Lipa Med Mig!!!!

Xorf

Medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Västervik
Hoj
Honda VFR750
Hallo. Jag blev lite konfunderad när jag läste ditt dilemma eftersom jag också äger MC och en bil som oftast frugan kör. Därför mejlade jag Länsförsäkringar i Kalmar län följande:

"Till: Info Kalmar
Ämne: Försäkring, gäller den?

Ämne:
Försäkring, gäller den?

Beskrivning:
Hej. Blev lite förskräckt i morse när jag läste i ett forum att han stod för försäkringarna för bil och mc i samma bolag. I detta fallet hade nu sambon inte uppmärksammat den parkerade mc:n utan backade på den så den stjälpte. I hans fall skulle nu inte bilens försäkring täcka skadorna på bilen och mc:n pga att han stod för bägge.

Jag har bilen hos Er (frugan står för den) och mc:n hos T-H. Hur skulle samma scenario ersättas för mig om frugan råkade köra omkull mc:n parkerad på gatan tex. Blev bara lite fundersam om FB bara ersätter när de vill och inte efter omständigheterna.

mvh Micke"

Och jag fick följande svar häromdan !!! :

(citat)
Hej. Beklagar att du fått vänta på svaret.
Trafikförsäkringen gäller inte om man skadar egen egendom enligt Trafikskadelagen 11 § 2 st. T.ex. Om du backar på din egen parkerade (den är inte i trafik) MC med din egen bil så utgår det ingen ersättning genom bilens trafikförsäkring för skadorna på MC:n. För att få ersättning för skadorna på MC: så måste det finnas en vagnskadeförsäkring på MC:n som i så fall reglerar de skadorna med avdrag för självrisk. För att få ersättning för skadorna på bilen måste det finnas en vagnskadeförsäkringen/-garanti på den som då reglerar bilens skador med avdrag för gällande vagnskadesjälvrisk.
Om bägge fordonen däremot är i trafik regleras det som en trafikskada och man fastställer ett vållande och kostnaderna för skadorna på den icke vållande kan betalas via den vållandes trafikförsäkring.

Sammanfattningsvis är det så att för att få ersättning för skadorna på bägge fordonen i en sådan situation du beskriver kräver att bägge är helförsäkrade med vagnskadeförsäkring / -garanti. Det har ingen betydelse om fordonen är trafikförsäkrade i samma eller olika försäkringsbolag, det är trafikskadelagen som styr att man inte kan rikta skadestånd mot sig själv.

Hoppas det har klarnat något mer annars får du gärna ringa mig.

Mvh
Länsförsäkringar Kalmar län
Skadeavdelningen - Motorskador


Lennart Gustafsson
Gruppchef
(/citat)


Summa summarum:

Parkera ALDRIG hojen någonstans så sambon/frugan kan köra på den !!!!

Lider med dig

/Micke
 

R1 danne

*grrr*
Gick med
30 Mar 2006
Ort
tyresö
Hoj
Yamaha R1-03, Gixxer K5
shit!! och jag trodde jag hade en dålig dag, hade det varit min tjej så hade jag låtit avliva henne :död , tagit dom pengarna som jag förhoppningsvis hade ärvt av henne och köpt en ny hoj som plåster på såret..... :)
 

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Alingsås
Hoj
Gixxer 600
Ajaj,, sånt är tråkigt..
Lite sent för trådskaparen som bildat familj osså, Men Jag dumpade en tjej en gång därför att hon inte hade den minsta kännsla eller förståelse för bilar och motorcyklar och att man vill hålla dom i bra skick.
Hon ville heller inte förstå när man förklarade varför.. Hon hade inget intresse heller så hon åkte ut !!

Så till er andra.. : Granska och provkör (host) brudar lika noga som när ni köper hoj så ni inte får några obehagliga överraskningar ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top