Lite frågor om strypning..

Lezek

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Stockholm/tyresö
Hoj
Hornet 600 -07
Tjena Tjena.

Jag har varit ganska besluten i att ta MC kort ganska länge nu.
Efter en massa och men med min far och ett välförtjänat B körkort så har jag inrikting A kort.

Min far känner en kille som äger en Yamaha zx (tror jag) 550 -89 som han har tankar på att inhandla år mig som övningshoj, men det jobbiga är att det inte är reggad som 25kw iom att jag bara är 19 så får jag inte köra högre utveckling än 25kw.

Nu är frågorna såhär.
Vad måste man göra får att få den reggad som 25kw förutom strypningen? Måste man göra broms test och mer ??
Och vad ungefär kostar det att strypa och det övriga som måste göras??

Tack på förhand

Pontus
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Det finns väl två sätt, det ena är att en verkstad snider till strypbrickor, bänkkör den och skriver intyg. Det andra är att du köper färdiga strypningar, låter en verkstad mecka dit dem och få ett intyg på det. Vill minnas att nån firma säljer strypsatser till en massa hojar med effektintyg, du behöver alltså inte bromsa hojen. Men jag låter det vara osagt, det du behöver är iallafall en verkstad som är godkänd av SBP, och ett intyg att de har monterat strypningen.
 

KLINTEN

Wheelie Devils mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Vurpad kawa
du kan också köpa brickor på en mc-firma och sedan sätta i dem själv... brickor + intyg brukar kosta lite över tusenlappen..
 

JohanE

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha FZR 600, TM Racing 250cc
Det företaget är MC-Kompaniet (om det inte finns fler :D )
Adressen:
http://www.mc-kompaniet.se

Har själv tänkt att köpa brickor därifrån snart. Bara att sätta in själv, skriva ett eget intyg och åka och reg-besiktiga!
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
Och hojen i fråga heter nog XZ 550. En trevlig nybörjarhoj, V-twin med kardan och ett snällt register. Låg tyngdpunkt har den också. Lycka tilll.
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
XZ550 tillverkades bara i årsmodellerna -82-84. Den lades ner därefter... :gråta
Eller har jag missat en comeback? :rolleyes:
Försöker själv snärja kortet på en XZ550, 82:a på 47 kw. Som andra sagt en trevlig hoj...

Lycka till! :tummenupp
 

Big_Mike

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Luleå
Hoj
929a
Fireblade 929

Kan man strypa vilka hojjar som helst och tjäna multum på försäkringen eller finns det en massa "om" som vanligt?
Tänker närmast på en 00as Blade...

/M
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Big_Mike skrev:
Kan man strypa vilka hojjar som helst och tjäna multum på försäkringen eller finns det en massa "om" som vanligt?
Tänker närmast på en 00as Blade...

/M

"Alla" försäkringsbolag försäkrar idag endast på ursprungseffekten och inte på den strypta effekten. Åtminstone alla jag pratat med. Så att slinka en massa pengar på att strypa en widowmaker låter sig inte göras. Med rätta...
 

Big_Mike

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Luleå
Hoj
929a
hmm

Jag har då snackad med if och 2 ex av samma hoj var då den strypta betydligt billigare.. Då var det rettor det var frågan om..

Så där var det då skillnad, ung 150% eller nåt..
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Big_Mike skrev:
Jag har då snackad med if och 2 ex av samma hoj var då den strypta betydligt billigare.. Då var det rettor det var frågan om..

Så där var det då skillnad, ung 150% eller nåt..

Kan det vara så att du har mellankort? Har för mig att då får man försäkra på den strypta effekten, men jag är inte helt säker på det. Fråga i försäkringsforumet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top