Lite frågor kring KTM 560 SMR

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Hejsan. Jag är ute efter en motard och är egentligen mest sugen på en Husa 650, men fick precis ett mail på min Blocket annons ang. ett eventuellt byte till en KTM 560 SMR som är regad som en 520 EXC. Därav två frågor. Hur fungerar det där med registreringen och hur är hojen som hoj. Är det bara race eller går det att köra på gata med åxå?

Tacksam för svar! :)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
SMR går INTE att LV-regga.
Oavsett vad säljaren säger går det INTE.

Hur han kunnat regga om den till 520 EXC e dock intressant.....:rolleyes:

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Detta är mailet jag fick. Jag har svarat och frågat men ännu inte fått nåt svar. E ju som sagt lite nyfiken på detta med registreringen.
Hej,
jag har en KTM 560SMR -07, registrerad som en 520EXC. Den har gått ca 33
timmar och är i princip original förutom det som behövs för
landsvägskörning(lampor, blinkers och sådant).
Jag undrar om du är intresserad av ett byte?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Detta är mailet jag fick. Jag har svarat och frågat men ännu inte fått nåt svar. E ju som sagt lite nyfiken på detta med registreringen.

som sagt... intressant å höra förklaringen hur han lyckats omregga en SMR -07 till EXC. (till en modell som de slutade tillverka 2005)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Där är säkerligen tagit en ram med papper från en EXC som man parat ihop med en SMR.

560 SMR är den absolut sämsta RFS motorn du kan använda på gata. Den vanliga är inte servicefri men 560 varianten kräver betydligt mer omsorg då den har kort stake och längre slaglängd=stor slitage på staklagret...
SMR är race only, vill du ha en RFS för gatåka med mycket effekt kan man bygga upp till 613 med bättre hållbarhet....

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Där är säkerligen tagit en ram med papper från en EXC som man parat ihop med en SMR.

560 SMR är den absolut sämsta RFS motorn du kan använda på gata. Den vanliga är inte servicefri men 560 varianten kräver betydligt mer omsorg då den har kort stake och längre slaglängd=stor slitage på staklagret...
Är det inte 100x72 i borr och slag?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det inte 100x72 i borr och slag?

Borde formulerat mig som längre slaglängd/staklängd ratio.560 har 121mm staklängd och kolv som hänger ur cylindern typ 40mm i bottenläge. 8mm kortare stake och taskig stabilitet i nedre vändläget äter både kolvar och stakar pga sidokrafterna..

Skall man bygga mycket CC RFS för busåka är det betydligt bättre att utgå ifrån 525 veven med 78mm slag och 99 eller 101mm borr. Iof mer roterande massa och mer traktorfeeling men de håller bra...

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Ok, då låter detta inte som en hoj för mig då. Tackar ödmjukast för de kloka svaren!

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag åkte 560 på gata innan.

Karaktären i maskin är jävligt lustig, går inte att jämföra med 525 t.ex. 560:n är något ryckig och "hård" i min mening.

Plus att man hela tiden visste att nånstans mitt i en bakhjulsåkning så kan skiten bara rasa ihop... 15 timmar sen såldes den till göteborg ;)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!