket INTE skall tolkas som ett försök att "smita" från "notan".
Sedan avgör väl var och en om försäkringen skall användas eller ej! :7peta

// Niklas

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept