Lite frågor om att sälja sin cykel

SkyNard

Knugen
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Sandviken
Hoj
Yamaha XV Virago 125
Vet ej om detta är det rätta stället att skriva detta men jag gör ett försök iaf..

Hej.
Det är nu så att cykeln ska bort snart.. Satt och läste lite här på forumet och det verkar som många blir bestulna på sina cyklar så min fråga är hur ska man gå till väga när man säljer hojjen?

Ska man kräva pengarna innan man lämmnar över nykeln för test runda eller vad är det bästa sättet att göra för mig som bor relvativt centralt?

En ide som jag har är att han lägger pengarna i ett kuvert som jag då kontrollerar först och sen lägger den i sin bil och låser denna.. så sticker han är det bara krossa rutan så har man pengarna.. Hur skulle detta funka?

//SkyNard
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Svår fråga och som du skrev så finns det många alternativ att välja i mellan. Jag kolla att det var hans bil och låste in den. Lycka till:tummenupp
 

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Lund
Hoj
CBR 600rr-08
Med tanke på att man uppenbarligen inte verkar kunna lita på nån i detta tjyvsamhälle hade jag bett personen i fråga lämna ifrån sig pengar/postväxel innan provkörning. kommer han tillbaka o av nån anledning inte vill ha hojen så ger man pengarna tillbaka o tar sin hoj. har man rent mjöl i påsen borde man enligt mig tycka att detta förfarande är ok.
 

SkyNard

Knugen
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Sandviken
Hoj
Yamaha XV Virago 125
Tack för alla svaren!! Det är förjävligt att man ska behöva gå igenom så mycket strul om dom vill testa.. Men jag kan juh alltid sätta mig själv i köparens kläder och jag skulle då aldrig köpa en cykel om jag inte fick testa den så det är juh nästan en självklarhet att låta dom köra..

//SkyNard
 

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
SkyNard skrev:
2616413 Tack för alla svaren!! Det är förjävligt att man ska behöva gå igenom så mycket strul om dom vill testa.. Men jag kan juh alltid sätta mig själv i köparens kläder och jag skulle då aldrig köpa en cykel om jag inte fick testa den så det är juh nästan en självklarhet att låta dom köra..

//SkyNard


ha en bil reda att köra efter han . så jäkla snabb kan ju inte en virago 125 vara.:pannkyss
ha jätte lite soppa i den så kommer han inte långt
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Passa dig bara så att du inte åker dit för grov stöld om klirrar rutan å tar cashen, finns en del trådar om detta med försäljning där det står mkt matnyttiga tips :tummenupp
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är väl egentligen lika obehagligt att som köpare lämna i från sig pengarna innan pappren är påskrivna.
Tänk om säljaren drar med pengarna när man provkör.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
enhjuling skrev:
2616629 Det är väl egentligen lika obehagligt att som köpare lämna i från sig pengarna innan pappren är påskrivna.
Tänk om säljaren drar med pengarna när man provkör.
Håller jag helt med om. Men samtidigt om man kommer tillbaks och har lyckats lägga hojen så har han ju redan pengarna. :hihi
Ett tips är att ta hans körkort eller låta hans bil stå kvar när han åker på provrunda. Är du nojig så kolla upp att bilen står på honom också.
 

SkyNard

Knugen
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Sandviken
Hoj
Yamaha XV Virago 125
enhjuling skrev:
2616629 Det är väl egentligen lika obehagligt att som köpare lämna i från sig pengarna innan pappren är påskrivna.
Tänk om säljaren drar med pengarna när man provkör.

Jo iofs men jag som säljare måste juh ställa krav.. men eftersom vi har tillgång till en Kawasaki ninja som går typ 3 ggr så snabbt som viragon så borde det inte vara några problem att åka efter han när han är ute och provkör för på bönpallen sitter jag inte när någon annan kör!
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
SkyNard skrev:
2617611 Jo iofs men jag som säljare måste juh ställa krav.. men eftersom vi har tillgång till en Kawasaki ninja som går typ 3 ggr så snabbt som viragon så borde det inte vara några problem att åka efter han när han är ute och provkör för på bönpallen sitter jag inte när någon annan kör!
jag brukar be dom ta med en kompis å lämna i pant.får man inte tillbaka hojen får han inte tillbaka kompisen och fir man tillbaka en trasig hoj får han tillbaka en trasig kompis(. ta oxå körkortet
 

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
peter the great skrev:
2617667 jag brukar be dom ta med en kompis å lämna i pant.får man inte tillbaka hojen får han inte tillbaka kompisen och fir man tillbaka en trasig hoj får han tillbaka en trasig kompis(. ta oxå körkortet

:rofl
 

SkyNard

Knugen
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Sandviken
Hoj
Yamaha XV Virago 125
peter the great skrev:
2617667 jag brukar be dom ta med en kompis å lämna i pant.får man inte tillbaka hojen får han inte tillbaka kompisen och fir man tillbaka en trasig hoj får han tillbaka en trasig kompis(. ta oxå körkortet

Det där håller inte om man inte kan bevisa att han är en "kompis" han kan juh bara säga "Jag bara körde han till en address" så får han gå
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
SkyNard skrev:
2618446 Det där håller inte om man inte kan bevisa att han är en "kompis" han kan juh bara säga "Jag bara körde han till en address" så får han gå
Synd för killen som bara körde dit :D
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Sålde min R1:a i somras. Då skrev jag i annonsen att jag ville ha pengar i handen vid provkörning. Funkade bra. Då slipper man ju dessutom oseriösa jävlar som bara kommer för att få fara ut och vålda med den.
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
SkyNard skrev:
2618446 Det där håller inte om man inte kan bevisa att han är en "kompis" han kan juh bara säga "Jag bara körde han till en address" så får han gå
slå han ändå
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Det är ju som sagt lite ovisst från båda hållen, jag skulle nog inte lämna pengar i förväg för att få provköra en hoj, men jag skulle gärna vilja ha pengarna i näven innan jag låter nån provköra om jag skulle sälja.

Du får köra på magkänslan, ser han väldigt intresserad ut och frågar mycket, så låna körkortet och be han lämna bilnycklarna eller nåt som säkerhet, är man intresserad då så finns det ingen anledning att backa ur.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
eftersom jag har mer en 1 hoj nu för tiden bruka jag följa med..
om inte..får skriva kontrakt innan avfärd utifall vurpa.
familj el likn med medföljande bil som jag kontrollerar reggnummret på..
lite körkort med personnumm mm
 

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda
Det är alltid klurigt hur man ska göra, men de bästa förslagen är nog redan nämnda.

Kolla hans körkort och kolla om han är ägare till bilen han kommer med. Det gör du snabbt genom att skicka ett sms till vägverket.

Be han ta en med polare. Fråga om de känner varandra och om det är ok att polaren stannar kvar medans den andra killen kör. Drar polaren kan man i alla fall hålla kvar polaren tills polisen kommer. Man kan hävda någonslags medhjälp, även om det inte skulle hålla i rätten.

Ta med en digitalkamera. Fotografera köparen med motorcykeln. Och säg att ni raderar bilden när han kommer tillbaka.

Det är väl dom råden jag kan ge.

Lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top