Litar ni på verkstäderna?

Vad låter ni verkstäderna göra med era hojar/hur är ert förtroende för verkstäderna?

• Antal röstningar
    0

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Efter alla reportage i bl.a. BIKE så får man ju en rätt vissen syn på verkstäderna.

/J

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Man får gärna kommentera också, kanske inte ska skriva "recensioner" på verkstäder (det finns det ju som bekant ett annat forum för), men däremot synpunkter på vad ni tycker man bör lämna bort och varför samt om verkstäderna generellt lever upp till vad ni anser vara godtagbart för det pris ni betalar.

BTW, vad kostar en service nu för tiden?

/J

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Tänkte kryssa i ingenting alls, men kom på att mina gaffelben var hos E&D Mc i vintras för packboxbyte, av just den anledningen att det var ett tråkigt jobb som jag inte hade tid eller lust med att göra. De tog lite tid på sig, men skötte det hela bra tycker jag.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
OLJEKYLD GSXR skrev:
Tänkte kryssa i ingenting alls, men kom på att mina gaffelben var hos E&D Mc i vintras för packboxbyte, av just den anledningen att det var ett tråkigt jobb som jag inte hade tid eller lust med att göra. De tog lite tid på sig, men skötte det hela bra tycker jag.

Det tråkiga är ju att ta bort dom! Det var du väl tvungen att göra ändå?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Japp, och då passade min kompis på att skära av mig halva knogen med en insexnyckel, aj...........

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Litar fullt på min verkstad! MC &marin i Södertälja!
Kanon att ha å Göra med!

Han gör allt jag inte vågar mig på..

sladdandebarnet

En jobbigt svartsjuk jävel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT 660X
Eftersom att jag köpte en ny hoj så servar jag den för garantin/andrahandsvärdet skull.

Skulle göra det mesta själv annars, har inte så mycket till övers för verkstäderna

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
sladdandebarnet skrev:
Eftersom att jag köpte en ny hoj så servar jag den för garantin/andrahandsvärdet skull.

Skulle göra det mesta själv annars, har inte så mycket till övers för verkstäderna

Det där är nog min inställning också; nu har jag iof inte en ny hoj utan en 500:a från -86, men just det där med att serva via verkstad enkom för garantin samt för att kunna visa upp detta vid en framtida försäljning är nog något som jag skulle göra också.

Jag är dock också inne på att spara samtliga kvitton på olja/oljefilter/drivpaket/mm för att på det sättet visa för köparen att hojen är skött på ett bra sätt. Dock blir ju då garantin lidande. You can't win...

/J

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
sladdandebarnet skrev:

Har inte så stort förtroende på mig själv i detta ämne. Lämnar alltid över till min super kille Krister, driver verkstad och mekar åt ett RR team. Rekommenderas varmt..

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
Det där med att serva för garanti och andrahandsvärde? Varför då? ojojoj va mycket man kan laga själv om nu något skulle rasa för alla de pengar verkstäderna suger åt sig... Och för andrahands värdet? Vem fan betalar mer för en cykel för att det finns någon löjlig bok med stämplar i?
Det är väl ingen konst att för en vetelängd få den bokjävlen fulstämplad när som helst, det säger ju inget om hojens skick ju.

sladdandebarnet

En jobbigt svartsjuk jävel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT 660X
QiX skrev:
Det där med att serva för garanti och andrahandsvärde? Varför då? ojojoj va mycket man kan laga själv om nu något skulle rasa för alla de pengar verkstäderna suger åt sig... Och för andrahands värdet? Vem fan betalar mer för en cykel för att det finns någon löjlig bok med stämplar i?
Det är väl ingen konst att för en vetelängd få den bokjävlen fulstämplad när som helst, det säger ju inget om hojens skick ju.

Nä det säger väl inte så mycket om skicket men det finns många som inte skulle köpa en cykel som är 1-2år gammal utan servicebok & kvitton.

Jag är en av dom.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
När hojen är ny servas den hos auktoriserad under garantitiden. När garantin gått ut (även mellan servis under garantitid) blir det servis hos någon som inte har ackordspress och som bryr sig även om de små detaljerna (jag själv :rodnar ).

Har sett många av glada hemmapulare sönderlagade maskiner, så när servicemanual och erfarenhet inte räcker för att vara absolut säker, då är det bara att ta hjälp av någon expert.
Se´n är ju frågan vem som är expert...

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Så sammanfattningsvis så har de flesta en rätt skeptisk syn på verkstäderna. Fler servar för garantin/andrahandsvärdet än för hojens skull.

Det är ju egentligen inte så bra, det tyder på att det finns ett stort missnöje.

Utan att gå in på specifika verkstäder; -Vad tror ni skulle behövas för att återupprätta förtroendet?

* Kvalitetssystem/certifiering, besiktningsmän från (?) SMC (?) som gör kontroller? Dvs verkstäderna får frivilligt bjuda in en opartisk kontroll? Kanske enligt BIKE's version -dvs ett preparerat "test" som verkstaden är ovetande om (dock kommer de ju att veta att tester görs, men inte vilken hoj det är)?

* Någon form av kontrakt där verkstaden garanterar (med risk för vite) att de har gjort allt som står i protokollet?

* ? Mer förslag?

/J

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag lämnar in hojen för allt arbete som är svårarare än att smörja kedjan och pumpa däcken.

Jag har mycket stort förtroende för verkstaden som jag använder mig av, dels för den oerhört snabba servicen. Vad sägs om att man kommer dit med ett oljeläckage och en mek tar en halvtimme på sig att tvätta rent motorn, provköra och kolla var oljan kommer ifrån, GRATIS? En sådan verkstad har mitt fulla förtroende.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0