bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag en fundering att testa nåt jag inte gjort tidigare att linda en stator. Köpte en CRF100 till barnen och då funderar jag på att sätta lyse på den dels för höstkörning men mer för att man ser dom lättare i backspegeln på KLR:en då dom har lyse vilket vi nu har på PY80:in.
Man kan köpa en stator för 125 dollar men det tycker jag är nog så dyrt, det fina med CRF100 original statorn är att denna är har polerna färdiga så att det är bara själva lindningen som saknas. Hittade lite info på nätet där nån lindat sin stator med 20 AWG tråd vilket bör vara 0.81 m2 och lindat med 65 varv per spole och det finns 5 tomma spolar. Sen hittade jag också nåt där man talar om att överlinda med 10 extra varv och använda 18 AWG tråd vilket är 1.02 mm2 för att få ut extra effekt.
Då det är fem spolar förmodar jag att man lindar alla fem spolar med en och samma tråd åt samma håll för man kan ju knappast få till nån trefas stator med ojämt antal spolar eller?
Jag har väldigt lite erfarenhet av sånt här om man bortser från elgitarrpickuper, många varv och flera spolar seriekopplade (humbucker) höger utsignal men dovar ljud (därför föredrar jag Fender gitarrer) men det är länge sen jag höll på ordentligt och jag börjar glömma en del av detta. Just humbuckerpickupen får mig att fundera på om lindningarna men detta kan ju knappast funka då magneterna åker runt i svänghjulet?
Kan man kunna linda fel så man får fasfel mellan spolarna som på en humbucker och då släcka ut spänningen från spolarna? Eller går inte detta då magnterna snurrar i svänghjulet?
Sen hur är det med trådtjockleken ju tunnare tråd ju mer varv man lindar ju högre spänning får men ut men riskerar då att bränna statorn vid hög belastning eller? Blir det skillnad om man tex lindar 5 spolar med 65 varv 0.8 mm2 tråd mot att linda mer 1.0 mm tråd. Nån skillnad borde det väl bli i alla fall teoretiskt?
Några tips på detta av ni som är elkunniga?
Man kan köpa en stator för 125 dollar men det tycker jag är nog så dyrt, det fina med CRF100 original statorn är att denna är har polerna färdiga så att det är bara själva lindningen som saknas. Hittade lite info på nätet där nån lindat sin stator med 20 AWG tråd vilket bör vara 0.81 m2 och lindat med 65 varv per spole och det finns 5 tomma spolar. Sen hittade jag också nåt där man talar om att överlinda med 10 extra varv och använda 18 AWG tråd vilket är 1.02 mm2 för att få ut extra effekt.
Då det är fem spolar förmodar jag att man lindar alla fem spolar med en och samma tråd åt samma håll för man kan ju knappast få till nån trefas stator med ojämt antal spolar eller?
Jag har väldigt lite erfarenhet av sånt här om man bortser från elgitarrpickuper, många varv och flera spolar seriekopplade (humbucker) höger utsignal men dovar ljud (därför föredrar jag Fender gitarrer) men det är länge sen jag höll på ordentligt och jag börjar glömma en del av detta. Just humbuckerpickupen får mig att fundera på om lindningarna men detta kan ju knappast funka då magneterna åker runt i svänghjulet?
Kan man kunna linda fel så man får fasfel mellan spolarna som på en humbucker och då släcka ut spänningen från spolarna? Eller går inte detta då magnterna snurrar i svänghjulet?
Sen hur är det med trådtjockleken ju tunnare tråd ju mer varv man lindar ju högre spänning får men ut men riskerar då att bränna statorn vid hög belastning eller? Blir det skillnad om man tex lindar 5 spolar med 65 varv 0.8 mm2 tråd mot att linda mer 1.0 mm tråd. Nån skillnad borde det väl bli i alla fall teoretiskt?
Några tips på detta av ni som är elkunniga?