Bj.o.rn har redan skrivit det som är rätt, men jag kan ju bara lägga till det du undrar över.
Jämför din gaffel med en cykelpump. När du håller för hålet så får du en luftkudde i pumpen, samma sak i en gaffel ovanför oljenivån. Ju större luftkudde desto längre tid innan du får upp ett givet tryck (jämför gärna fram och backdäck när du fyller i luft då det går fortare att fylla 2kg i framdäcket än backdäcket), så höjer du oljenivån i gaffeln blir luftkudden mindre och du får snabbare ett högre tryck vilket i sin tur ger en hårdare gaffel rent fjädringsmässigt ju mer du komprimerar den.
Nu kör man inte med progresiva fjädrar i asfaltsracing pga av att det blir svårt att exakt få till den fjärdringsrörelse man vill. Progresivitetet justeras med oljenivån och hårdheten med fjädern.
Sen som Bj.o.rn säger, så blandar man inte ihop dämpningsfunktionen med fjäderfunktionen då de jobbar i stort sett fritt från varandra. I fjädringsfunktionen har oljans nivå betydelse, inte tjockleken eller shimsen. Dämpningen är bara till för att hålla fjäderns rörelse under kontroll, inte dess hårdhet. Men frågan var ju inte om dämpning så det orkar jag inte skriva om nu.
Sen bara formel: F= k*x+m
Jag är ju ett (förmodligen) matematiskt geni, för jag ser svaret direkt. Det står ju klart och tydligt "Fuck KTM"!!
/Micke
Bingo skrev:
Det här hänger jag inte med på riktigt. Hur menar du att oljenivån påverkar progressiviteten? Är det inte dämpningen som styr kompressionshastigheten/returhastigheten? Och dämpningen styrs väl delvis av oljenivån... Tycker man