Lite frågor om min GSX-R 750 -90

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Partille Göteborg
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har en GSX-R 750 -90.
Jag är ingen supermekaniker så jag har ingen lust att skruva ner hojen för att få svar på mina frågor.
Första frågan. Varför har jag ingen tempmätare? Hänger det ihop med att jag har luft/oljekylning?
Andra frågan. Hur fungerar luft/oljekyl? Jag har ju en liten kylare framtill. Passerar all olja i tråget runt och igenom den?
Tredje frågan. Vid en snabb titt så ser jag ingen kylfläkt? Behövs inte det på en luft/oljekyld? Eller har jag en någonstans?
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Kyls av fartvind, luftintag breve lamporna bl.a.
är ju inte en kö-körare :tomten
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Magge skrev:
Jag har en GSX-R 750 -90.
Jag är ingen supermekaniker så jag har ingen lust att skruva ner hojen för att få svar på mina frågor.
Första frågan. Varför har jag ingen tempmätare? Hänger det ihop med att jag har luft/oljekylning?
Andra frågan. Hur fungerar luft/oljekyl? Jag har ju en liten kylare framtill. Passerar all olja i tråget runt och igenom den?
Tredje frågan. Vid en snabb titt så ser jag ingen kylfläkt? Behövs inte det på en luft/oljekyld? Eller har jag en någonstans?

1) Ja. Jag har en oljetempmätare på min men det är extragodis. Känner en kille som har en direktimporterad r750 från -85 och den har faktiskt oljetempmätare.
2) Fartvind men framförallt av att oljan dels sprutar underdelen av kolvarna och trycks genom ett kanalsystem runt/genom motorn och leder bort värmen. Lösningen är framförallt viktbesparande i jämförelse med vattenkylning
3) Nej, det finns ingen kylfläkt. Suzukis tekniker tyckte tydligen inte att det behövdes, precis som med en oljetempmätare.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Men jag tror det kom tempmätare på de senare oljekylda ?
Något man kan vara osäker på är om oljekylaren gör sitt jobb eller kylfenorna är helt igensatta av insekter sedan tidernas begynnelse. Hur provar man bäst att kylaren fungerar bra. Blåsa med tryckluft på utsidan och känna på baksidan om något tar sig igenom "luftkanalerna" ? Hur rengör man bäst om det behövs ? :va
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
gunnar_gt750 skrev:
Blåsa med tryckluft på utsidan och känna på baksidan om något tar sig igenom "luftkanalerna" ? Hur rengör man bäst om det behövs ? :va

Jag tror inte tryckluft och frammifrån är bra, snarare vattenslang och från baksidan är bättre. Det trycker tillbaka skiten hållet det kom ifrån utan för mycket våld. Eventuellt kan man hjälpa till med en inte alltför hård borste.
Kylfläkt och tempgivare finns inte ens på 2005 modellerna med samma motorfamilj såsom Bandit 650 och 1200.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
gunnar_gt750 skrev:
Men jag tror det kom tempmätare på de senare oljekylda ?
Något man kan vara osäker på är om oljekylaren gör sitt jobb eller kylfenorna är helt igensatta av insekter sedan tidernas begynnelse. Hur provar man bäst att kylaren fungerar bra. Blåsa med tryckluft på utsidan och känna på baksidan om något tar sig igenom "luftkanalerna" ? Hur rengör man bäst om det behövs ? :va

Nej, i varje fall inte på modellerna som nådde Sverige.

Kan man kanske. Eller också köper man en tempmätare. Det gäller dock att vara förberedd på att de går varma, riktigt varma.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Magge skrev:
Vad händer när de går riktigt varma då? Pyser det ut olja någonstans då eller kastar motorn in handduken?
Skulle tro att Suzuki har provat ut din motor väl innan den släpptes ut på
marknaden. T.ex provbänk där uteluften är mycket varm 60-70+ och med
liten oljemängd i motorn.
Med rätt mängd olja i motorn så tror jag att du inte förmår att plåga livet ur
den. Fyllevarvning är dock något annat.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Apropå kylfläkt, sitter just och bläddrar i Suzuki broschyren från 1985! Alltså premiären för GSXR 750! På den bilden har den elektrisk fläkt på kylaren. Men det verkar inte som om det någonsin kom på produktionshojarna. Kanske inte behövdes? :va
 

Gixxer93

RogeRetta now...
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
R1:a
Suzuki INFO

Lite allmänt som jag hittade ang. 1991 modellen:
Motor: Rad 4:a, luft/oljekyld, DOHC, 749 cc, 4 vent
Effekt: 116 Hk/11000 rpm
Vridmoment: 78 Nm/9500 rpm
Kraftöverföring: 6 växlar, kedja
Tjänstevikt: 215 Kg
Chassi: Deltaboxram, centralstötdämpare bak, hjulbas 1410
Bromsar: Dubbla skivor fram, skiva bak
Hjuldimensioner: fram 120/70 x 17, bak 170/60 x 17
Tankvolym: 21 liter

........................................................................
kanske dessa länkar kan glädja dig i sökandet... :)


http://www.mcreports.com/Pages/Indivbikes/Suzuki/GSXR750-90-92.html

http://www.repairmanual.com/motorcycles/1990/62/6/5867/286

ps. Good Luck me hojen och om du vill "växla upp" till 1100cc
så är min gixxer till salu...kolla länken här:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=22691
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Magge skrev:
Vad händer när de går riktigt varma då? Pyser det ut olja någonstans då eller kastar motorn in handduken?

Vad jag menar är att man ska vara förberedd på att "oilers" jobbar upp en rätt imponerande temp. Jag hajade till när jag såg att mätaren stod på 110 grader efter en landvägsetapp på 20 mil i 140-150-tempo en varm sommardag. Men det är ok och fullt normalt. Når oljan därmot 140 grader, ja då har man problem....
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Gixxer93 skrev:
Lite allmänt som jag hittade ang. 1991 modellen:
Motor: Rad 4:a, luft/oljekyld, DOHC, 749 cc, 4 vent
Effekt: 116 Hk/11000 rpm
Vridmoment: 78 Nm/9500 rpm
Kraftöverföring: 6 växlar, kedja
Tjänstevikt: 215 Kg
Chassi: Deltaboxram, centralstötdämpare bak, hjulbas 1410
Bromsar: Dubbla skivor fram, skiva bak
Hjuldimensioner: fram 120/70 x 17, bak 170/60 x 17
Tankvolym: 21 liter

........................................................................
kanske dessa länkar kan glädja dig i sökandet... :)


http://www.mcreports.com/Pages/Indivbikes/Suzuki/GSXR750-90-92.html

http://www.repairmanual.com/motorcycles/1990/62/6/5867/286

ps. Good Luck me hojen och om du vill "växla upp" till 1100cc
så är min gixxer till salu...kolla länken här:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=22691


Fin hoj. Sålde min -94 i somras, ångrar mig litegrann... :gnissla
 

Bifogat

  • Gixxer i fel före mindre.JPG
    Gixxer i fel före mindre.JPG
    46.3 KB · Visningar: 49
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top