Lite bilstereo-kopplings-frågor

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Det som främst ger bra ljud är att byta främre högtalarna och koppla dem till ett slutsteg. Den inbyggda förstärkaren i stereon är inte så bra. Nånting att lägga pengar på innan man köper baslåda. :p
Håller inte med. Den aktiva baslådan gjorde en enorm skillnad. Och Pioneerstereon förbättrade ljudet i de befintliga högatarna.

Med baslådan känns ju äntligen musiken också. Att förbättra mellanregistret och nyanserna ytterligare ser jag som klart sekundärt, även om jag vill göra det också. Men baslådan var ungefär som att ta bort strypningen på en motorcykel och gå från 35 till 85 hästkrafer.

Men du har säkert helt rätt i att förstärkare och andra högtalare fram ger mer bang for the buck för den som är noga med ”ljudbilden” och skulle kunna kallas för audiofil.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo, undrar bara om de originalmonterade 6x9 är så dåliga som de ser ut. Kanske inte...?

Du lär märka skillnad, om inte bara för att orginalen är gamla och misshandlade av 10 år med 80grader+ växlat med -20grader blandat med fukt.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjo, har Du spenderbyxorna på är dessa 6x9 mina absoluta favoriter om Du vill ha vettig återgivning även av akustisk musik och till ett i mitt tycke kalaspris: http://www.brc.se/koaxialhogtalare/infinity/infinity-kappa-693-9i-hogt-/

Du kommer att märka skillnaden, tillsammans med baslådan får Du den snärtiga basåtergivning som 6x9 saknar i kombination med ren och klar mellanregister/diskant. Notera gärna att den är lättdriven (96 dB/W), innebärande att Din Pioneer räcker bra till att driva denna högtalare så länge vi talar lyssning och inte ljudtävling...;)
Jo, undrar bara om de originalmonterade 6x9 är så dåliga som de ser ut. Kanske inte...?

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Håller inte med. Den aktiva baslådan gjorde en enorm skillnad. Och Pioneerstereon förbättrade ljudet i de befintliga högatarna.

Med baslådan känns ju äntligen musiken också. Att förbättra mellanregistret och nyanserna ytterligare ser jag som klart sekundärt, även om jag vill göra det också. Men baslådan var ungefär som att ta bort strypningen på en motorcykel och gå från 35 till 85 hästkrafer.

Men du har säkert helt rätt i att förstärkare och andra högtalare fram ger mer bang for the buck för den som är noga med ”ljudbilden” och skulle kunna kallas för audiofil.

Fast ett par ordentliga 6,5" högtalare ger även helt okej bas. Jag är absolut ingen audiofil, det förtjänar jag inte att kallas. Men en någorlunda ljudbild gör mycket för ljudet och främst vill jag att anläggningen ska vara bra på mer än att bara spela bas. Slutsteg hittade jag på Tradera billigt.

Här lite bilder från mitt bygge i min VW Caddy. Även en transportbil förtjänar bra ljud :).
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=143904&album=51632

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Snor tråden lite!

Kör en mcguyverlösning i bilen bak, samma slutsteg till 6x9orna och baslådan.

Skulle behöva ett delningsfilter mot 6x9orna för att de inte ska få nån tung bas, köpa vad/vart? :va

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
OK, ett delningsfilter pä högnivåutgången från förstärkaren alltså?

Här hittar Du ett urval från en vettig leverantör:
http://www.ljudia.se/Search/ProductList.aspx?Keywords=delningsfilter

Detta tror jag skulle kunna passa, montera det i en låda bara:
http://www.ljudia.se/tillbehor-s821...s-c79454/delningsfilter-subbas-120-hz-p79452/

Snor tråden lite!

Kör en mcguyverlösning i bilen bak, samma slutsteg till 6x9orna och baslådan.

Skulle behöva ett delningsfilter mot 6x9orna för att de inte ska få nån tung bas, köpa vad/vart? :va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
OK, ett delningsfilter pä högnivåutgången från förstärkaren alltså?

Här hittar Du ett urval från en vettig leverantör:
http://www.ljudia.se/Search/ProductList.aspx?Keywords=delningsfilter

Detta tror jag skulle kunna passa, montera det i en låda bara:
http://www.ljudia.se/tillbehor-s821...s-c79454/delningsfilter-subbas-120-hz-p79452/

Egentligen behöver jag väl 2, ett för att plocka bort diskanten till baslådan, och ett för att plocka bort basen ur 6x9orna?

Ingen aning om vad dom heter. :gnissla

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Nej, Du drar in en signal i denna, sedan har Du två utgångar - en för subbasen och en för 6x9. Men har Du två kanaler ut från slutsteget (vä + hö) och vill behålla stereolyssning behöver Du helt riktigt två stycken. Om Du bara har en ingång på subbasen kan Du sedan koppla ihop vä och hö subbas till ingången. Det kan ju underlätta om Du skissar eller berättar hur Du kör idag? Har Du separat matning till slutsteget men vä resp hö kanal till 6x9 köper Du två filter och ansluter högpassutgångarna till högtalarna.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Det kan ju underlätta om Du skissar eller berättar hur Du kör idag? Har Du separat matning till slutsteget men vä resp hö kanal till 6x9 köper Du två filter och ansluter högpassutgångarna till högtalarna.
Stereo.png

Snygg skiss va? :D

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Den duger fint:) På L resp R utgång från slutsteget (+ resp - på vardera) ansluter Du subbasfiltret, högpassutgångarna drar Du till 6x9, lågnivåutgångarna in i subban. Det kostar tyvärr två filter (som Du själv var inne på), fördelen är att Du har stereo även till de bakre högtalarna.

Men förstår jag Din skiss rätt bryggkopplar Du spelarens slutsteg till de främre högtalarna och skickar endast subbas till 800W slutsteget? Har Du provat att mata endast subbasen med 800W slutsteget och i stället köra 6x9 från spelaren (2 utgångar till fronthögtalarna, de andra 2 till 6x9)? Du kan fortfarande köpa delningsfilter och ansluta högnivåutgångarna till 6x9 om Du upplever att de slår igenom, men jag tror Du kan skala bort de lägsta frekvenserna redan i spelarens menyer.

Det senaste systemet jag kopplade in var i grabbens moppebil, och där körde jag så (JBL 6.5" front, Infinity 6x9 bak, drivna av Alpine spelare 4x50, lågnivåutgång till 800w slutsteg och vidare in i 2x8 subba). Det lät rejält, vi hörde stereon långt innan motorn när han kom rullande...;)
Snygg skiss va? :D

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping