Limma ABS-plast?

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Hej,

Behöver limma en spricka i en kåpa av ABS plast, en bit gick av pga min klantighet när jag demonterade den. Är det någon som kan rekommendera vad jag ska använda?
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Re: Limma ABS plast?

BugEyes skrev:
Hej,

Behöver limma en spricka i en kåpa av ABS plast, en bit gick av pga min klantighet när jag demonterade den. Är det någon som kan rekommendera vad jag ska använda?

Varför inte prova med lite hederlig tvåkomponets epoxylim? Fäster på allt, samt besitter en viss nivå av flexibilitet. Tål vatten, vax och avfettning. Bara ett förslag....
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Tack för tipsen,
Det blev 2 komponents epoxy med en extra plastbit limmad som förstärkning på baksidan där den inte syns. Vågade mig inte på "svets" metoden av rädsla för att soppa till det.
Kåpan är hel igen och skarven är svår att se om man inte vet var den är och verkligen tittar efter den.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
TLRR skrev:
Plast smälter du ihop med en lagom stor lödkolv för ändamålet.Skär en bit plast från något ställe som inte syns eller skaffa en bit på nån skrot,se till att det är samma sorts plast.Skär sedan tunna strimmlor som du använder som utfyllnads material (likt lödtenn)smällt sedan ihop det trasiga.Det blir som nytt när man har efterarbetat lagningen. Jag har lagat flera kåpor på detta sätt och det håller bra.

Så är det! :tummenupp

Glöm lim och annat skit, bara att löda ihop skiten. Blir hur bra som helst med lite träning och det är svårt att "soppa till det". ;)
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
3m har ett speciellt tvåkomponentslim för detta ändamål.Dyrt men bra.Finns hos en välsorterad bilfärgsgrossist.
 

kaihp

Medlem
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Danmark
Hoj
R1 '03, R6 '08
Re: Limma ABS plast?

BugEyes skrev:
Behöver limma en spricka i en kåpa av ABS plast, en bit gick av pga min klantighet när jag demonterade den. Är det någon som kan rekommendera vad jag ska använda?

ABS plast opløses af acetone, og størkner igen når acetonen fordamper. Derfor er acetone glimrende til at lime ABS plast sammen med igen.

Jeg limede forskærmen sammen på min gamle YZF600R, efter at have knækket den med bremseskivelåen.

På news:dk.fritid.motorcykel tales der også om at bruge tagrende lim - det har jeg dog ikke prøvet selv.
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
zx skrev:
3m har ett speciellt tvåkomponentslim för detta ändamål.Dyrt men bra.Finns hos en välsorterad bilfärgsgrossist.
Eller på bilverkstad om man jobbar på en sån :fakta

// Kenta :hej
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Ok, nu ska jag låta som ett äss!

Glasfiberväv och epoxy (2-komponents såklart)!

Glasfiberväven ska inte vara sådant som vissa (kanske du) har på väggen hemma. Utan den ska vara riktig glasfiber. Vet inte var du kan köpa men kanske hos en hobbyhandel. Sedan lägger du denna bakom kåpan (så den inte syns) limmar både här och där med epoxyn och vips så har du en stark kåpa igen. Med andra ord dränker glasfiberväven och ser till att den fäster bra vid kåpan. Om du vill ha riktigt stark lagning lägger du flera lager i olika vinklar med glasfiber. Det blir hårt som sten och det håller... Jag lovar!

Grejen med lim är att det ofta är starkt mot dragkrafter och inte skjutkrafter. Därför är det bra med att förstärka kåpor t.ex. med glasfiber, plast eller dylikt!

P.S Förstå att detta är skriver under grov :öl-påverkan och stavfel och dylikt ursäktas. D.S.
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Tack för alla svaren men problemet är ur världen för länge sedan.
Epoxyn funkade utmärkt med en extra plastbit limmad som förstärkning på baksidan. Nu är det inte på en del som har någon belastning, utan var bara ett rakt och fint brott i plasten.
 

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/ hisingen/ på gatan
Hoj
BMW R1200 ST -05
zx skrev:
3m har ett speciellt tvåkomponentslim för detta ändamål.Dyrt men bra.Finns hos en välsorterad bilfärgsgrossist.

DP 8005 heter limmet finns både svart och vitt det vita e starkast
epoxi bör inte användas på plast eftersom plast e elastiskt men det e inte epoxy
tror limmet kostar ca 300:- +moms och pip / för 25ml
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Epoxy inte bra

Hejsan,

Vill bara bidra med min egen (trista) erfarenhet av 2-komponent epoxy för ABS. Jag håller själv på med ett liknande projekt (att reparera en kåpa). För att kunna testa innan jag gjorde den riktiga reparationen testade jag på en lös kåpa från samma motorcykel där jag kunde provlimma på "baksidan" av kåpan.

Jag blandade ihop 2-komponent epoxy av märket loctite. Innan jag lade på limmet blåste jag på lite brake cleaner som tar bort fett och torkade torrt med rent papper. Jag slipade inte ytan, men den var redan lite "rugged". Sedan lade jag på en liten fin oval pöl med lim som jag lät torka tills nästa morgon då jag går ut i garaget för att inspektera limningen. Skrapar lite med nageln i kanten på limpölen. Oj, får tag i kanten som ganska lätt flikar upp sig. Provar dra lite löst i fliken...Vips står jag där och håller hela limpölen i härdat tillstånd mellan tumme och pekfinger.

Det står ABS inpräntat på plastens baksida där jag limmade så nog är det ABS-plast. Näe, får prova något annat lim som är mer till för detta.

Det kan hända att det är olika på epoxy och epoxy, men detta var som sagt med ett loctite epoxy. Men ser man på biltemas så är det av helt annan typ. Istället för två relativt lättflytande transparenta smetar är det mer spackelaktigt med en vit och en blå. Och härdar mycket saktare, kanske borde prova det också...?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hejsan,

Vill bara bidra med min egen (trista) erfarenhet av 2-komponent epoxy för ABS. Jag håller själv på med ett liknande projekt (att reparera en kåpa). För att kunna testa innan jag gjorde den riktiga reparationen testade jag på en lös kåpa från samma motorcykel där jag kunde provlimma på "baksidan" av kåpan.

Jag blandade ihop 2-komponent epoxy av märket loctite. Innan jag lade på limmet blåste jag på lite brake cleaner som tar bort fett och torkade torrt med rent papper. Jag slipade inte ytan, men den var redan lite "rugged". Sedan lade jag på en liten fin oval pöl med lim som jag lät torka tills nästa morgon då jag går ut i garaget för att inspektera limningen. Skrapar lite med nageln i kanten på limpölen. Oj, får tag i kanten som ganska lätt flikar upp sig. Provar dra lite löst i fliken...Vips står jag där och håller hela limpölen i härdat tillstånd mellan tumme och pekfinger.

Det står ABS inpräntat på plastens baksida där jag limmade så nog är det ABS-plast. Näe, får prova något annat lim som är mer till för detta.

Det kan hända att det är olika på epoxy och epoxy, men detta var som sagt med ett loctite epoxy. Men ser man på biltemas så är det av helt annan typ. Istället för två relativt lättflytande transparenta smetar är det mer spackelaktigt med en vit och en blå. Och härdar mycket saktare, kanske borde prova det också...?


:)....
 

Ekollon

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-14, Triumph, Thruxton 900
Cyanoakrylat

Jobbar med Prototypmaskiner som skriver ut modeller i 3D och dom använder främst ABS plast. Dom flesta i den här indrustrin använder Cyanoakrylat vlkt fungera kanon för ABS. Så Loctite 401 funkar kanon.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Hejsan,

Vill bara bidra med min egen (trista) erfarenhet av 2-komponent epoxy för ABS. Jag håller själv på med ett liknande projekt (att reparera en kåpa). För att kunna testa innan jag gjorde den riktiga reparationen testade jag på en lös kåpa från samma motorcykel där jag kunde provlimma på "baksidan" av kåpan.

Jag blandade ihop 2-komponent epoxy av märket loctite. Innan jag lade på limmet blåste jag på lite brake cleaner som tar bort fett och torkade torrt med rent papper. Jag slipade inte ytan, men den var redan lite "rugged". Sedan lade jag på en liten fin oval pöl med lim som jag lät torka tills nästa morgon då jag går ut i garaget för att inspektera limningen. Skrapar lite med nageln i kanten på limpölen. Oj, får tag i kanten som ganska lätt flikar upp sig. Provar dra lite löst i fliken...Vips står jag där och håller hela limpölen i härdat tillstånd mellan tumme och pekfinger.

Det står ABS inpräntat på plastens baksida där jag limmade så nog är det ABS-plast. Näe, får prova något annat lim som är mer till för detta.

Det kan hända att det är olika på epoxy och epoxy, men detta var som sagt med ett loctite epoxy. Men ser man på biltemas så är det av helt annan typ. Istället för två relativt lättflytande transparenta smetar är det mer spackelaktigt med en vit och en blå. Och härdar mycket saktare, kanske borde prova det också...?

sjysst o svara på en över 7 år gammal tråd.:tummenupp


mvh.T
 

Ekollon

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-14, Triumph, Thruxton 900
Hehe jo såg det men tänkte att någon annan kanske kunde ha nytta av informationen
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
sjysst o svara på en över 7 år gammal tråd.:tummenupp


mvh.T

Jepp :tungan

Men detta är nått många klurar på så det skadar inte att stötas och blötas. Speciellt den här tiden på året då många har tiden att repa bettan. Om jag hittar något som fungerar ska jag skriva in det här.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jepp :tungan

Men detta är nått många klurar på så det skadar inte att stötas och blötas. Speciellt den här tiden på året då många har tiden att repa bettan. Om jag hittar något som fungerar ska jag skriva in det här.

ha ha!!! inge illa menat!:tummenupp

dock så kan ju folk säga vad de vill men att smälta ihop ABS plast e nog det enda rätta när man ska laga sprickor i kåpor etc.

just att har man en spricka så kan det ju fortsätta spricka. , dock så kräver det ju omlackering av kåpan om man ska göra det ordentligt då man ska bränna på¨me lödkolven från båda hållen för att få sprickan att smälta ihop ordentligt. , man lär ju även slipa bort dekaler o lack ca 1 cm runt om sprickan så man inte får bränd lack/dekal o skit i smältan.:tummenupp

ska man laga en spricka utan att man vill lackera om kåpan så kan man ju alltid limma me bra lim samt sätta en plastbit på baksidan av kåpan som förstärkning ¨

mvh.T

Jobbar med Prototypmaskiner som skriver ut modeller i 3D och dom använder främst ABS plast. Dom flesta i den här indrustrin använder Cyanoakrylat vlkt fungera kanon för ABS. Så Loctite 401 funkar kanon.

bra o veta!!! :tummenupp


mvh.T
 
Last edited:

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Okej, nu har jag limmat klart. Jag fick tag i "terokal 9250". Det är ett 2-komp lim som är halvtjockt. Smidigt att bre ut men går ändå att limma horisontellt utan att det rinner iväg. Fäster jättebra på ABS-plast utan primer. Jag borrade ett hål 1mm längst in i sprickan och limmade med alu-nät som armering på baksidan. Detta tror jag kommer hålla bra.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top