lite frågor om mopedstöld

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jo jag har några frågor kring mopedstöld. anledningen till att jag frågar är att jag fick min eu-moped snodd idag :mad:
det är typ den hundrade grejen jag får snodd de senaste åren.
självklart snikade jag och körde bara trafikförsäkring :mad:

1. vad får en person för straff ifall han snor en moped och jag lyckas sätta dit han? (jag är lite sugen på att göra som så att ifall jag får tag på han så nitar jag han ganska rejält och sen säger jag så här: antingen så polisanmäler vi varandra eller så tar jag bara moppen och går och så stryker vi ett sträck över det här.)

2. hur bär sig tjuvarna åt när dom säljer de snodda mopederna egentligen? hur fixar dom nya regpapper tex? jag har ju anmält moppen som stulen så dom kan inte plocka ut nya papper.

jag är så jävla trött på att få saker snodda nu. allt bara försvinner och polisen bryr sig inte för fem öre. jag ska verkligen försöka hitta tjuvarna som tog min moped. jag funderar lite på att skaffa en moped till och ställa den som lockbete för att kunna ta dom.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En hel del går väl antagligen som oreggat/oförsäkrat samt att en hel del lär styckas upp i delar och säljas.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Finns massa som köper stulna moppar och vet om det. Mycket folk som tex bor på landet och bara ska ha och åka till o från garaget och kiosken med, busa lite med på grusplan och depåmoppar. Så att sälja dom är inga problem...

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
bmwjohan skrev:
2. hur bär sig tjuvarna åt när dom säljer de snodda mopederna egentligen? hur fixar dom nya regpapper tex? jag har ju anmält moppen som stulen så dom kan inte plocka ut nya papper.

slipar bort ramnummer och slår in ett nytt och trafikförsäkrar den som hemma bygge.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag vill ju att dom ska sätta ut en annons på blocket så att jag kan göra hembesök

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
spectre skrev:
slipar bort ramnummer och slår in ett nytt och trafikförsäkrar den som hemma bygge.

Vet du det? Jag är ganska övertygad om att det inte är så.. Isåfall några väldigt organiserade ligor.. Som jag sa, så finns det en stor markand för stulna moppar redan..

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
Stolten skrev:
Vet du det? Jag är ganska övertygad om att det inte är så.. Isåfall några väldigt organiserade ligor.. Som jag sa, så finns det en stor markand för stulna moppar redan..

jag är helt säker. jag har sätt försäkringspapper på sådanna moppar, om du inte tror mig kan du ringa folksam och säga " hej jag skulle vilja trafikförsäkra min hemmabyggda moped .. och sen uppger du ett ramnummer som är taget från luften och frågar hur mycket det skulle kosta och sen säger du okej det låter bra jag hör av mig.

skrämmande att det går att göra sånna saker.

vill bara förtydliga att jag ALDRIG har snott en moped, jag har heller aldrig kört en stulen moped.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
spectre skrev:
jag är helt säker. jag har sätt försäkringspapper på sådanna moppar, om du inte tror mig kan du ringa folksam och säga " hej jag skulle vilja trafikförsäkra min hemmabyggda moped .. och sen uppger du ett ramnummer som är taget från luften och frågar hur mycket det skulle kosta och sen säger du okej det låter bra jag hör av mig.

skrämmande att det går att göra sånna saker.

vill bara förtydliga att jag ALDRIG har snott en moped, jag har heller aldrig kört en stulen moped.

Okej, jag tror dig.. :tummenupp Det är sjukt som fan att det är så enkelt... Eftersom du har sett papper på såna moppar, vet du hur mycket dom kan sälja dom för sen eller? Riktiga pris eller? Mycket sjukt ska man få höra i sina dagar... :3freak

kim s

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
såld :(
Man behöver endast slå om ett par nr i ramnr sen ringa in till försäkringsbolaget och så va det klart (tyvärr) :(

Last edited:

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
Stolten skrev:
Okej, jag tror dig.. :tummenupp Det är sjukt som fan att det är så enkelt... Eftersom du har sett papper på såna moppar, vet du hur mycket dom kan sälja dom för sen eller? Riktiga pris eller? Mycket sjukt ska man få höra i sina dagar... :3freak

vet inte, men du hittar lätt en stulen rieju drac med nya ramnummer för 5000:- med försäkringspapper.

HanneZ

Guest
Den ligger i någon skogsdunge någonstans. Lås skiten ordentligt så blir den inte stulen, moppenissarna kan inte få upp ordentliga lås och duktiga tjuvar är inte intresserade av att kränga moppar.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
HanneZ skrev:
Den ligger i någon skogsdunge någonstans. Lås skiten ordentligt så blir den inte stulen, moppenissarna kan inte få upp ordentliga lås och duktiga tjuvar är inte intresserade av att kränga moppar.

jag hade slarvat med låsningen tyvärr. jag hade inte satt kättingen genom bakhjulet utan bara genom pakethållaren. jag skulle bara ha moppen ståendes där en kort stund mitt på dagen, men jag glömde bort att jag hade den ute så den blev stående över natten.

jag har dock lite bra nyheter. jag var ute med hunden nu och såg då några lastbilsförare som lastade av varor precis där moppen stod. jag frågade dom ifall dom hade lastat här igår också och det hade dom. jag berättade vad som hade hänt och då berättade dom något konstigt. dom hade sett moppen och då hade den legat lutat mot en vägg typ fem meter från där jag satt fast den. alltså har någon lirkat loss moppen och antagligen blivit skrämd av någon från platsen för att sedan komma tillbaks för att leda bort moppen. jag ska trycka upp lappar och sätta i området och fråga ifall någon sett något skumt på denna plats på detta datum eftersom att någon måste skrämt tjuvarna från platsen. har jag en jäkla tur så kanske någon kan komma med något bra tips. tänk om man kunde få fast tjuvarna genom lite sånt här detektivarbete. vilken känsla det skulle va!

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hannez.. jag har kollat alla närliggande skogsdungar. tyvärr utan att hitta minsta lilla ledtråd

P-E

Guest
HanneZ skrev:

:fakta

Bergare

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
06 Yamaha R1 å en zx10r 2004
kim s skrev:
Man behöver endast slå om ett par nr i ramnr sen ringa in till försäkringsbolaget och så va det klart (tyvärr) :(

Hmm.. Då går de alltså försäkra en moppe som inte finns, hitta på ett ramnummer.. Sen försäkra, å sen stöldanmäla... låter jävligt sjukt..

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mavve skrev:
Varför kör du moped?
Ja, va fan ska man köra annars när man är 15?

När blev du obannad?

:lol

kim s

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
såld :(
Bergare skrev:
Hmm.. Då går de alltså försäkra en moppe som inte finns, hitta på ett ramnummer.. Sen försäkra, å sen stöldanmäla... låter jävligt sjukt..

Tyvärr så stämmer det att man kan försäkra en moppe som "inte finns" och snutarna kan heller inte se det i sina register förutsat att nr är snyggt omgjort

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024