lite frågor snabba svar =)

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
jag har en 125cc enduro. nu har jag lite frågor..:va

#1. först när jag startar den och man ska köra iväg och lägger i ettans växel så funkar ej kopplingen alls. man måste köra o växla ca 100 meter innan kopplingen funkar!:näsblod den börjar ta helt på en gång alltså..
varför??

#2. efter att jag kört en stund så stannar jag, låter motorn stå på och lägger den i friläge. det tar cirka 7sekunder så hoppar ettans växel i va sig själv, jag rör ingenting. dessa problem har kommit helt plötsligt..

vad är det som är på tok?:confused:

#3. jag funderar på att byta vev för jag tror den e sliten. har tittat på http://www.geiwiz.de/shop/catalog/s...&t=Main catalogue*»*crankshaft reconditioning
där vad jag tycker det ser ut som att de menar att de reparerar vevpartiet för en hyffsat billig peng..
är det bra att göra så eller är det ny vev som gäller?

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
1. Snudd på säker att det har med oljan att göra. Lamellerna klibbar ihop och släpper inte greppet när du drar in kopplingen. Var säker på att oljan du kör med är avsedd för våtkoppling (den ligger i oljebad), vissa speciella tillsatser. Du kan även innan du åker koppla in/ur ett gäng gånger. Alt. lägga i växel stilla stående med avstängd motor och rucka hojen fram och tillbaka med indragen koppling.

2. Byt olja. Hjälper inte det så är det riva motor som gäller. (byt olja ofta, inte mer än 10 h om du kör lugn enduro, gata/aktiv cross runt 5h).

3. Plocka isär nästa gång du byter kolv och känn på vevstaken om den glappar i radiellt led, den kommer glappa mycket i axiellt led. Kolla även ramlager (skruvmejsel under svänghjulet och rucka). Blir du tvungen att riva helt så kolla även andra lager.
Ang. firman har jag ingen aning.

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
tack för svaret abbore :) Nu har jag bytat olja och problemet kvarstår dock..
Den beter sig precis lika omoget nu som innan. ska jag kolla kolven o det o titta så att veven inte glappar?

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
http://www.youtube.com/watch?v=U_sWlmhAGDs VIDEO PÅ DEN KOLLA SJÄLV:näsblod

funkar inte den så.. youtube.com/watch?v=U_sWlmhAGDs

Problemet kvarstår! låter förjävligt när man drar upp i gas för när motorn varvar ner så hör man hur växellådan låter o har sig.
Nu har jag även märkt att när man drar på så ligger den inte i riktigt utan den slirar på kopplingen.. alltså det är typ som om man har halvt indragen koppling..
om ni fattar:tungan

lameller bytas? tips på vad jag ska gö.. och vad kan ev hända med min växellåda?:gnissla

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
http://www.youtube.com/watch?v=U_sWlmhAGDs VIDEO PÅ DEN KOLLA SJÄLV:näsblod

Problemet kvarstår! låter förjävligt när man drar upp i gas för när motorn varvar ner så hör man hur växellådan låter o har sig.
Nu har jag även märkt att när man drar på så ligger den inte i riktigt utan den slirar på kopplingen.. alltså det är typ som om man har halvt indragen koppling..
om ni fattar:tungan

lameller bytas? tips på vad jag ska gö.. och vad kan ev hända med min växellåda?:gnissla

Glöm inte kopplingskorgen. Är spårkanterna i den vågformade får man resultatet du beskriver

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept