Lite frågor om KTM

Broder_jakob

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Ktm exc 125 01
Nu är det så att jag ska köpa en Ktm exc 125 som är reggad på 9/11kw tror jag.
Nu är det så att jag tror jag ta bort strypningen då jag lär tröttnar på den effekten.
Nu till min fråga:

*Hur många mil kan jag köra med samma kolv? Är inte så gasglad så jag kommer nog att köra ganska lugnt.:)
*Hur länge håller lager och packningar? obs lugnkörning.
*Är det lämpligt att köra 50-100 mil utan den behöver underhåll? Ska ha den till att köra till skolan då och då ca 2 mil.
*Vilka slitage delar bruka man mer byta ?
Vad ligger budgeten per månad eller år normalt?
Har meckat med moped tidigare så jag lär mig nog att mecka med lite större maskiner.

skulle vara ganska tacksam för ganska exatka siffror.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
*Hur många mil kan jag köra med samma kolv? Är inte så gasglad så jag kommer nog att köra ganska lugnt.
400-600 mil borde vara en bra intervall. Men kom ihåg att lung körning inte alltid är den bästa. Gasa ur den så mår den bättre.
*Hur länge håller lager och packningar? obs lugnkörning.
Jag skulle nog klyva motorn efter ca 1000 mil, eller ungefär 120-130h. Packningar byter du samtidigt som kolv.
*Är det lämpligt att köra 50-100 mil utan den behöver underhåll? Ska ha den till att köra till skolan då och då ca 2 mil.
Smörj kedja och byt olja så håller den,
*Vilka slitage delar bruka man mer byta ?
Kedja och drev håller runt 400mil och däckmönster har en underlig förmåga att försvinna fort. Kolla över luftfiltret också.
Vad ligger budgeten per månad eller år normalt?
Bensin, räkna med 0.8-1 L/mil. Har du 2 mil till skolan tur så räkna på 50mil/vecka. Höfta till med en 500 i veckan för bensin plus 300 för olja. Så får du räkna med ett kolvbyte per år (ca 1000kr), drivpaket, kedja, luftfilter och ett däckbyte.
Har meckat med moped tidigare så jag lär mig nog att mecka med lite större maskiner.
Har du lite klurighet och lite intresse för det mekaniska så är KTMen en dröm att skruva med.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Håller med Bärgren!

Sen kan jag inflika att du inte kommer att köra lugnt..

_RaLLaN_

Guest
Och vad är meningen med att köpe en ktm, om du inte är gasglad, finns billigare och bättre hojar till att mesköra.

Broder_jakob

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Ktm exc 125 01
Rallan jag förväntar mig inte att vara en idiot på vägen men visst jag kommer nog vara gasglad lite då och då.

Bärgren: tack för ett bra svar.

Jag har hört att om man håller sig vid ett viss varvtal kanske 5-6k så dra den mindre bensin ?

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
3102230 Rallan jag förväntar mig inte att vara en idiot på vägen men visst jag kommer nog vara gasglad lite då och då.

Bärgren: tack för ett bra svar.

Jag har hört att om man håller sig vid ett viss varvtal kanske 5-6k så dra den mindre bensin ?
lägre varv-lägre bensinförbrukning

det är ju så motorer funkar?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Vet inte riktigt om det är så med alla
Vissa säger att DT125or (eller andra med samma motor) drar mindre om man kommer upp till det varvet där YPVSen är öppen för att man behöver inte gasa lika mkt då, kanske stämmer på andra 2t med avgasventil också

Kanske är en myt iofs...

palonen89

Loppan
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Ktm 125 exc sm
du ska aldrig ligga på samma varvtal för länge så du kan ju glömma dina 5-6k i 2 mil:p

du ska blanda varvtalet på dessa hojar, de vill varvas ur någon gång då och då;)

sen som rallan sa, varför köpa ktm när du inte ska gasa? Dummaste köpet du kan göra i min mening om du ska pendla 2 mil vrje dag.

_RaLLaN_

Guest
du ska aldrig ligga på samma varvtal för länge så du kan ju glömma dina 5-6k i 2 mil:p

du ska blanda varvtalet på dessa hojar, de vill varvas ur någon gång då och då;)

sen som rallan sa, varför köpa ktm när du inte ska gasa? Dummaste köpet du kan göra i min mening om du ska pendla 2 mil vrje dag.

Precis, och den kommer sota igen totalt, å du kommer få torka tändstift stup i kvarten :D så var det med min ktm i alla fall :tungan

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Räkna med 25 kr milen så har du för sopa, olja, kjedja, drev och kolv

(tmn kostade mig 5000/h för övrigt, nej jag e inte bitter att jag inte lånade pengar och köpte en ktm)

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3103302 Räkna med 25 kr milen så har du för sopa, olja, kjedja, drev och kolv

(tmn kostade mig 5000/h för övrigt, nej jag e inte bitter att jag inte lånade pengar och köpte en ktm)
Näe, du ska vara jävligt glad. Tänk om du kört med den i 100 timmar. 100*5000=500.000 kr. Lite illa att lägga ner en halv mille på en 125a. :öga

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Har du meckat moppe kan du mecka 125. Inte nån större skillnader mer än allt är lite större.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy