Limma ugnsform, vilket lim?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag klantade mig vid diskningen och en ugnsform av keramik sprack.
Nu vill jag laga denna istället för att leta ny men är lite osäker på vilket lim man ska använda då det ändå ska tåla en hel del värme :va

I vanliga fall använder jag OKQ8'as superlim till ALLT då det är skitbra men nu hittar jag ingen sån flaska så jag ser ändå inte hur många grader det tål.

Så, förslag?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köp en ny ugnsform och var inte så snål.
Vill du att din mat ska smaka lim i framtiden LR?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kostar en dryg hundring på IKEA. Inte ens jag som nästan gråter när jag skiter håller på och limmar trasigt porslin.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om jag ville köpa en ny så hade jag inte efterfrågat ett fungerande lim :rolleyes:
Det KAN ju ha att göra med att det är en ugnsform som inte finns att köpa eller dylikt, kanske arvegods eller vad som helst.
Vi har massvis med ugnsformar så det går ingen nöd på oss men jag vill laga den.

Btw, den kan ju även vara jättebillig från en stormarknad, vem vet :va

Finns i hobbyaffärer speciallim för keramik/glas iom du använder formen till livsmedel. Mina 5 ören...

Men vafan, hobbyaffärer är ju uteslutet :mad:

Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Värmetåligt lim som man vill ha i närheten av mat växer inte på träd. Tror du får svårt att lösa det...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag skulle inte vilja bära nybrassat käk, i närheten av knodden, i en form som är sprucken. Tanken på vad den varma bechamelsåsen från en nylagade lasagne kan göra på en femårings hud gör att affektionsvärde blir oviktigt.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Om jag ville köpa en ny så hade jag inte efterfrågat ett fungerande lim :rolleyes:
Det KAN ju ha att göra med att det är en ugnsform som inte finns att köpa eller dylikt, kanske arvegods eller vad som helst.
Vi har massvis med ugnsformar så det går ingen nöd på oss men jag vill laga den.

Men sluta klanta dig så slipper du laga saker med superlim a la Nyteknikztyle! Tänkte mer att din bättre hälft och avkomma skulle överleva ditt "superlim fixar allt, jag är för snål/bekväm för att hitta lim för avsedd ändamål" :huvet

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

:

Arvegods my ass. Det är en vanlig sniken form från Åhlens, det kan jag slå vad om. Upp med bild! :gnissla

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Hur många generationer har den däringa formen följt familjen?

Vill du laga den så använd superlim, inte farligare än pärllim trots namnet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Arvegods my ass. Det är en vanlig sniken form från Åhlens, det kan jag slå vad om. Upp med bild! :gnissla

Jag har faktiskt ingen aning om vart den kommer ifrån, inte tjejen heller. Säkerligen skitbillig men jag gillar den och har varken tid eller ork att leta efter en ny, men köpa lim är ju lite lättare men kanske inte denna gång :gråta

Och vafan, jag vill ju att limmet ska hålla för värmen sen om det är cancerframkallande eller liknande skiter jag i :mad:
Med tanke på att jag limmar ihop mina skärsår med superlim så antar jag att det är större chans att få i sig det på den vägen.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
men sluta klanta dig så slipper du laga saker med superlim a la nyteknikztyle! Tänkte mer att din bättre hälft och avkomma skulle överleva ditt "superlim fixar allt, jag är för snål/bekväm för att hitta lim för avsedd ändamål" :huvet

:D :D :D :D

Men lim orkar du leta efter :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med tanke på att jag limmar ihop mina skärsår med superlim så antar jag att det är större chans att få i sig det på den vägen.

Superlim utvecklades just för det ändamålet.
Det var snabbare att limma ihop krigsskadorna än att sy.

Medicinsk cyanakrylatlim används än i dag.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Superlim utvecklades just för det ändamålet.
Det var snabbare att limma ihop krigsskadorna än att sy.

Boxare osv använder det. Kanske inte alla men det finns de som gör det...

Säkert inte nyttigt men dör inte dem av det med direktkontakt av blod osv så kan man ju anta att lite rester i en sås som går genom tarmarna inte ställer till det något nämnvärt. Men om det tål 260 grader celcius vette fan?

Epoxy finns i hightemp utförande för ca 220 grader.
Likväl en del silikonvarianter finns som tål upp till 800 grader om inte mer. Nyttigt eller ej vette fan.

Måste dock ställa mig i den tråkiga skaran... Upp med bild så ser vi om någon kan hitta en ny för en 2-300:-

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Slå sönder en annan ungsform och limma ihop och se i fall det håller med tex superlim.
Ifall det fungerar så kan du limma ihop din speciella ungsform.

Erhm, eller köp en ny.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Måste dock ställa mig i den tråkiga skaran... Upp med bild så ser vi om någon kan hitta en ny för en 2-300:-

Vill inte lägga upp en bild då den är skitful och det ser ut som att det är en 70-årig tant som äger den :gnissla

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Boxare osv använder det. Kanske inte alla men det finns de som gör det...

Säkert inte nyttigt men dör inte dem av det med direktkontakt av blod osv så kan man ju anta att lite rester i en sås som går genom tarmarna inte ställer till det något nämnvärt. Men om det tål 260 grader celcius vette fan?

Cyanoakrylat är väl vad tandläkarna stoppar i våra tänder nu för tiden.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Haha underbar tråd!

Sorry Anders!! vet att jag lovade att inte visa den till nån men kan inte svika SH medlemmarna :död

117947787_1.jpg

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...