Likriktare och regulator

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Halloj!

Skulle egentligen göra detta i vinter men el är så satans roligt och en hobby så jag kan fan inte hålla mig.

Har en XS400 och mitt mål är att strippa ALLT onödigt. Den har gått igenom besiktning så jag kan gå hårt på den.

Några funktioner som är borttagna:
Tuta
Killswitch i handtaget
Nyckeltändning (lås och tank)
Lyspositioner (är auto nu)

Jag vill också sätta en startswitch nära batteriet så kan köra med bara gasrulle på handtaget.

Kommer också optimera med LED så jg får ner så mycket ampere som möjligt.

Nu till min fråga:

Har på min XS400 en separat likriktare och regulator. Dessa funkar men laddningen tror jag är bättre på nya och det viktigaste är att jg tror de nya likriktarna har regulator inbyggt. Stämmer detta? Har ni tips på en bra likriktare med inbyggd regulator.

Tar gärna tips på andra byggen där man försöker minimera så mycket komponenter och kablar som möjligt. Svinkul att plocka bort det som inte behövs! :)

Bifogat

• 58CCCE33-EA5C-4E58-9948-00DE3CA7215C.jpeg
    58CCCE33-EA5C-4E58-9948-00DE3CA7215C.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 8
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Försöker hålla mig från sånt modernt skrot med startmotor som du har. I alla fall deras elsystem. Men rent allmänt om jord. Du måste ju ha en grov ledare från batteriet till motorn/ startmotorn. Alltid bra att bara ha en sladd från vardera batteripolen. Enklare när man ska ta ur batteriet. Undantag möjligen om du sätter dit en plugg för Ctek-laddare. Om det finns tillräckligt med plats på jordanslutningen på motorn för flera ringkabelskor så får det bli central jordpunkt. Annars får du sätta dit en ganska lång skruv på ramen som monteras med stjärnfjäderbricka (ger säkrare kontakt) och mutter, Då blir den central jordpunkt. Alltid en kabel mellan motor och ram. Definitivt en jordledning till lampan. Strömmen har lite svårt att gå genom smorda styrlager och den tycker att det är jobbigt att gå via gasvajern. I synnerhet om förgasaren sitter i gummi. Om du vill kan du dra en jordledning till baklyset. Men det brukar gå bra via ram och bakskärm. En sladd mindre. Som du säger en säkring för batteriet. Måste förstås anslutas till den grova pluskabeln på startmotorn. Ta ur säkringen på vintern, många regulatorer drar alltid en aning ström. Så slipper du underhållsladda lika ofta. Det är kanske inte fel med en säkring på utgången från regulatorn, men jag har aldrig haft nån. Sätt bara dit kabelskarvar (kontakter) där det är absolut nödvändigt för att kunna mecka med hojen. Varje skarv är en potentiell felkälla. Använd bara mångtrådiga ledare med skaplig area, gärna olika färger. Ritar du upp ett kopplingsschema har du lättare både att bygga och underhålla.
Fast jag begriper inte vad du har emot en dödarknapp. På gammelräsern består elsystemet av en tändkabel från magneten till tändstiftet och en sladd till dödarknappen.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Till dom 6 gamla engelsmän jag kör, finns ett antal rectifiers/regulators att välja mellan, pris från £38 och uppåt. Borde funka även på en Yamaha.
Dom flesta är av shunttyp, serieregulatorer är dyrare.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Stort tack för ditt svar och det bekräftar mina funderingar på hur jag ska göra min nya setup. Jag kollade lite priser och rätt dyrt med rectifiers ”bara för att” så ska nog bara fokusera och ta bort onödigt mer än att uppgradera ”bara för att”.

Jag kommer inte ha en dödarswitch men min ignition toggle switch får agera dödare. Minns när jag la mina hojar på bana så vred jag alltid om nyckeln istället för killswitch. Så den funktionen finns kvar. :)

Angående jordning så kör jag på de punkter som finns och gör även här som du föreslår. Använder de som finns som centrala referenser. Iom att rectifiers måste vara jordade för att dumpa överproducerad ström så måste jag ha jordning i ram/motor.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Snyggt att min feta pluskabel från batteriets + är svart med en lapp där det står ”plus” istället för röd. Haha

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...