Lite blandade frågor om Lätt mc!

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Tjenare har blivit dags för mig att köpa lätt mc om några veckor. Frågan är självklart vad man ska ha får något. Det jag är inne på nu är antingen en honda varadero 125. Eller en yamaha yzf-r 125. Båda är fyrtaktare. Båda är ju strypta till 15 hk. Just nu har jag tänkt att köra strypt till en början. När båda är strypta till 15hk har inte yamahas sporthoj bättre prestanda än hondad som e en touring hoj? Är det bara designen som skilljer då? Om det är skillnad? hur mkt? (menar accelerationen och topphastighete).
Sen undrar jag också om hur mkt man kan få upp prestancdad om man tar bort strypningen på en 4-taktare?
Undrar även vad tänkbara straff är om man blir tagen med en ostrypt hoj?
Hur förvarar man sakerna på en sporthoj som man hade haft i en topbox på varaderon?
Tacksam för snabba svar då det börjar bli brottom :)
MVH// Ian

Puryeah

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Aprilia RS 125
Jag skulle inte tro att någon av de nämnda hojarna är strypta då de är fyrtaktare. Vill du ha mycket effekt är det 2t du ska ha då den blir bra mycket roligare om du nu stryper av den.

Utav Varaderon och Yamahan så går Yamahan bäst och är förmodligen roligast att köra, men det beror ju på vad du ska ha den till. Längre resor med komfort eller lite mer som nöjesmaskin.

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Yamaha XT125X -05, Yamaha TZR125 -87
Ang skillnaden mellan hojarnas prestanda vet jag inte men ingen av dom går att strypa av.
Alla 4-taktare är redan ostrypta från fabrik bara att dom är så pass slöa att dom klarar effektkraven.
Att torska med trimmad 125a är som att bli tagen med trimmad moppe.
På en sporthoj får du väl ha en ryggsäck :)

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Hur kommer det säj att en yamaha yzf-r 125 är snabbare än varaderon när båda ändå bara har 15hk.
Vad har ni för tips på rejäla 2-taktare då? Vill inte ha en klen som ser ut som en leksam ju mer motorcykel i designen dessto bättre :).
Frågan om straff om man har en ostrypt 2-taktare återstår.

Puryeah

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Aprilia RS 125
Dennishusell har ju redan sagt vad straffet är.

Om du vill ha en som är liknande Varaderon kanske du ska titta på en Yamaha TDR 125, ostrypt har den ungefär 10hk mer än Varaderon.

Vad det gäller sporthoj så kan du ju titta på Cagiva Mito och Aprilia RS 125.

Torrfarfar

Torrfarfar
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Svart Kawa
Hur kommer det säj att en yamaha yzf-r 125 är snabbare än varaderon när båda ändå bara har 15hk.
Vad har ni för tips på rejäla 2-taktare då? Vill inte ha en klen som ser ut som en leksam ju mer motorcykel i designen dessto bättre :).

Skillnaderna på typ av kåpa är monumental pojk det är det som avgör toppfarten i det här fallet. Yzf-r den är rejäl och ser ut som en sporthoj och ligger stabilt och fint på vägen. Kommer inte ihåg men det var två killar här på sh som för 2 år sedan åkte dit för trimmad, polisen beslag tog deras hojar och de fick inte se dom på ett bra tag. Det skulle bevisas hit och dit bla bla bla.

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Okej men det kan väl inte bli tex att man inte får ta bilkörkort föränn man är 20 eller att man får problem om man skall plugga i USA?

kentan

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Hoj
Suzuki Rg 125 F -92
Ang förvaring av grejer på sporthoj så rekommenderar jag att du köper en tankväska. har en själv och är skit nöjd. man får ner mkt grejer i den och den känns knappt av när man kör:tummenupp

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Jag och många andra kör runt på cagiva mito här och de e en supersnabb hoj :)
34 hästar ostrypt och den 7växlade går i 160-170 kmh

Dom kan va lite knepiga att ställa in när dom e ostrypa och dom går ojämt strypa men dom är rena nöjes maskiner:)

finns även ett litet utrymme som en packbox där du kan få plats med 2 50 cl flaskor,
och tex en matlåda eller något annat litet :) engångsgrill etc

Väska är dock de bästa ifall du ska handla/ta med dig något,

eller köpa en packbox

Och som jag fann idag är dom väldigt väldigt händiga,
ifall du behöver ställa in något eller komma åt något är de oftast bakom en kåpa eller under tanken :)

exempel förgasarinställnignar : (rekomenderas att ta av tanken helt men skruvarna va rundade och hade inga nya att ersätta med)
dsc00332j.jpg

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800

Luftmotståndet sänker topphastigheten och vikten jobbar emot accelerationen. Allt handlar inte om effekt ;)

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Straffet om du åker trimmad 125cc, alltså ej regbesiktad för den effekten är större än om du kör med en stor mc, över 125cc som är laglig. Man kan jämföra det med trimmade mopeder.
Din försäkring gäller inte.
Det finns en risk att du blir av med körkortet eftersom man har det till låns de första åren. Sen blir det svårare och dyrare att ta ett nytt.
Lycka till!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...