Lita inte på ryggsäckar!

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
Tack för tipset. Var köper man dessa i Butik och hur mycket kostar de?

Jo, det var grymt skönt att hitta grejerna. Annars hade jag fått köra omkring på hojjen hela dagen och kvällen tills frugan kom hem och kunde släppa in mig i lyan :)

Kom just på hur bökigt det är att beskriva en dragkedja och alla dess "delar" :D

Jag köpte min väska för ett par år sedan av en killes kontakt här på sporthoj.com, kan säga att jag fick den löjligt billigt! :)

Kolla på den här sidan:
http://www.friluft.se/index.php?manufacturers_id=90=Boblbee

Den du ska ha är en Aero! Den är anpassad för motorcykelåk, inklusive magbälte. Det som skiljer mellan alla modeller är bärremmarna och sidan du har mot ryggen. Tror däremot att Aero har samma remmar som sport.

Jag har en vit Sport med magbälte, två stycken extra väskor på sidorna plus lumberväskan som man har längst ned på den. Får plats med så jäkla mycket grejer! Den är dessutom overkligt bekväm.

Kolla på den där sidan. Kan lova dig att du inte blir besviken!

Last edited:

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Jag köpte min väska för ett par år sedan av en killes kontakt här på sporthoj.com, kan säga att jag fick den löjligt billigt! :)

Kolla på den här sidan:
http://www.friluft.se/index.php?manufacturers_id=90=Boblbee

Den du ska ha är en Aero! Den är anpassad för motorcykelåk, inklusive magbälte. Det som skiljer mellan alla modeller är bärremmarna och sidan du har mot ryggen. Tror däremot att Aero har samma remmar som sport.

Jag har en vit Sport med magbälte, två stycken extra väskor på sidorna plus lumberväskan som man har längst ned på den. Får plats med så jäkla mycket grejer! Den är dessutom overkligt bekväm.

Kolla på den där sidan. Kan lova dig att du blir inte besviken!

2000kr :näsblod
Det var inte billigt, men den verkar onekligen riktigt bra.

njelger

Guest
Det ligger fortafarande en sko och en slips på väg 40 vid samhället landvetter efter min arbetskläds-drop där 1990....

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
:huvet

Tappade mitt "etui" med alla mina plastkort i. Samt regestreringsbeviset. Hände igår. Hela dan idag har gått till att fixa nya papper och kort hos en massa roliga byråkratiska instanser! :mad:

Fan vad dum i huvet man var som hade allt i jackfickan! :huvet

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
Been there, done that. i söndags .... oxå lärt mig nu på den dumma sidan att dra blixtlåsen längst ner på ena sidan....

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Been there, done that.

Drog du så att blixtlåsflärpen var "längst ner" på väskan? Då väskor öppnat sig för mig är det när flärpen varit högst upp, och även om jag bundit fast dom har de dragits ner av fartvinden.

Samma här. Men jag tappade inget, men väskan var vidöppen.
Nu drar jag alltid ihop dragkedjan så som du beskriver och än så länge har det varit incidentfritt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har kört åtskilliga mil med min Dakeene-väska som jag köpte två dagar efter att jag tog kortet. Den har även hängt med på 5-6 utlandsresor och den är fortfarande som ny.
Inga konstigheter med den, bara jag som har haft tur? Har aldrig knytit ihop dragkedjorna heller... Snabbaste jag har kört med den på ryggen är väl ca 250km/h.

copse

Guest
Åker inte en meter utan min double decker

Istället för att låsa hojen brukar jag packa ner den i väskan och knalla iväg

b_boblb_dd130l.jpg

Last edited:

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Tar en historia jag med.
Jag och Nicke_E här på forumet var ute och brassa liet förra sommaren. Han skulle åka och Skjutträna eller något och hade ryggsäck på sig.
Vi brassa en väg som är ganska rak och låg nog i rask marchfart på ungefär 240 på mätarn. Han först och jag 100 meter efter eller liknande...

Helt plötligt ser jag hur något fladdra till och hans väska öppnar sig och ut flyger saker som jag inte hinner uppfatta. Ser dock att det är något typ som kommer mot mig väldigt snabbt. hinner tänka något i stil med "helvete jävla balle knullträ bäver" greppar styret och.....

Bara några decimeter innan jag kommer fram till tygbiten (som var ett par byxor) landar dom på marken och jag kör över dom utan att något händer. Sen vart jag skakis ska jag lova. Nicke_E som inte uppfattade det fortsatte brassa och jag var tvungen att köra ifatt honom och säga till att nuuu.... är det något som är fel. Vi vände och åkte tillbaka och där låg skor, glasögon med fodral och ett par brallor.

Vågar knappt tänka på vad som kunde hänt om jag kört in i byxorna när dom va 50 cm upp i luften. Ordentliga skador på mc och kansek trasslat in sig i framdäcket och... tjaaaa.. räkna ut resten själva :s Men nu sluta det ju gott iaf ;)

Snabbaste jag har kört med den på ryggen är väl ca 250km/h.

Shit... Din Husa måste verkligen vara trimmad ;P

Last edited:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Eller så införskaffar man en sådan här:

20070201000119_310imc18.jpg

Anpassad för hoj, CE-godkänd som ryggskydd, samt i mina ögon väldigt praktisk. Låsmekenismen för stora facket liknar en sådan som sitter på slalompjäxor, går inte upp i första taget. Det enda andra fack som man kan komma åt utan att öppna säcken har ett vattentätt blixtlås som inte heller det öppnar sig i första taget

Här kan ni läsa ett test av ryggan, av mig själv förvisso, men men...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154114

Tjoflöjt

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Så vad har vi lärt oss av detta?
Att haglöfs ryggsäckar suger, eller rättare sagt deras dragkedjor. Den hade liksom öppnat sig där den inte ska öppna sig.

Jag köpte en av de nya, lite slimmade utan en massa fack på utsidan. Den är "sidomatad"... Är mycket nöjd då den sitter bra på ryggen :tummenupp

Inte som min Everest.... som öppnade sig med min 3 kg tunga dator i.... Tror jobbet hade blivit överlyckliga för att inte tala om de som körde bakom mig på motorvägen om den åkt ut där... Hade tur, allt kvar men "flörpen" fladdrade nog rätt illavarslande... :rolleyes:

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Flera men bara Hondor
Ha ha trodde jag var ensam om att sprida ut saker på vägen men nu känns det inte lika ensamt längre:D
Det var en bil som körde i fatt och började blinka och tuta bakom men trodde det var en snut eller nån galning som skulle klaga så jag tyckte det var bäst att gasa därifrån.
Nu efteråt med facit i handen, så ville han nog bara vara snäll och säga att det rasade ut prylar ur ryggan:gnissla
Den läxan kostade ett antal cd skivor mm.:sjuk

Slutsatsen...dra alltid ner dragkedjorna på en sida:D

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Minne

En av mina fd flickvänner körde före mig med ryggsäck. Då tappade hon det mesta ut över vägen när vi var påväg hem till mig. Jag kommer direkt efter och panikbromsar för att inte köra över grejerna men det gjorde jag. Endast ett par av hennes trosor och jeans fick smaka gummi.
Då vi stannat och hon lite ledsen plockar upp tilhörigheter så säger jag för att lätta upp stämningen:
Jag måste väl vara den enda grabben som lämnat äkta bromspår i dina trosor??
:D

Hon skrattade inte direkt, själv tyckte jag det var lite roligt...
Dålig humor har jag visserligen, när vi kom hem till mig så tyckte hon det var liiiite rolig kommentar

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Min Everest Radical har hållt i alla väder o hastigheter.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024