Lite allmänna motard frågor!

Buullen

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
På gång
Hejsan!

Är på jakt efter en motard. Vill veta lite saker dock

1 Skulle man kunna säga att motard är mycket dyrare att serva och hållas i skick än andra hojar? Det går ju inte att fråga hur mycket det kostar att serva den och hålla den i skick eftersom det finns så många olika cyklar. Men berätta gärna specifikt för din.

2 Jag kan högst tänka mig lägga ut 90 000 efter det att jag har skaffat försäkring och sånt på den. Utrustning har jag. Några tips vad du skulle välja då? En billigare och kanske hotta upp den eller köpa en dyrare med en gång? (En 660 känns intressant)

3 Har sett att kolven till en ktm 660 eller om det var något annat kostar strax över 2000. Hittar dock inget pris till någon annan, är det ungefär samma pris på kolvar till alla märken?

4 är inte så lång (177), når man ner till backen på de flesta cyklar i alla fall? Är det någon som är jätte hög?

Det var mina frågor. Tacksam för svar

/bullen
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ang. Service så är kostnaden i sig lägre iom att man oftast gör det själv. Sen görs det dock oftare vilket borde göra att det går jämt upp. Man kör oftast inte lika många mil med en motard som t ex en sporthoj heller.

På en 660 lär du inte behöva fundera över vad en kolv kostar för du byter inte speciellt ofta där. :)
 

Buullen

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
På gång
Ang. Service så är kostnaden i sig lägre iom att man oftast gör det själv. Sen görs det dock oftare vilket borde göra att det går jämt upp. Man kör oftast inte lika många mil med en motard som t ex en sporthoj heller.

På en 660 lär du inte behöva fundera över vad en kolv kostar för du byter inte speciellt ofta där. :)

Okej, det har du ju rätt i. Service borde kanske till och med jag klara av själv.

Om man bortser från 660 då? jag vet inte hur många timmar det sägs att man ska byta kolv på de som har lite tätare service. Men en gång i månaden om man kör "normalt" är det för ungefär där det hamnar då eller? typ om man kör låt oss säga ungefär 15-20 mil i veckan? Anledningen till varför jag vill veta detta är för att just kolven är lite dyr tycker jag..
 

Powrider

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Östersund
Hoj
Husa Fe 650 -08
1, Åker själv FE 650 -05. Kostnad för mig att hålla en sån rullande ser för mig ut så här:
Olja var 5h - ca 100 kr/bytet
Filter 10h - ca 50 kr/bytet
Försäkring - 121 kr/ mån kör själv ca 10 h varje mån
Bensin - full tank 7.5 L räcker ca 2 h lek dvs. 50 kr/h
Renovering 100 h, här jag hört lite olika vad det kostar 6000-10000kr beroende på vad som måste bytas

Så priset per körd timme blir då för mig ung. 147 - 187 kr. Värdeminskning och ev. rep-kostnader ej inräknat.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Okej, det har du ju rätt i. Service borde kanske till och med jag klara av själv.

Om man bortser från 660 då? jag vet inte hur många timmar det sägs att man ska byta kolv på de som har lite tätare service. Men en gång i månaden om man kör "normalt" är det för ungefär där det hamnar då eller? typ om man kör låt oss säga ungefär 15-20 mil i veckan? Anledningen till varför jag vill veta detta är för att just kolven är lite dyr tycker jag..

En 660 går mååånga mil innan det är dags att byta kolv så det behöver du inte oroa dig för. Ska du lägga 90000 på en motard så skulle jag kolla på en ktm 690 om jag var dig.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
KTM 690 SMC, dvs den senaste av 690 modellen. Bör du få ny för ca 80000:- skulle jag tro. Orkar du med att skruva o serva oftare så ta husa 650 eller aprilia sxv 550, det är dem som har mest effekt/vikt förhållande och därmed säkert oxå de roligaste:D
 

Buullen

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
På gång
Tackar väldigt för svaren. Du med husan, det lät rimligt tack för utförligt svar. Det ända som lät lite konstigt var att du bara körde 10 h i månaden.

Ktm 690 har jag funderat på, men då är det ju det där med värdeminskningen eftersom man köper en sprillans :( bara det som talar emot.

Likaså en SXV som jag faktiskt inte vet så mycket om.

Sen har jag inte så bra betalt på mitt jobb om jag ska vara ärlig :( men det kanske går ihop i alla fall om man jobbar extra.

Det står nog mellan en sxv och en ktm tror jag. Ska åka och provköra nån gång senare under sommaren, bara jag hittar nå ställe :D
 

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
eller så skiter du i allt och köper en husa, eller iaf testar en sån också, servicen är en baggis! och du får lära dig lite om skruvandet. och du har en grym motard!. lycka till
 

Buullen

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
På gång
Jag har hört så mycket dåligt om husa, typ att den inte håller för fem öre. Andra säger annat.. lite svårt att veta vem man ska tro på. Vet iaf att den behöver mer service än andra och blir väl därför dyrare i drift men det tål att tänkas på!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tackar väldigt för svaren. Du med husan, det lät rimligt tack för utförligt svar. Det ända som lät lite konstigt var att du bara körde 10 h i månaden.

Ktm 690 har jag funderat på, men då är det ju det där med värdeminskningen eftersom man köper en sprillans :( bara det som talar emot.

Likaså en SXV som jag faktiskt inte vet så mycket om.

Sen har jag inte så bra betalt på mitt jobb om jag ska vara ärlig :( men det kanske går ihop i alla fall om man jobbar extra.

Det står nog mellan en sxv och en ktm tror jag. Ska åka och provköra nån gång senare under sommaren, bara jag hittar nå ställe :D

En underbar motorcykel är då aprilian tycker jag.

1, sxv 550:
Olja i motor var 15h - ca 70 kr/bytet (gjorde detta var 6h på 07an)
Olja i växellåda var 25h 50kr/ byte (gör dock båda oljabytena samtidigt)
Filter 15h - ca 90 kr/bytet
Försäkring - 290kr/ mån (21 år i stan) reggad på 14kw är dom:)
Bensin - full tank 7.5 L (aktiv körning ca 0,9L/mil
Renovering 100 h, här jag hört lite olika men kostar 4-5000kr i material. Vissa kör uppemot 1000mil har jag läst. Men ska man hålla 100h så kommer man ca 600 mil.

Min 07a kommer att finnas på hojgaraget om någon vecka och säljas på uppdrag av mig. Med samtliga garantiåtergärder gjorda!

Kompisen åker husaberg 650 och dom går jävligt lika åtminstonde rakt fram, ktm är slöare men mindre service också. Sxv:en skiljer sig mycket när det gäller motorkaraktär i jämförelse med dom andra (twin).
 

Buullen

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
På gång
En underbar motorcykel är då aprilian tycker jag.

1, sxv 550:
Olja i motor var 15h - ca 70 kr/bytet (gjorde detta var 6h på 07an)
Olja i växellåda var 25h 50kr/ byte (gör dock båda oljabytena samtidigt)
Filter 15h - ca 90 kr/bytet
Försäkring - 290kr/ mån (21 år i stan) reggad på 14kw är dom:)
Bensin - full tank 7.5 L (aktiv körning ca 0,9L/mil
Renovering 100 h, här jag hört lite olika men kostar 4-5000kr i material. Vissa kör uppemot 1000mil har jag läst. Men ska man hålla 100h så kommer man ca 600 mil.

Min 07a kommer att finnas på hojgaraget om någon vecka och säljas på uppdrag av mig. Med samtliga garantiåtergärder gjorda!

Kompisen åker husaberg 650 och dom går jävligt lika åtminstonde rakt fram, ktm är slöare men mindre service också. Sxv:en skiljer sig mycket när det gäller motorkaraktär i jämförelse med dom andra (twin).

Det lät intressant! Kolvbyte då?

Reservdelar då? det finns att tillgå hur mycket som helst eller?

går det att åka 6 mil i sträck utan problem? (måste kunna ta mig till stan)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det lät intressant! Kolvbyte då?

Reservdelar då? det finns att tillgå hur mycket som helst eller?

går det att åka 6 mil i sträck utan problem? (måste kunna ta mig till stan)


Ja det går att åka 6 mil i sträck. Har åkt 20 mil på 24 timmar nu sen jag hämtade ut 08an.

en hastighet på 110-120km/h är inga problem men att ligga högre på landsväg så varvar den för mycket. Den är inte gjord för att transportera dig långa sträckor precis som alla andra motarder med det går ju (varning för ont i röven)

Reservdelar finns bra tycker jag, handlaren som jag har hjälp av har köpt in ett stort sortiment så det finns oftast hemma annars finns det ett stort lager i danmark och finns det inte där så är det italien.

Kolvbyte är vid ca 100h (stor service som jag skrev) min 07a har fått sig en koll nu innan försäljning så nästa blir vid 100h.
 

Buullen

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
På gång
Ja det går att åka 6 mil i sträck. Har åkt 20 mil på 24 timmar nu sen jag hämtade ut 08an.

en hastighet på 110-120km/h är inga problem men att ligga högre på landsväg så varvar den för mycket. Den är inte gjord för att transportera dig långa sträckor precis som alla andra motarder med det går ju (varning för ont i röven)

Reservdelar finns bra tycker jag, handlaren som jag har hjälp av har köpt in ett stort sortiment så det finns oftast hemma annars finns det ett stort lager i danmark och finns det inte där så är det italien.

Kolvbyte är vid ca 100h (stor service som jag skrev) min 07a har fått sig en koll nu innan försäljning så nästa blir vid 100h.


Okej, då får jag nog åka och provköra nån.. :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top