Linjära eller progressiva gaffelfjädrar

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Progressiva gaffelfjädrar har mest bara nackdelar för banåka. för mjuka i början vilket innebär att hojen sjunker ihop för lätt. Det blir för hårt å för lite fjädringsväg kvar i inbromsningar.

Progressiviteten fram justeras lämpligast med oljenivån, inte nåt annat jox.. Dämpning kan inte hjälpa dig där.

Skilj på dämpning å fjädring lite när du tänker, så går det bättre

/B
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bj.O.rn skrev:
Progressiviteten fram justeras lämpligast med oljenivån, inte nåt annat jox.. Dämpning kan inte hjälpa dig där.
Det här hänger jag inte med på riktigt. Hur menar du att oljenivån påverkar progressiviteten? Är det inte dämpningen som styr kompressionshastigheten/returhastigheten? Och dämpningen styrs väl delvis av oljenivån... Tycker man :va
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bingo skrev:
Det här hänger jag inte med på riktigt. Hur menar du att oljenivån påverkar progressiviteten? Är det inte dämpningen som styr kompressionshastigheten/returhastigheten? Och dämpningen styrs väl delvis av oljenivån... Tycker man :va


När man har en viss oljemängd så har man också en viss mängd luft som finns ovanför oljan i gaffeln. Luftspallt brukar man kalla den. När gaffeln komprimeras så komprimeras även luften där i. Ju mer olja du har i gaffeln ju mindre luftspallt och ju tidigare får man det mottrycket som bildas där i.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Bj.o.rn har redan skrivit det som är rätt, men jag kan ju bara lägga till det du undrar över.

Jämför din gaffel med en cykelpump. När du håller för hålet så får du en luftkudde i pumpen, samma sak i en gaffel ovanför oljenivån. Ju större luftkudde desto längre tid innan du får upp ett givet tryck (jämför gärna fram och backdäck när du fyller i luft då det går fortare att fylla 2kg i framdäcket än backdäcket), så höjer du oljenivån i gaffeln blir luftkudden mindre och du får snabbare ett högre tryck vilket i sin tur ger en hårdare gaffel rent fjädringsmässigt ju mer du komprimerar den.

Nu kör man inte med progresiva fjädrar i asfaltsracing pga av att det blir svårt att exakt få till den fjärdringsrörelse man vill. Progresivitetet justeras med oljenivån och hårdheten med fjädern.

Sen som Bj.o.rn säger, så blandar man inte ihop dämpningsfunktionen med fjäderfunktionen då de jobbar i stort sett fritt från varandra. I fjädringsfunktionen har oljans nivå betydelse, inte tjockleken eller shimsen. Dämpningen är bara till för att hålla fjäderns rörelse under kontroll, inte dess hårdhet. Men frågan var ju inte om dämpning så det orkar jag inte skriva om nu.

Sen bara formel: F= k*x+m
Jag är ju ett (förmodligen) matematiskt geni, för jag ser svaret direkt. Det står ju klart och tydligt "Fuck KTM"!! :tummenupp

/Micke


Bingo skrev:
Det här hänger jag inte med på riktigt. Hur menar du att oljenivån påverkar progressiviteten? Är det inte dämpningen som styr kompressionshastigheten/returhastigheten? Och dämpningen styrs väl delvis av oljenivån... Tycker man :va
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
hmm....
progressiva fjädrar, finns det några andra fjädrar?
progressiv måste väl innebära att det krävs mer kraft att pressa ihop fjädern lite till när man redan pressat ihop den lite. så är väl alla fjädrar? sen kan man väl öka på den effekten genom att linda fjädern lite olika kanske. Men nånting som linjära fjädrar kan jag inte tänka mig att det öht finns....
ordmärkeri kanske men iaf....
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
enhjuling skrev:
hmm....
progressiva fjädrar, finns det några andra fjädrar?
progressiv måste väl innebära att det krävs mer kraft att pressa ihop fjädern lite till när man redan pressat ihop den lite. så är väl alla fjädrar? sen kan man väl öka på den effekten genom att linda fjädern lite olika kanske. Men nånting som linjära fjädrar kan jag inte tänka mig att det öht finns....
ordmärkeri kanske men iaf....

Precis vad jag tänkte också. Progressiv betyder enligt ordlistan "jämnt tillväxande" eller "gradvis stigande". Den stora frågan är då VAD som är jämnt tillväxande, men jag antar att man med progressiv fjäder menar att fjäderkraftens derivata är progressiv...?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
enhjuling skrev:
hmm....
progressiva fjädrar, finns det några andra fjädrar?
progressiv måste väl innebära att det krävs mer kraft att pressa ihop fjädern lite till när man redan pressat ihop den lite. så är väl alla fjädrar? sen kan man väl öka på den effekten genom att linda fjädern lite olika kanske. Men nånting som linjära fjädrar kan jag inte tänka mig att det öht finns....
ordmärkeri kanske men iaf....
Med en linjär fjäder behöver du för att komprimera den ytterligare en längdenhet tillföra lika mycket kraft som när du komprimerade den tidigare längdenheten. Säg 10 kg för att trycka ihop den en cm, då krävs det 10 kg till för att trycka en cm ytterligare. Det du upplever som progressivt är att det blir allt jobbigare för dig att trycka ihop fjädern med det har inget med saken att göra.

Med en progressiv fjäder får du tillföra allt mer kraft för att åstadkomma samma längdändring som tidigare krävde mindre kraft. I exemplet ovan kan t ex cm två kräva 11 kg och tredje centimetern 12 kg. Bara ett exempel Helge. :)
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Komprimeringen av luften är väl linjär, då borde väl höjd oljenivå ge samma skillnad som hårdare linjär fjäder?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
De e svårt å förkla'r för en som int' begrip...

En spiralfjäder är egentligen en torisionsstav lindad i en spiral. fjäderns hårdhet (fjäderkonstanten) beror förutom materialet på ämnets diameter samt längd. En tre meter lång stång är lättare att vrida än en en meter lång stång av samma material och dimension.

En progresiv fjäder har inte en konstant fjäderkonstant eftersom den är lindad så tät i ena änden att varven bottnar mot varandra vartefter man trycker ihop den, därför är resten av rörelsen fördelat på mindre material..

En luftfjäder är exponentiell, alltså långt från linjär.. halvera volymen och du får dubbla trycket.. halvera en gång till å du dubblar trycket en gång till..

/B
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bj.O.rn skrev:
De e svårt å förkla'r för en som int' begrip...
Äh, du förutsätter att alla har skruvar isär och ihop sin gaffel varje vecka. Som om alla skulle köra Ducati. Hajja att vi kör japsmaskiner som inte kräver evinnerligt skruvande för att funka :mad:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bingo skrev:
Äh, du förutsätter att alla har skruvar isär och ihop sin gaffel varje vecka. Som om alla skulle köra Ducati. Hajja att vi kör japsmaskiner som inte kräver evinnerligt skruvande för att funka :mad:

Hörredudu då kanske vi skall påminna dig om att alla japsraceåkare kittar sitt skrot med de komponenter som sitter på duccarna orginal.........






(Ja jag vet att den öhlinsgaffel som sitter orginal på duccen är inte samma som många racear med, men alla tillfällen att mobba en japsåkare är bra)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
Äh, du förutsätter att alla har skruvar isär och ihop sin gaffel varje vecka. Som om alla skulle köra Ducati. Hajja att vi kör japsmaskiner som inte kräver evinnerligt skruvande för att funka :mad:
Skaffa Wilbers linjära fjädrar, dom som är generalagent i Sverige kan hjälpa dig med olja och inställningar.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Skaffa Wilbers linjära fjädrar, dom som är generalagent i Sverige kan hjälpa dig med olja och inställningar.
Och glöm inte mobba Wedrup för att skinnstället sprack. :hihi
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
Och glöm inte mobba Wedrup för att skinnstället sprack. :hihi
Det berodde på att det progressivt tilltagande, invändiga fläsktrycket överskred skinnställets, generöst tilltagna, hållfasthet. Det kan han inte lasta något annan än sin goda aptit och klena träningsmoral för.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top