Lite frågor ang mc köp

jajemen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Honda CBX 550 F
Tja

Ska kolla på en mc men är lite fundersam
Det är en suzuki gsx-r 600 -02 men uttagen -05 gått 600mil.
Får den för ungefär 57000kr.
Det är 5 års garanti alltså 3 år kvar nu, inga problem att få över garanti på mig då som ny ägare?
Tycker ni priset är bra? Den har ju inte gått lång och har full servicebok och garanti på 3 år.
Sen vad kan det kosta att strypa ner den till mellanklass?
Vad är det som ingår i sprypkittet och hittar man det hos suzuki handlare?
Sen undrar jag ifall man skulle kunna strypa ner den själv och sen regbesikta den eller ifall mc verkstad måste göra det?
Några andra tips andgående mitt första mc köp av denna mc? Har heller inte mc-kort ännu så jag kan inte provköra den, men man kanske kan åka med han.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Hmm. 57loppor för en -02? Inga problem med garantin, den följer inte ägaren utan hojen. Så länge service blir gjord i rätt tid så är det lugnt.

En 02, uttagen 05??? Hör du varningsklockorna trilla ner från sina fästen?

Min första tanke: Ett gammal racer. Köpt 2002 men inte uttagen i trafik, tävlad i några år, sen fått originaldelar, inklusive mätarem ditskruvat.

Nu behöver det inte alls vara så men risken finns...

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
2841826 Tja

Ska kolla på en mc men är lite fundersam
Det är en suzuki gsx-r 600 -02 men uttagen -05 gått 600mil.
Får den för ungefär 57000kr.
Det är 5 års garanti alltså 3 år kvar nu, inga problem att få över garanti på mig då som ny ägare?
Tycker ni priset är bra? Den har ju inte gått lång och har full servicebok och garanti på 3 år.
Sen vad kan det kosta att strypa ner den till mellanklass?
Vad är det som ingår i sprypkittet och hittar man det hos suzuki handlare?
Sen undrar jag ifall man skulle kunna strypa ner den själv och sen regbesikta den eller ifall mc verkstad måste göra det?
Några andra tips andgående mitt första mc köp av denna mc? Har heller inte mc-kort ännu så jag kan inte provköra den, men man kanske kan åka med han.
Be någon provköra den åt dig?

Och ja, du kan strypa själv och sen reg. besikta :) Ska själv göra det. Är nog inte så svårt att fixa själv.

duw@n

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 600 Fi
Min CBR är strypt genom en begränsning i gasspjäll vilket uppskattas av mig då jag är nybörjare och det verkar vara ganska smidigt att ta bort när jag känner mig redo.. :tummenupp

jajemen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Honda CBX 550 F
Hmm. 57loppor för en -02? Inga problem med garantin, den följer inte ägaren utan hojen. Så länge service blir gjord i rätt tid så är det lugnt.

En 02, uttagen 05??? Hör du varningsklockorna trilla ner från sina fästen?

Min första tanke: Ett gammal racer. Köpt 2002 men inte uttagen i trafik, tävlad i några år, sen fått originaldelar, inklusive mätarem ditskruvat.

Nu behöver det inte alls vara så men risken finns...

Det känns ju inte så bra det där med att det kan vara en racer hoj..hmm hur fan ska man kolla upp det?

Tack så mycket ska kolla på strypkits så kanske man fixar det själv :)

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
Hur lätt som helst att strypa dem. av med tank, luftfilter sen är det bara att trycka i strypningarna. (Y)

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Tycker det var dyrt! Du får ju en 1000 om du lägger till 7-8000 kr. Det är en väldig skillnad! Du kan ju "strypa" den också.

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Vad jag förstått så har INTE Suzuki någon 5 års garanti, det är bara en vanlig missuppfattning. (De kallar det, ganska missvisande, för trygghetsgaranti)
Det är 2 års garanti, som alla andra fast de har 3 års ytterligare reklamationsrätt.

Det är en ganska stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Vid garantiärenden så ligger bevisbördan på Suzuki att du inte orsakat skadan. Vid reklamationsrätt så är det ditt ansvar att påvisa att skadan är ett fabrikationsfel vilket kan vara mycket svårt om ett stort bolag som Suzuki inte tycker som du.

EDIT: Rätta mig om jag har fel förstås :)

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Vad jag förstått så har INTE Suzuki någon 5 års garanti, det är bara en vanlig missuppfattning. (De kallar det, ganska missvisande, för trygghetsgaranti)
Det är 2 års garanti, som alla andra fast de har 3 års ytterligare reklamationsrätt.

Det är en ganska stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Vid garantiärenden så ligger bevisbördan på Suzuki att du inte orsakat skadan. Vid reklamationsrätt så är det ditt ansvar att påvisa att skadan är ett fabrikationsfel vilket kan vara mycket svårt om ett stort bolag som Suzuki inte tycker som du.

honda som har 5år garanti om service boken är stämplad på rätt sätt?

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
honda som har 5år garanti om service boken är stämplad på rätt sätt?

Jag tror att Hondas garanti är just garanti, till skillnad från Suzuki.
Läser man på Hondas hemsida står det:
"Trygghet är ingen garanti, men garanti är trygghet"

Kan det vara en peak mot Suzukis trygghetsgaranti? :D

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R

Det är väl så att Suzukifabriken lämnar 2 års garanti, sen har den svenska importören (KGK) förlängt den med 3 år - totalt 5 år.
Detta gäller alltså bara cyklar som är intagna av generalagenten.

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati