Likriktare och stator

frogman

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Hoj
KTM525EXC
Jag vill ha tillgång till lite mer belysning på hojen(KTM525EXC-05) och har därför inhandlat lite prylar. Jag har dock råckat ut för huvudbry vad det gäller inkopplingen av den nya statorn och den nya 3-fas likriktaren. Kan nån hjälpa en fullständig idiot på el(hmm när jag tänker efter är det nog inte bara på det området man är fullständigt idiotisk) hur i helsike jag skall koppla :kocko Jag fick inget kopplingsschema med och jag vill inte göra något tok.

Jag har slängt dit det nya svänghjulet. På den gamla statorn går det ut fyra trådar(Rödvit/svartröd/gul/vit). På den nya statorn kommer det ut 5 trådar(Rödvit/svartröd/gul/gul/gul).

På den gamla likritaren var det 4kablar men på den nya likriktaren är det ju 5pga att det är 3fas. På den nya likriktaren är de 5 trådarna(Svart/Röd/gul/gul/gul)

Kan någon förklara för mig på det sätt som man förklarar för en 3-åring hur jag skall koppla :va så kan det bli en rolig(upplysande) julhelg. Gärna ett lättförståligt kopplingsschema vore kanon!

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Utan att ha sett grejerna så gissar jag att de tre gula ska gå till likriktaren. Den röda och svarta från likriktaren lär vara plus och minus, så den är nog inga problem att koppla in till elsystemet. Rödvit/svartröd på nya statorn kopplas in på samma sätt som på den gamla.

Allt ovanstående är gissningar, jag har nog inte ens sett en sån hoj på nära håll. Men jag har pillat en del med el, och detta verkar rätt logiskt.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Rödvit och svartröd ska gå till där de gick tidigare dvs tändningsprylarna. Dom tre gula ska till likriktarn.

Sen blir det lite knepigare. Finns en kabel som är gulröd om jag inte minns fel som går till laddningen. Sen finns det gula kablar som går till lyset.

Orginal matas lyset från växelströmssidan. Det måste nu flyttas till likströmssidan . Pga. att växelströmssidan måste förbli ojordad om du skall fullvågsrikta.

Så den röda kabeln från likriktarn ska ihop med de gula kablarna från lyset + rödgula till laddningen + eventuell kabel till hjälmlyse och dyl.

den svarta kabeln ska till jord.

Sen är det klart!

Säg till om du vill veta mer!

frogman

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Hoj
KTM525EXC
Nu är det fixat

Tackar Honken O Flummo! Nu är systemet inkopplat enligt Honkens magnefika beskrivning och jag sitter här och förbannar julaftonen eftersom den sätter käppar i hjulet för min kvällsåkning :rolleyes: . Jag är skyldig er en! God Jul på er! :tomten

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Var ju bra att det funka! Men det jag blir lite nyfiken på är vad du hänga på för belysning då du behöver såna där våldsamma grejer!? :D

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha