bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta är väldigt intressant och detta är något jag aldrigt tänkt på hur det fungerat, en generator (fast egentligen är det väl då en alternator) ger AC antingen på en eller tre faser och det har räckt hittils för mig och är inte nåt jag funderat mer på. Nu tror jag att jag fattar lite mer.
Ska testa om man kan kolla med en kompass utvändigt på svänghjulet utan att lossa det.
Jag förmodar att den ensamma spolen som går till tändningen inte behöver spelar nån roll åt vilket håll den lindas för den kan ju inte ha nån betydelse i förhållande till de övriga fem spolarna till AC lindningen?
Jag får väl också se hur statorn jag köpte för en dryg tvåhundring från Amazon ser ut att vara lindad, troligtvis passar den.
Väldigt intressant och nåt nytt att lära sig vilket jag tycker är kul.
Ska testa om man kan kolla med en kompass utvändigt på svänghjulet utan att lossa det.
Jag förmodar att den ensamma spolen som går till tändningen inte behöver spelar nån roll åt vilket håll den lindas för den kan ju inte ha nån betydelse i förhållande till de övriga fem spolarna till AC lindningen?
Jag får väl också se hur statorn jag köpte för en dryg tvåhundring från Amazon ser ut att vara lindad, troligtvis passar den.
Väldigt intressant och nåt nytt att lära sig vilket jag tycker är kul.