Limma ihop kåpbitar - funkar det? (håller det)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tjenare SHare. ställde denna fråga på facebook men de kanske inte är så många räsers där.
Som sagt, gjorde en lowsider i förra veckan nu och ska lappa ihop hojen (som klarade sig riktigt bra), sidokåpa beställd dock men tailen var förjävla dyr o köpa beg så den blir de o laga, jag har tillgång till mekonomens 2komp lim (någon olje o bensin tålig sak som jag limmade oljepumps hus delar med på en annan hoj, funkade suveränt).

Vad tror ni om att använda den för o limma ihop detta?

13340407_10207818861203587_1542767004_o.jpg
Ni kanske ser att de saknas en vit bit (på den vita delen som håller ihop vänster med höger sida), den har jag lös just nu.

Tror ni det går eller är det en dålig ide?

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard...er/lim-och-tatningsmedel/epoxy-lim-pa283906sv
Sånt epoxy lim är det jag har
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ska du vara en riktig räser så lagar du med silvertejp.

Blir det minsta belastning på den lagade biten så ska du inte räkna med att det håller med 2-komp lim även om det går att använda till mycket.

Har tyvärr inget råd till hur man reparerar plastkåpor men antar att det handlar om att smälta/tillsätta samma material som kåporna är gjorda av.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Plastsvetsa. Men det blir svårt att få till med färgerna.

Å andra sidan lär du besöka banan igen, o du lär gå i backen igen, så du kommer åka på att laga/byta igen. O hojen är ju inte långsammare av en paj kåpa, se det som ett stridsärr o var glad o tjör skulle jag säga!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Plastsvetsa. Men det blir svårt att få till med färgerna.

Å andra sidan lär du besöka banan igen, o du lär gå i backen igen, så du kommer åka på att laga/byta igen. O hojen är ju inte långsammare av en paj kåpa, se det som ett stridsärr o var glad o tjör skulle jag säga!
Vill bara få ihop de så de inte skakar o låter så mkt om kåporna där bak hehe, hade tänkt o lämna in den blåa biten för lack här i Polen, lär bli billigt. Sedan efter sommaren blir det race kåpor, har redan kollat ut lite olika varianter från 3.5-4tusen kr klassen, känns bättre så.

Lägger till lite bilder på skadorna här, en "beg" sidokåpa för 600spänn e inhandlad o kommer imorgon som tur är, däremot tail delen kunde ja inte hitta för under 2papp i rätt färg (då fick man köpa hela skiten) och de tänker ja inte pröjsa :tummenupp

13321230_10207818861003582_79360798_o.jpg13324101_10207818860363566_1320798722_o.jpg13334690_10207818860123560_293664178_o.jpg

Som sagt, sido kåpan tror ja inte de e värt o rädda om en fin kostar 600, men den där bak tänker ja inte pröjsa så mkt för om ja kan få till det på ett bra sätt själv
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ska du vara en riktig räser så lagar du med silvertejp.

Blir det minsta belastning på den lagade biten så ska du inte räkna med att det håller med 2-komp lim även om det går att använda till mycket.

Har tyvärr inget råd till hur man reparerar plastkåpor men antar att det handlar om att smälta/tillsätta samma material som kåporna är gjorda av.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanske man ska dra lite silvertejp på insidan efter man har limmat? för o skapa mer o hålla ihop med om den skulle bråka i framtiden?
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Du kan lösa upp legobitar i aceton för att använda som bindemedel. Sen använda aceton på kåpbitarna för att dom ska "lösas" upp och fästa. Skulle dock staga upp med något på baksidan med hälp av något spackel/väv
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du kan lösa upp legobitar i aceton för att använda som bindemedel. Sen använda aceton på kåpbitarna för att dom ska "lösas" upp och fästa. Skulle dock staga upp med något på baksidan med hälp av något spackel/väv

ska se vad ja kan fixa, blir nog lim o silvertejp för stunden så får jag lägga på ett lager med väv när ja kommer till sverige om en månad
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Tror det är ABS plast hoj kåpor är gjorda av. Du kan nog leta fram några andra bra tips också på da google
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Ingen expert. Men iom att det är abs plast så binder det inte med vad som helst. Du kanske får fast allt men risken är stor att det lossnar igen. Du får hitta något lim som är kompatibelt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Limmar själv ihop bitarna med snabblim från biltema, geletypen är enklast. Men först rengöring med aceton. och sedan slipning med grovslip på insidan. Därefter det som håller ihop absplasten, epoxi och glasfiberväv / glasfibermatta på insidan. Snabblimmets enda uppgift blir att hålla bitarna på plats när glasfibern epoxas dit. Det här funkar på Sprint RS där kåporna är fästa med 5 skruv men funkar det på japanska hojar? Har bara erfarenhet av två Suzuki men hört det är likadant på Honda, ett myller av små plastkrokar som håller ihop bitarna. då kanske silvertejp blir det enda som får plats på in och utsida.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibermatta-2000023906/
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/
Jag brukar lägga 3 eller 4 lager glasfiber epoxi på insidan då blir den lagade kåpan starkare än originalet. Och givetvis tyngre....
Epoxi och glasfiberväv och glasfibermatta finns på Biltema.
Sedan behöver man kärl att blanda epoxi i. Använder själv små plastglas.
Och penslar att dutta på/måla på epoxi med.
Och för att slippa vänta på att epoxin ska stelna så värmer jag efteråt med varmluftpistol / hårtork. När det börjar bubbla i epoxin så värm inte mer.
Då kan det vara torrt på en timme eller två.
Glasfibermatta passar bäst när ytorna böjer mycket. Glasfiberväv är starkare men det ska vara ganska plan yta för det ska gå att använda väv.
Och på händerna är det trevligt med
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-stovlar/Vinylhandskar-utan-puder-2000033633/
Så minskar besväret bli kvitt epoxi och snabblim från fingrarna.
Finns också med puder.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag brukar laga kåpor med lödkolv model XXL. slipa bort lacken närmast sprickan och smält ihop skiten... smälter man lagom utan att "kola" smältan så blir det som nytt!

mvh
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Du kan lösa upp legobitar i aceton för att använda som bindemedel. Sen använda aceton på kåpbitarna för att dom ska "lösas" upp och fästa. Skulle dock staga upp med något på baksidan med hälp av något spackel/väv

Glöm bara inte att du måste använda kemisk ren aceton, inget annat. När du har fått det att sitta kan du förstärka skarven med metall nät. Själv brukar jag smälta fast nätet så got det går och sedan blir det ytterligare förstärkning med aceton/plasten

Lycka till
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Tjenare SHare. ställde denna fråga på facebook men de kanske inte är så många räsers där.
Som sagt, gjorde en lowsider i förra veckan nu och ska lappa ihop hojen (som klarade sig riktigt bra), sidokåpa beställd dock men tailen var förjävla dyr o köpa beg så den blir de o laga, jag har tillgång till mekonomens 2komp lim (någon olje o bensin tålig sak som jag limmade oljepumps hus delar med på en annan hoj, funkade suveränt).

Vad tror ni om att använda den för o limma ihop detta?

View attachment 430928
Ni kanske ser att de saknas en vit bit (på den vita delen som håller ihop vänster med höger sida), den har jag lös just nu.

Tror ni det går eller är det en dålig ide?

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard...er/lim-och-tatningsmedel/epoxy-lim-pa283906sv
Sånt epoxy lim är det jag har

https://youtu.be/61iyLarL258

https://youtu.be/k7GRNvPSf7k


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Har använt en lite halvtrött lödkolv (viktigt att det inte blir för varmt) och värmt ihop kåpdelar som mest liknat ett större pussel med gott resultat. Spackel och lack sedan, har funkat fint.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
har tyvärr inget utav era lödsaker, de jag kollade på (fick en länk) på 4500kr kostar ju 3 ggr så mkt som kåporna, känns inte värt det. ska prova o limma o se hur det blir

Tack för alla svar, ska testa o löda sidokåpan någon gång då den kommer bli liggandes då jag köpt en beg i bra skick
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag har lagat med. glasfiber väv o sån där polyester blaha. kommer inte ihåg vad det heter."finns på biltema billigt" då på baksidan, se bara till att sprickorna/halvorna ligger an. kanske kan tejpa ihop det på några ställen"framsidan". sen slipa med lite grovt papper på baksidan. rengöra med sprit. slabba på lite poly blaha lägg dit väv. sen slabba lite till över väven,l låt torka. en dag eller två i rumsvärme. klart.


"dubbel kolla med personalen på biltema att allt funkar"
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Polyester-2000017196/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfiberremsa-2000017198/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spackel/Hardare-2000017165/
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag har lagat med. glasfiber väv o sån där polyester blaha. kommer inte ihåg vad det heter."finns på biltema billigt" då på baksidan, se bara till att sprickorna/halvorna ligger an. kanske kan tejpa ihop det på några ställen"framsidan". sen slipa med lite grovt papper på baksidan. rengöra med sprit. slabba på lite poly blaha lägg dit väv. sen slabba lite till över väven,l låt torka. en dag eller två i rumsvärme. klart.
"dubbel kolla med personalen på biltema att allt funkar"
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Polyester-2000017196/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfiberremsa-2000017198/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spackel/Hardare-2000017165/

Polyester är standard vid nytillverkning. På grund av lågt pris. Och polyestern härdar samtidigt och håller bra ihop.

Men för lagning både av glasfiberarmerad polyesterplast och ABS-plast är epoxi bättre för det fäster bättre. På härdad polyester och på ABS.
Och torktiden kan man få ner till 2 timmar genom att värma med varmluftpistol eller hårtork tills man ser bubblor i epoxin. Då slutar man värma.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/
2016-07-04 Tänk på att epoxin används tillsammans med glasfiberväv/glasfiberduk på insidan av den skadade kåpan. Och det är glasfibern som ger styrkan, inte epoxin. Jag limmar inte ihop plastbitarna med epoxi, det gör jag med snabblim. För att hålla dem på plats. Sedan ger 2 - 4 lager glasfiber med epoxi styrkan som gör att kåpbitarna sitter ihop.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top